صف های طولانی خریداران کالاهای اساسی و تقاضاهای بیش از حد این اقلام در سطح فروشگاه ها اتفاقی ناخوشایند است که این روزها برخی افراد با آن مواجه شده اند.
در حالی این تقاضاها بیش از حد نیاز است که در حقیقت نتیجه ای جز عرضه نامطلوب نخواهد داشت و برهم خوردن عرضه و تقاضا با این روند کاملا قابل انتظار و منطقی به نظر می رسد.
هجوم برخی از شهروندان به خرید این اقلام نظم بازار را به هم ریخته و این نوع حرکات سایرین را نیز بر این واداشته است که ذخیره ای هرچند جزیی در منازل خود داشته باشند، غافل از اینکه این اقدامات نتیجه ای برعکس خواهد داشت و دود این آتش به چشم خودشان خواهد رفت.
این خریدهای سنگین و ترس از نبود اقلام اساسی در بازار احتکار خانگی را رقم زده است و بازار را دچار تورم و آشفتگی می کند.
اما باید پرسید چگونه باید انتظار وفور اقلام مورد نیاز را داشت در حالیکه خریدها از سطح بازار به چندین برابر رسیده است.
انتظار می رود مردمی که در هر شرایطی همراه و هماهنگ با نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند و حماسه های تاریخ ساز دفاع مقدس را رقم زدند امروز نیز در این عرصه حاضر شوند و با نه گفتن به خریدهای بیش از نیاز و نه به احتکار خانگی افسران پیشگیری از آشفتگی بازار باشند.
در این جنگ اقتصادی که دشمنان برای ایران اسلامی به راه انداخته اند و رسانه های معاند با اخبار ضد و نقیض سعی در ایجاد ناامیدی و شایعه پراکنی در وضعیت اقتصادی کشور دارند مردم آگاه و با بصیرت سربازان همیشگی این نظام هستند که خوشبختانه کمپین های نه به احتکار خانگی نیز در حال راه اندازی هستند.
حقیقت امر این است که احتکار خانگی اقلام اساسی باعث هدر رفت سرمایه ملی و مسیر فزاینده ای برای فساد و فرسایش مواد انبار شده است.
از طرفی انبار و تقاضای بیش از حد این اقلام مسیر را برای سودجویان باز کرده است و قیمت ها را با شتاب تر کرده است.
در این راستا معرفی افراد سودجو و احتکار کننده این اقلام به مراکز بازرسی از طرف مردم محیط را برای آنان ناامن تر می کند.
افزایش قیمت برخی اقلام در بازار تنها به دلیل نوسان های قیمت ارز و احتکار کالا از سوی واحدهای تولیدی و صنفی نیست بلکه مردم با خرید بیش از حد نیاز و احتکار خانگی در نابسامانی و تشنج در بازار نقش دارند.
رویکرد مردم در خرید و فروش کالا از نظر روانی تاثیر مستقیم بر قیمت کالاها در بازار دارد از این رو آحاد جامعه باید از خرید انبوه کالاهایی که در بازار به فراوانی موجود است، اجتناب کنند.
اگرچه در شرایط کنونی مشکلاتی در بخش هایی از تولید و عرضه کالا در کشور به وجود آمده است، اما در تنگناها می توان با خوداتکایی در بخش های مختلف اقتصادی، گام های اساسی برداشت.
7274/6060
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.