حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی روز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: حضرت امام صادق (ع) همچنین زمینه ساز تمدن و مدنیت اسلامی در دوران خود بوده است.
وی اظهار داشت: با وجودی که در زمان امام صادق (ع) انحرافات فکری، خرافات، معاد و توحید ستیزی از طرف خلفای جور در اوج قرار داشت، ولی امام با هوشمندی فنداسیون تمدن و مدنیت اسلامی را فراهم کردند.
قوامی خاطرنشان کرد: فلسفه نام گذاری مذهب شیعه به نام مذهب جعفری به این خاطر است که نرم افزار اصلی مذهب در زمان ایشان تولید شده و شیعه به شکل یک نظام سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و ... ظهور و بروز پیدا کرد.
وی ادامه داد: نظریه های پشتیبان برای حکومت اسلامی نیز در زمان آن امام همام تهیه و پردازش شده به گونه ای که هر کدام از شاگردان ایشان در رشته های مختلف صاحب تخصص و نظر بودند.
قوامی یادآورشد: هر چند سایر ائمه اطهار (ع) فعالیت های گسترده و مهمی برای ترویج و تبیین ارزش های دینی و شیعی به کار گرفتند ولی زمینه تمدن سازی در دوره امام صادق (ع) بیشتر فراهم شده و امام نیز از این فرصت به خوبی استفاده کردند.
امام جمعه پردیسان قم تصریح کرد: البته در زمان امام صادق (ع) جریان های متعددی مانند زندقه نیز حضور داشتند که نه تنها به دین کاری نداشتند بلکه همه چیز را مسخره و توحید، معاد، پیامبراسلام (ص) و سایر ائمه را زیر سوال می بردند وبیشتر ماتریالیست بودند.
قوامی خاطرنشان کرد: در زمان امام همچنین معتزله ها نیز که بیشتر اومانیست بودند نیز وجود داشته و توجیه گر حکومت جور می شدند و می گفتند حاکمان از هر طریق سرکار بیایند مشروع هستند.
وی تصریح کرد: برخی از آنها علمای درباری بودند که از دربار حقوق دریافت می کردند و عده ای نیز جریان عیاشی، ابتذال، شراب خواری و رقاصی را ترویج می کردند، جریان صوفی ها و گداهای رسمی نیز با آن تفکر خاص خود در جامعه حضور داشتند.
قوامی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در آن آشفته باز حاکم بر جامعه، تمدن سازی را آغاز و شبهات فقهی، کلامی، عقیدتی و سیاسی پاسخ و دنبال طراحی مدل جامعه صالح بودند و در حقیقت قواعد اصلاحات اجتماعی وتحولات سیاسی را امام دنبال می کردند.
وی گفت: حضرت امام صادق (ع) امامت را در مقابل خلافت و سلطنت جلوه خاصی بخشیده و با تربیت شاگردان برجسته، کادرسازی خوبی با انجام دادند که برکات ان برای جامعه اسلامی باقی مانده است.
قوامی افزود: سالروز شهادت امام صادق (ع) در ایران مبدا یک انقلاب اسلامی ایران شده و نرم افزار انقلاب را نیز حضرت در طول سه دهه امامت خود فراهم کرده ومبانی کلامی، عقیدتی، فقهی ، روایی و وحیانی انقلاب را تولید نمودند.
وی با بیان اینکه ولایت فقیه محصول فلسفه سیاسی امام صادق (ع) است، گفت: در زمینه حکومت، حضرت نیز یک فنداسیون بسیار محکم، جامع و کاملی را تحویل دادند.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.