محمد رضا طلایی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: استان قم در سال های اخیر با خشکسالی های مداوم رو به رو بوده است، بنابراین استفاده از منابع آبی آن باید با مدیریت و نگاه کارشناسی صورت گیرد.
وی با اشاره به این که سهم مصرف بخش کشاورزی از منابع آبی قابل توجه است بیان کرد: کشاورزی از جمله بخش هایی است که برای توسعه و پیشرفت به منابع آبی پایدار نیازمند است و به همین دلیل استفاده از روش هایی هایی که مصرف آب را برای تولید محصولات کشاورزی کاهش می دهند، همواره مورد توجه دولت ها بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به سیاست های کلان دولت یازدهم برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، به نظر می رسد دولت آینده نیز در ادامه این راه گام بردارد و مشوق های مناسب تری را برای کشاورزانی که مزارع خود را با استفاده از روش های آبیاری نوین آبیاری کنند درنظر بگیرد.
طلایی گفت: احداث شبکه های آبیاری و زهکشی، لوله گذاری از منبع اصلی آب تا مزرعه، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و همچنین احیا و مرمت قنوات از جمله مهمترین فعالیت هایی هستند که دولت آینده با توجه ویژه به آن ها می تواند ارتقاء بهره بری را در بخش کشاورزی، بیش از گذشته تجربه کند.
وی با اشاره به این که عناصر آب و خاک اصلی ترین نیاز بخش کشاورزی هستند، افزود: توجه به امنیت غذایی شهروندان، سالم و غنی سازی محصولات کشاورزی و تغییر الگوی کشت متناسب با ویژگی های محیطی از جمله برنامه های دولت دوازدهم برای پویایی هر په بیشتر بخش کشاورزی استان قم خواهد بود.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم در ادامه اقدامات دولت کنونی به توسعه کشت گیاهان دارویی و راهبردی همچون گل محمدی و کلزا، افزایش سطح زیر کشت پسته که گیاهی مقاوم و پرسود است و همچنین گسترش گلخانه ها برای تولید محصولات کنترل شده و سالم، توجه جدی خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان و بکارگیری یافته های آنان در ساختار تولیدات کشاورزی در کنار افزایش فعالیت های تحقیقاتی از جمله اقداماتی است که در مسیر اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی، در دستور کار دولت آینده قرار خواهند گرفت.
وی بیان کرد: دولت آینده تلاش می کند سود اقتصادی فعالیت های کشاورزی را با استفاده از توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد زنجیره ارزش افزوده تولید به نحو چشمگیری افزایش دهد.
وی ادامه داد: کمک به برند سازی محصولات و حمایت از اقلام صادراتی از دیگر برنامه های دولت آینده برای توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی در سطح ملی و استانی است و استان قم نیز در این زمینه پیشگام خواهد بود.
در سال جاری تسهیلات دولتی برای استفاده از سیستم های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان قم به رقم 230 میلیارد ریال رسیده است و هم اکنون بیش از 6 هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش این نوع از آبیاری هستند.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان به صورت قطره ای و با استفاده از نوار تیپ، آبیاری خواهد شد و از این طریق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت.
دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان قم، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یکهزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود؛ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان قم با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.