به گزارش ایرنا با نزدیک شدن به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید دستاوردهای این انقلاب برای نسل جوان تبیین شود، دستاوردهایی که هر کدام نشان از شکوفایی و رشد در تمامی بخش ها را در بر می گیرد.
در این میان صنعت آب لرستان با شکوفایی چشمگیر در این حوزه تمام تلاش خود را با رهنمود های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر خدمات رسانی در حوزه نیرو، بکار گرفته است.
بهره مندی از آب آشامیدنی سالم، ارایه خدمات آب رسانی به روستاییان و سدسازی از مهم ترین اقدامات دستگاه های متولی آب لرستان در دوران شکوفایی انقلاب اسلامی است.
انقلابی که برگرفته از مردم بود و تمام اهداف آن رسیدگی و برطرف نمودن مشکلات مردم است.
در میزگرد ایرنا مر کز لرستان با حضور کارشناسان و مسئولان صنعت آب استان به بررسی عملکرد نظام در آستانه برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی می پردازیم.

**خدمات آبفا شهری گامی بلند در راستای تحقق عدالت اجتماعی است
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان در این میزگرد اظهار داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ظرفیت های داخلی توجه و از متخصصین ایران استفاده شد این درحالی است که در قبل از انقلاب از این ظرفیت ها استفاده نشده و یکی از علت عقب ماندگی کشور عدم استفاده از نیروهای ماهر در این حوزه می باشد.
مهدی بابایی پور گفت: خوشبختانه پس از انقلاب شاهد شکوفایی در صنعت آب هستیم، شاید تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داشته باشیم اما یکی از اهداف نظام گسترش عدالت اجتماعی بوده باید برای انجام آن تلاش کنیم.
وی بیان کرد: در استان لرستان پیش از انقلاب اسلامی حدود 30تا 35 درصد مردم از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار بودند و اکنون حدود 99.8 دهم درصد از آب آشامیدنی سالم استفاده می کنند.
وی ادامه داد: اکنون حدود 403هزار فقره انشعاب آب و 263هزار فقره انشعاب فاضلاب به مشترکین لرستانی واگذار شده است که اوایل انقلاب تنها 57هزار مشترک آب و 20هزار مشترک فاضلاب وجود داشت.
وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه های آب و فاضلاب در سلامت مردم و بهداشت زیست محیطی تاثیرگذار است ، گفت: لرستان پیش از انقلاب هیچگونه تصفیه خانه ای نداشت اما اکنون شهرهای پلدختر، بروجرد، الیگودرز و خرم آباد تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شده است.
کارشناس حوزه آب شرکت آبفا شهری لرستان افزود: تعداد پنج تصفیه خانه فاضلاب در دولت یازدهم و دوازدهم با پیشرفت فیزیکی 50درصد در حال ساخت است که در صورت به بهره برداری رسیدن آنها تمامی مراکز شهرستانی به تصفیه خانه فاضلاب مجهز می شوند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان همچنین بیان کرد: در بخش حوزه شبکه های اجرایی خط انتقال آب در گذشته شهرستانی مانند پلدختر هیچگونه لوله کشی آب آشامیدنی نداشتند.
وی اظهار داشت: 2هزارو 500کیلومتر شبکه آب و یکهزار و 150 کیلومتر شبکه فاضلاب در لرستان بعد از انقلاب انجام شده است.
به گفته وی خدمات در حوزه آب استان گامی بلند در راستای تحقق عدالت اجتماعی بوده و با توجه به اینکه این شرکت در سال 71تاسیس شده و اما علی رغم عمر کوتاه خدمات چشمگیر داشته و امیدواریم در آینده بتوانیم خدمات رسانی را گسترش دهیم.
بابایی پور افزود: دولت و نظام جمهوری اسلامی همچنین وزارت نیرو برنامه های مثبتی را برای ارایه خدمات رسانی به مردم تهیه کرده اند که نتایج آن موجب رضایت و خشنودی مردم می شود.

**دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جوانان تبیین شود
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در این میزگرد گفت: تبیین دستاوردهای انقلاب برای جوانان یک امر حیاتی است و واقعیت های انقلاب باید بازگو شود.
شیدا برمه زیار افزود: لرستان با مساحت 28هزارو 290 کیلومتر مربع و متوسط بارش بلند مدت 547 میلی متر سومین استان پرآب کشور است و به دلیل شرایط خاص توپوگرافی، زمین شناسی و شیب زیاد بیشتر بارش ها و نزولات جوی به صورت روان آب و سیلاب از استان خارج می شود.
وی بیان کرد: خروجی آب های سطحی لرستان در سال 96-97 حدود هفت میلیارد مترمکعب بوده که چهار میلیارد و 480میلیون مترمکعب آن مربوط به روان آب های تولید شده در استان و 2میلیاردو 520 میلیون مترمکعب آب های ورودی از استان های همجوار است.
وی گفت: آب مهم ترین زیرساخت توسعه در بخش های صنعت، کشاورزی و دیگر بخش ها است و از طرفی دیگر استان لرستان با توجه به شرایط توپو گرافی و متوسط بارش های بلند مدت آن ظرفیت خوبی برای سد سازی دارد که یکی از حوزه هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحول اساسی شده است.
برمه زیار ادامه داد: قبل از انقلاب هیچگونه سد، بند انحرافی، ایستگاه پمپاژ و کانال انتقال آب در لرستان وجود نداشت اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی تعداد 15سد، هشت ایستگاه پمپاژ، هفت بند انحرافی، 6شبکه آبیاری و زه کشی و چند تصفیه خانه به بهره برداری رسیده یا در مرحله ساخت و تکمیل است.

**15سد بزرگ پس از پیروزی انقلاب در لرستان ایجاد شد
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: در محدوده جغرافیایی لرستان 15سد بزرگ با اهداف صنعت، شرب، کشاورزی، گردشگری، کنترل و مهار سیلاب پرورش ماهی وجود دارد همچنین کار فرمای سه سد رودبار، معشوره و بختیاری توسعه منابع آب و نیروی ایران است.
وی بیان کرد: سدهای کزنار، خان آباد، حوضیان، عالی محمود در الیگودرز، آبسرده و شهید بروجردی در بروجرد، کمندان ازنا، مروک دورود، تاج امیر نورآباد و سدهای ایوشان و مخملکوه و زیبامحمد خرم آباد در اختیار آب منطقه ای است.
وی با بیان اینکه سد کزنار، حوضیان، هاله، مروک و ایوشان به بهره برداری کامل رسیده است گفت: قبل از انقلاب اسلامی هیچگونه ایستگاه پمپاژی در لرستان وجود نداشت اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایستگاه های پمپاژ اسماعیل آباد نورآباد، کلکله و محمود آباد ازنا، گرخوشاب کوهدشت، چم مهر، جایدر و واشیان پلدختر ، نیله خرم آباد و فیض آباد الشتر اجرا شده اند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: همچنین قبل از انقلاب هیچگونه شبکه آبیاری و زه کشی در لرستان انجام نشده بود اما اکنون 6شبکه سد ایوشان خرم آباد، مروک دورود، حوضیان و خان آباد الیگودرز، کمندان ازنا و کاکارضا خرم آباد در حال ساخت است.
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: این پروژه ها علاوه بر تامین آب شرب و صنعت استان بخشی عمده ای از جمعیت را در بر می گیرد و 32هزار هکتار از اراضی دیم را به آبی تبدیل کرده و 16هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
برمه زیار اضافه کرد: قبل از انقلاب هیچ بند انحرافی در استان ایجاد نشده بود اما پس از انقلاب هفت بند انحرافی صور و درب دایی الیگودرز، کاسیان بیرانشهر، کهمان الشتر، ماربره دورود و بند انحرافی خرم آباد، با پیشرفت فیزیکی 100درصد اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها 2ایستگاه تبخیر سنجی در لرستان وجود داشت و اکنون به 10ایستگاه ارتقاء پیدا کرده است گفت: 76مورد مرمت و بازسازی ایستگاه های هواشناسی، 13 مورد تجهیز ایستگاه های هیدورمتری و ادوات الکترونیکی، پنج مورد احداث باران سنج دیتا لایری، 188 حفاری چاه های پیزومتری، 47حفاری چاه اکتشافی، 2مورد تهیه اطلس منابع آب از دستاوردهای شرکت آب منطقه ای پس از انقلاب اسلامی بوده است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: این شرکت قبل از انقلاب تحت عنوان اداره آبیاری فعالیت می کرد که 23نیرو در آن مشغول بکار بوده و از این تعداد 2نفر نیروی خانم فعالیت می کردند همچنین درصد جذب جوانان هفت درصد بود که 90درصد آنان زیر دیپلم بودند.
برمه زیار بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد 175نفر نیرو که 35 نفر از آن را بانوان تشکیل می دادند و 42درصد جوانان با سطح سواد بالای 95درصد جذب این سازمان شده اند.
وی افزود: قبل از انقلاب تنها سه اداره امورات شهرستان فعالیت می کردند اما اکنون به 11 اداره ارتقا پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در پیش از انقلاب در حوزه مهندسی رودخانه ای فعالیتی نداشته ایم بیان کرد: اکنون تعیین حد بستر، حریم مرحله اولیه ساماندهی رودخانه ها ، عملیات دیوار سازه، انجام شده است.
برمه زیار گفت: تعداد 218 کنتور هوشمند آب و برق به منظور جلوگیری از برداشت پنج میلیون مترمکعب از برداشت آب های زیرزمینی نصب شده است.

