به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر مقدس قم در مصلای قدس، با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی افزود: اگر بخواهیم فهرست جنایت های این کشور را بشماریم شدنی نیست، دولت ‌های تروریستی زیر سایه آمریکا بوده و جریان‌ های تکفیری و داعش توسط این کشور تغذیه می ‌شوند به همین علت آمریکایی ‌ها عامل اصلی نقض حقوق بشر هستند.
هفته دوم تیرماه (ششم تا دوازدهم) به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی معروف شده است.
وی با اشاره به شهادت 17 هزار تن توسط منافقان افزود: اسراییل غاصب نماد دولت ‌های تروریستی در دنیاست، همان‌ جایی که رقص شمشیر کردید، همان ‌جا تروریست ‌پرور است، در دفاع مقدس بمباران شیمیایی در جلوی چشم شما انجام شد، ولی شما سکوت کردید، در این هفته با صدای رسا در برابر این مظالم می ‌ایستیم و مقاومت می کنیم و فریاد ملت در برابر این نقض حقوق بشر شما شعار همیشگی «مرگ بر آمریکا» است.
وی با تاکید بر این که قوای مستشاری سپاه قدس و نیروهای مقاومت، پایگاه‌ های تروریستی دشمن را درهم شکسته است، بیان کرد: اکنون حلب سوریه در حال آزادی نهایی و موصل عراق نیز به آزادی رسیده است و به لطف خداوند متعال با آزادی دیگر نقاط ، آرزوی دشمنان به گور برده می‌ شود.
اعرافی درادامه از حضور پرفروغ و چشمگیر مردم در مناسبت های گوناگون ماه مبارک رمضان از جمله شرکت در راهپیمایی پرشکوه روز قدس و نماز عید سعید فطر تقدیر و سپاسگزاری کرد و گفت: حضور نسل جوان و جامعه بیدار ما دراین مراسم های فرهنگی و اسلامی مایه شکر است و از کسانی که این مشعل را روشن نگه داشتند و کسانی که امنیت آن را صیانت کردند، تقدیر و تشکر می کنیم.
وی هم چنین یاد شهیدان انقلاب اسلامی از جمله شهدای مدافعان حرم، شهیدان ترور و سالروز شهادت شهید آیت الله دکتر سید محمد بهشتی و یارانش را گرامی داشت و نیز با گرامیداشت هفته قوه قضاییه از خدمات دست اندرکاران این قوه تشکر کرد.
وی گفت: از قوه قضاییه تقید به شرع و قوانین اسلام انتظار می رود و این که قوه قضاییه بر اساس عدالت و به دور از هر شائبه ای و دانش محوری و رویکرد پیشگیری از جرایم عمل کند و این قوه تکیه گاه محرومان و محور عدالت و پیشگیری نظام اجتماعی باشد تا کارها سامان بیشتری یابد و همه جایگاه این قوه قوی انقلابی را حفظ کنند.
اعرافی با اشاره به روز شهرداری ها و دهیاری ها از تلاش این نهادها و نیز شوراهای اسلامی تقدیر کرد گفت: امیدواریم شوراها در دور جدید با رویکرد عالمانه تر وانقلابی بیشتر و نگاه عدالت اجتماعی و محرومیت زدایی شکل بگیرد.
مدیر حوزه های علمیه کشور، با اشاره به روز صنعت و معدن نیز گفت: این مقوله در اقتصاد مقاومتی نقش ویژه ای دارد و دولت باید در شکل گیری صنعت و معدن توسعه‌ یافته اهتمام جدی داشته باشد.
وی با اشاره به روز مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در جهان بیش از 200 میلیون تن و در کشور ما بین یک و نیم تا سه میلیون تن مبتلای به مواد مخدر داریم و حتی در جایی مانند قم درصدی مبتلای به این آسیب اجتماعی هستند، 11 آسیب اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان ‌شده است و پنج آسیب در اولویت رسیدگی قرار دارند، از این‌ رو باید در پیشگیری و درمان در این مساله اهتمام جدی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: این معضل بخشی از بنیه فرهنگی و اجتماعی کشور را در خود هضم می‌ کند، به همین علت باید فعالیت ‌های آگاهی ‌بخشی، درمان و پیشگیری را افزایش داد تا به نتایج مطلوب ‌تری برسیم.
