جمال مومیوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 92، نخستین آزمایشگاه سن سنجی ایران در لرستان احداث می شود که از خروج سالانه مقادیر قابل توجهی ارز در کشور جلوگیری خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تعداد کشورهای مجهز به آزمایشگاه سن سنجی اندک است، تصریح کرد: با راه اندازی این مرکز، علاوه بر ارزآوری مطلوب، می توان از توانایی متخصصان کشور و استان در این حوزه استفاده کرد.
وی ادامه داد: در این راستا 60 تا 80 نفر تکنسین و فارغ التحصیل رشته هایی همچون زمین شناسی و معدن و بیش از 40 نفر کادر اداری و خدماتی به صورت مستقیم مشغول بکار می شوند و پیش بینی می شود سالیانه 500 تا یکهزار نفر گردشگر علمی از این طریق وارد استان شود.
مومیوند گفت: استفاده از ایزوتوپ‎ها و مطالعه آن‎ در علوم مختلف از جمله علوم زمین و اکتشاف معدن، محیط زیست و داروسازی گسترش روز افزون داشته و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به عنوان علمی نوین و یک ابزار قدرت برای کنترل کشورها و بازار های مصرف آن ها استفاده می‎شود.
وی تصریح کرد: همچنین امکان ساخت و تحقیقات بیشتر روی رادیوداروها و رسیدن به خودکفایی، سهولت در پی‌جویی و اکتشاف معادن، تعیین منشا ریزگردها و مقابله با آن، ردیابی و تعیین منشا آلاینده‌های محیط زیست، اکتشاف ذخایر حاوی عناصر نادر خاکی، عضویت در گروه تحقیقاتی مدرسه تحقیقات علوم زمین و تبدیل شدن به قطب سن‌سنجی منطقه از دیگر مزایای راه اندازی نخستین آزمایشگاه سن سنجی ایران در لرستان است.
وی اظهار داشت: متولی احداث و تجهیز این آزمایشگاه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و بودجه احداث آن حدود 25 میلیون یورو برآورد شده که معادل بودجه پنج سال این سازمان است.
معاون امور معدن و اکتشافات سازمان صمت گفت: مرحله نخست تجهیزات خریداری می شود و در فاز دوم نیز ساختمان ویژه آزمایشگاه احداث خواهد شد که بر این اساس نیز یک هکتار زمین مکان یابی شده است.
مومیوند رونق گردشگری علمی را از اهداف بسیار مهم احداث این آزمایشگاه عنوان کرد و گفت: مجهز و به روز ترین تجهیزات این آزمایشگاه از اروپا خریداری می شود.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.