**عملیات اجرایی سد مخملکوه خرم آباد در دهه فجر امسال آغاز می شود
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: سد ملی مخملکوه با هدف تامین آب شرب و صنعت بلند مدت پایدار خرم آباد تا افق 1425 به میزان 60میلیون مترمکعب در سال در دهه فجر کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
برمه زیار بیان کرد: همچنین پروژه تصفیه خانه آب شرب ازنا در دهه فجر با ظرفیت 260لیتر در ثانیه معادل 6میلیون مترمکعب با 95درصد پیشرفت فیزیکی افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: فاز اول سد و شبکه آبیاری سد زیبا محمد، ایستگاه پمپاژ کلکله و محمود آباد، ساماندهی رودخانه کشکان در دهه فجر امسال افتتاح میشود و مطالعات سد بن لار و مطالعات مرحله ای شناخت سد زال به کارفرمایی شرکت آب منطقه ای لرستان در شهرستان پلدختر به انجام می رسد.
وی افزود: همچنین مطالعات طرح جامع آب لرستان، شناسایی مصارف مختلف آب استان برای توسعه در بخش ها و زیرساخت ها مختلف، تطبیق اراضی و تهیه نقشه کاداستر اراضی آبیاری و بروز رسانی تخصیصات صادر شده با هدف میزان برداشت های واقعی در اراضی تحت پوشش و بروز رسانی طرح آمایش سرزمین استان با محوریت آب تا افق 1425 از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای لرستان در دهه فجر امسال خواهد بود.

