غلامرضا حسنی غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که باید هشدار خشکسالی را در استان جدی گرفت ، افزود : بارش باران در ماه های مهر، آبان و آذر امسال در مقایسه با دوره بلند مدت 30 ساله هم بیش از 90 درصد کاهش داشته است.
متوسط بارندگی در دوره 30 ساله و بلند مدت در سمنان 70 میلی متر اعلام شد.
وی با اشاره این که در سال زراعی 95-96 بارندگی ثبت شده در سمنان 111.2 میلی متر و متوسط دمای هوا در ماه های مهر، آبان و آذر سال گذشته 6 درجه سانتی‌گراد بود، اظهارداشت : در ماه های مهر، آبان و آذر 96 متوسط دمای هوا در سمنان 10 درجه سانتی‌گراد بود که نسبت به متوسط سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد : این آمار بر اساس اطلاعات دریافتی از 50 ایستگاه بارانسنجی در استان سمنان، از ابتدای مهر تا 20 آذرماه 96، به دست آمده است.
حسنی غربا ادامه داد : با وجود آنکه بخش وسیعی از جغرافیای سمنان از لحاظ اقلیمی، در منطقه خشک و نیمه بیابانی و بخشی در منطقه کوهستانی واقع است و در ماه های مهر، آبان و آذر امسال، تمامی نقاط استان، شاهد درجات مختلفی از کاهش بارش بوده‌اند که با این روند، احتمال وقوع خشکسالی در سال زراعی 96-97 در سمنان بسیار زیاد است.
مرکز استان استان سمنان هم با کاهش 95 درصدی بارش باران در سه ماه اول سال زراعی 96-97 روبه رو بوده است.
مدیرکل هواشناسی سمنان تصریح کرد : حتی اگر بارندگی در دیگر فصل های سال زراعی 96-97 عادی باشد، خشکسالی ناشی از کمبود بارش در پاییز را جبران نمی شود.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
کاهش بارندگی در استان سمنان باعث کاهش ذخیره آب‌های زیرزمینی شده است به طوری که در حال حاضر این استان با کمبود ذخیره حدود 143 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است. 6026/7339
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.