به گزارش خبرآنلاین لرستان، حجت الله بیرانوند اظهار داشت : تاکنون در زمینه خرید کلزا نسبت به سال قبل 17 درصد رشد تولید داشته‌ایم بگونه‌ای که حدود 3 هزار و 388 تن کلزا در سطح استان خریداری شده است.

وی ادامه داد: امسال برداشت گندم استان نسبت به سال قبل 15 تا 20 روز عقب افتاد به نحوی که همواره خرید تضمینی از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شد اما به دلیل شرایط آب و هوایی خرید دیرتر شروع شد.

سرپرست شرکت غله لرستان گفت: کیفیت گندم خریداری شده امسال خوشبختانه افزایش یافته و سن زدگی این محصول کمتر از یک بوده و حتی در برخی از مناطق به صفر نیز میل پیدا کرده است.

تامین گندم مورد نیاز استان توسط کشاورزان لرستانی

بیرانوند اظهار داشت: خوشبختانه 100 درصد گندم نیاز استان توسط کشاورزان لرستانی تأمین می‌شود، به نحوی که بر اساس آمارها ماهانه 17 هزار و 500 تن گندم مورد نیاز استان بوده و سالانه 205 هزار تن گندم در استان مصرف می‌شود و مازاد تولید استان در قالب نظام حمل و نقل به سایر استان‌ها ارسال و یا در سیلوها نگهداری می‌شود.

سیلوهای لرستان

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه بهره برداران دانه‌های روغنی به صورت کامل پرداخت شده است، افزود: با وجود محدودیت منابع دولت پول کلزای کشاورزان به صورت کامل پرداخت شد.

این مسوول بیان کرد: 50 درصد هزینه گندم خریداری شده کشاورزان بلافاصله پرداخت شده و تاکنون بیش از 231 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم البته در مورد گندمی که تا تاریخ 20 خردادماه تحویل داده شده است 100 درصد هزینه پرداخت شده و به تدریج پس از آن در حال پرداخت هستیم و حداکثر تا چند هفته آینده تمامی مطالبات گندم کاران پرداخت می‌شود.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ازنا با 80 هزار تن خرید تضمینی گندم در صدر شهرستان‌های استان قرار دارد، گفت: اکنون بالاترین آمار خرید گندم مربوط به ازنا است و پس از ان کوهدشت، البته به دلایل مختلفی در خرم‌آباد، پلدختر، الیگودرز، کوهدشت و دورود با کاهش خرید مواجه بوده‌ایم و دلیل اصلی آن نیز بارندگی و یا استفاده از کشت‌های جایگزین است.

بیرانوند عنوان کرد: در بحث ذخیره‌سازی به اندازه مصرف 2 سال در استان گندم ذخیره داریم و خوشبخانه وضعیت ذخیره سازی این کالا مناسب است؛ اکنون لرستان 800 هزار تن سیلو و انبار مکانیزه دارد و 200 هزار تن نیز در دست احداث است که در شهرستان‌های نورآباد، بروجرد و الشتر و دورود در حال احداث هستند و با تکمیل آنها طرفیت استان به یک میلیون تن خواهد رسید و در نتیجه استان انبار غله بسیار مناسبی دارد.

800 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم سیلوهای استان

وی بیان کرد: در استان 13 کارخانه آرد وجود دارد و 800 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی داریم اما به دلیل ایبنکه مصرف گندم استان 200 هزار تن در سال است این کارخانه‌ها با حدود 30 درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

سرپرست شرکت غله لرستان در پایان گفت: کارخانجات آرد در کشور بیش از نیاز هستند و در بسیاری از استان‌ها نیز با این مشکل مواجه هستیم و همین موضوع باعث شده است که نتوانیم آرد را آنگونه که باید و شاید به سایر استان‌ها صادر کنیم، البته برخی از کارخانجات بخشی از آرد خودشان را به صورت آزاد به کارخانجات استان‌های مختلف صادر می‌کنند

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1020545
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.