**ارایه خدمات به روستاییان از اهداف نظام جمهوری اسلامی است
رییس اداره آمار، برنامه ریزی و بودجه شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز در این میزگرد گفت: اهداف شرکت آبفار تامین آب شرب سالم و بهداشتی و جمع آوری دفع و تصفیه فاضلاب برای جمعیت روستایی است.
محسن الوندی افزود: امسال در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که شرایط حساس وجود دارد و باید در این مدت دستاوردهای انقلاب بیان شود.
وی بیان کرد: دشمنان خواب های تعبیر نشده ای برای کشور دیده اند و دشمن سعی داشت که کشور 40سالگی را به چشم نبیند اما امیدواریم با برطرف شدن موانع خدمات بهتری را ارایه دهیم.
وی ادامه داد: جلوگیری از بیماری های مرتبط با بهداشت آب، کاهش هزینه های درمانی، کاهش روند مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش سرمایه گذاری در مسکن روستایی، افزایش بهره وری نیروی کار، افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی، ایجاد زمینه ای برای استقرار صنایع روستایی، افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، افزایش رفاه روستاییان و تحقق عدالت اجتماعی از خدمات ارایه شده آبفار است.
الوندی افزود: لرستان مطابق نشریه فرهنگ آبادی های استان و نتایج سر شماری نفوس و مسکن در سال 1395 دارای سه هزارو 415 روستای دارای سکنه و خالی از سکنه است که از این تعداد 2هزارو 886 روستا در برنامه های آبفار به عنوان روستا مدنظر قرار گرفته است.

**2هزارو 214 روستا در لرستان پس از انقلاب آب رسانی شد
وی با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 184 روستا در لرستان دارای آب رسانی بوده اند و عمدتا به صورت شیرآب عمومی در روستا بوده است گفت: اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر 2هزارو 214 روستا شامل 166هزارو 124 خانوار و نزدیک به 97درصد از نعمت آب رسانی بهره مند هستند.
وی با اشاره به اینکه آب رسانی به روستاهای بالای 20خانوار از اهداف آبفار است اضافه کرد: یکهزارو 551 روستا بالای 20خانوار در لرستان آب دار هستند.
الوندی بیان کرد: شرکت آبفار لرستان در سال 1377 تاسیس شده است و در آن سال 916روستا دارای شبکه آب آشامیدنی بوده همچنین تعداد 327روستا با 25هزارو 554 مشترک تحت پوشش خدمات این شرکت بودند که در حال حاضر یکهزارو 465 روستا با 125هزارو 836 مشترک تحت پوشش خدمات هستند.
کارشناس حوزه آب شرکت آبفار روستایی لرستان اضافه کرد: از نظر شاخص بهره مندی از آب شرب که در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شده است آخرین وضعیت لرستان 80.37 است همچنین کاهش زمان رفع اتفاقات از 23ساعت به 3.5 ساعت رسیده و تعداد مشترکین در سال 88 حدود 72هزار مشترک بوده که اکنون 140هزار می باشند.
وی با تاکید بر اینکه 17هزار نفر از این مشترکین روستایی با تبدیل روستا به شهر از حوزه کاری آبفار خارج شده اند، افزود:
مقابله با مصارف غیر مجاز یکی از اهداف آبفار است.

**آبفار یکهزارو 200میلیارد ریال از مشترکین طلب دارد
وی ادامه داد: یکهزارو 200میلیارد ریال آبفار از مشترکیت طلب دارد که با توجه به مشکلات مالی پرداخت آن می تواند به خدمات رسانی به مردم کمک کند.
وی با اشاره به اینکه 94 پروزه شامل 247روستا با جمعیت 106هزارو 476 نفر در امسال در دست اجرا است گفت: همچنین 52 پروژه با 147 روستا با پیشرفت فیزیکی 78درصد در لرستان فعال می باشد.
الوندی بیان کرد: 13مجتمع آبرسانی شامل 374روستا در برنامه کلی شرکت است که 73روستا در دستور کار می باشد.
وی ادامه داد: 182دستگاه تانکر سیار در استان وجود دارد که 87روستا تحت پوشش از این طریق آبرسانی می شوند که 102 هزارو 708 مترمکعب آب تاکنون توزیع شده است.
کارشناس حوزه آب شرکت آبفار لرستان گفت: 182روستا و 33مجتمع مورد مطالعه قرار گرفت همچنین 275 کیلومتر خط، 145کیلومتر شبکه مورد مطالعه شد.
الوندی با اشاره به اینکه 79مخزن با حجم 6هزارو 10مترمربع در برنامه طراحی قرار دارد اضافه کرد: امسال 116کیلومتر خط انتقال اجرا و 14ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.