محمدناصر هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در 6 درصد مساحت استان خشکسالی شدید و در 12 درصد مساحت استان خشکسالی خیلی شدید وجود دارد.
وی افزود: به ترتیت برخی نقاط شهرستان های ازنا، الیگودرز، خرم آباد و پلدختر دارای خشکسالی شدید و خیلی شدید هستند.
وی اضافه کرد: میزان بارندگی های استان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی قبل 10 درصد کاهش داشته است.
هاشمی تصریح کرد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری (مهرماه سال گذشته تاکنون) 440 میلی متر ثبت شده که این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته 10 درصد و در مقایسه با بازده زمانی نرمال (30 سال ) 15 درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان افزود: بارندگی ها اگر با پراکنش مناسب نباشند یعنی در زمان مناسب بارندگی نداشته باشیم و یا اینکه بصورت رگباری و سریع باشد آب در خاک نفوذ ندارد ضمن اینکه منجر به ایجاد روان آب ها می شود.
هاشمی گفت: چنانچه طی چند سال متوالی کاهش بارندگی ها کمتر از نرمال باشد همانند آنچه که طی 10 سال اخیر رخ داده است خشکسالی هیدرولوژیک اتفاق می افتد.
وی اظهار داشت: تغییر الگوی بارش از جامد به مایع ، پراکنش نامناسب بارش ها و بارش های رگباری و سریع مانع از نفوذپذیری آب در خاک می شود که متعاقب آن با کاهش سطح آبها و کاهش سطح چاه های آب زیرزمینی و خشکسالی هیدرولوژیک، در عرصه اجتماعی و اقتصادی مشکلات و بحران هایی ایجاد می کند.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان با اشاره به افزایش یک و نیم درجه ای دمای هوا در جهان و کشور در 50 سال اخیر گفت: لرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این افزایش یک و نیم درجه ای را داشته است.
وی افزود: خرم آباد افزایش دمای تا 47 درجه را هم در 30 سال گذشته داشته است و امسال به 46 درجه رسید یعنی به رکورد ثبت شده این شهر در 30 سال اخیر نزدیک شد.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.