اعرافی با اشاره به دغدغه‌ های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: انتظار مردم این است که دولتمردان به ویژه در شکل گیری دولت جدید، دستورات فرهنگی رهبری را جدی بگیرند و آنها را اجرایی کنند و نیز بخش های دیگر؛ قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه دستگاه های فرهنگی نظام در قبال این راهنمایی ها مسئول هستند.
مدیر حوزه های علمیه کشور، با اشاره به لغو سند 2030 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: انتظار می رود که همه این تعالیم و دستورات مدنظر باشد و نسبت به آنها کوتاهی به عمل نیاید.
وی در بخش دیگر سخنان خود، از خانواده به عنوان یک جایگاه مهم در منطق اسلام نام برد و گفت: هیچ نهادی در پیشگاه خدا به عظمت و ارزش خانواده نیست و نخستین نکته در آغاز ازدواج این است که به قواعد و اصول تشکیل خانواده توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز خانواده ها در معرض خطرهای زیادی قرار دارد، گفت: اولین تهدید و آسیب این است که ازدواج ها بر پایه معیارها و گزینش های صحیح نیست و بیشتر بر نگاه های سطحی و مادی است و این یک آسیب بزرگ است.
اعرافی افزود: ازدواج ها بهنگام نیست و سال به سال نیز به این ازدواج دیرهنگام افزوده و گفته می شود که چند میلیون جمعیت داریم که از سن ازدواج گذشته است و این یک فاجعه بزرگ اجتماعی و اخلاقی است و آثار و زیان هایی بر این ازدواج دیرهنگام ایجاد می شود و 10 میلیون جوان در معرض ازدواج داریم.
وی تاخیر در ازدواج را یکی از آسیب ‌های اجتماعی جامعه دانست و گفت: گذشتن میانگین سن ازدواج از معیار مناسب آن فاجعه بزرگی است، چرا که گزینش‌ های ازدواج سطحی و مادی است و برخی از نظام‌ های اجتماعی و برنامه ‌ریزی ‌ها تخریب شده است.
وی بالا رفتن سن ازدواج را یک تخریب اجتماعی و بمب فرهنگی دانست و افزود: جامعه در مقابل این خسارت مسئول است و فردی که بتواند در راستای رفع این مشکل گامی بردارد، ولی بی ‌توجه باشد نزد خداوند متعال مسئول است.
اعرافی تجملات نادرست را از دیگر علت های تاخیر در ازدواج برشمرد و گفت: افرادی که ارقام نجومی را برای ازدواج مطرح می ‌کنند باید بدانند که فرهنگ جامعه و ازدواج را مخدوش کرده و کار آنها بسیار ناپسند است، افرادی که مسئول و در دید جامعه هستند، اگر ارقام نامتعارف را مطرح کردند فرهنگ جامعه را دچار تغییر می ‌کنند.
وی با بیان این که گریز از مسئولیت خانواده یکی دیگر از مشکلات خانواده ‌هاست، گفت: با وجود ازدواج‌ های پرهزینه و اختلافات مختلف آمار طلاق نیز در حال افزایش است و این مشکل کانون خانواده‌ را مورد تهدید قرار داده است.
وی با تاکید بر این که همگان نسبت به تهدیدهای جامعه مسئول هستیم، تاکید کرد: نمی ‌توانیم نسبت به طلاق ‌ها و پرونده ‌های خانواده‌ ها در دستگاه قضایی بی ‌توجه باشیم،‌ نخبگان و مسئولان جامعه در مقابل این مشکلات وظایف سنگینی دارند.
اعرافی نفوذ فرهنگ غربی، فردگرایی افراطی و گریز از مسئولیت ‌پذیری را از عامل های اصلی ایجاد تهدیدهای گوناگون برشمرد و گفت: بی ‌توجهی به بنیان خانواده توسط مسئولان، تغییر سبک زندگی و مشکلات اشتغال از دیگر عواملی است که تهدیدها را به وجود آورده است؛ بخشی از مشکلات نیز به نخبگان، خانواده‌ ها، آموزش و پرورش و حوزه ‌ها ارتباط دارد چرا که همه باید در مقابل 10 میلیون جوان در سن ازدواج احساس مسئولیت کنیم.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.