محمد رضا طاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تولید آبزیان در سال های 92 تا 95 به ترتیب یک هزار و 253، یک هزار و 444، یک هزار و 208 و یک هزار و 257 تن بوده است و این روند در سال های آینده با رشد چشمگیر ادامه خواهد یافت.
وی بیان کرد: استان قم در پرورش ماهیان زینتی نیز در دولت یازدهم با افزایش 46 درصدی نسبت به دوره های قبل مواجه بوده و توانسته است 14 میلیون و 314 هزار قطعه ماهی زینتی را در طول این مدت تولید کند.
وی ادامه داد: میزان تولید ماهیان زینتی توسط پرورش دهندگان ماهی استان قم، در سال های 92 تا 95 به ترتیب سه میلیون و 421 هزار، سه میلیون و 483 هزار، سه میلیون و 660 هزار و سه میلیون و 750 هزار قطعه بوده است.
طاهری گفت: سیستم آکواپونیک (پرورش توام گیاه و ماهی) با هدف کاهش نیاز به منابع آبی و مدیریت کارآمد مزارع کشاورزی در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در سطح کشور در استان قم به اجرا درآمد.
وی بیان کرد: به منظور کاهش وابستگی استخرهای پرورش ماهی به منابع آبی جدید و افزایش بازده تولید در واحد سطح، سیستم فیلتراسیون فیزیکی و بیولوژیکی استخرهای ماهی در استان قم طراحی و به کارگیری شده است.
وی ادامه داد: در این مدت تکثیر نیمه مصنوعی هفت گونه از ماهیان زینتی وارداتی ( رنگین کمان (4 گونه)، سیچلاید و سیچلاید کربنسیس، رامیرزی و آنجل مونوتایگر) برای نخستین بار در کشور در مجموعه استخرهای استان قم صورت گرفت.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: به منظور گسترش تولید ماهیان زینتی در این استان در سال های اخیر طرح ترویجی پرورش ماهیان زینتی در 40 استخر ذخیره آب مجتمع های گلخانه ای کوثر و رزبند به اجرا درآمده است.
وی بیان کرد: با تحقیقات انجام شده، پرورش دهندگان ماهیان زینتی در استان قم توانستند این گونه از ماهیان را در آب های شور و غیر متعارف استان نیز تولید کنند؛ این کار طرحی نو و موفقیت آمیز به حساب می آید.
وی با بیان اهمیت تولید خاویار در جریان فرآیند آبزی پروری، ادامه داد: همچنین در این مدت پرورش دهندگان ماهی در استان قم توانستند 320 کیلوگرم خاویار فیل ماهی پرورشی را تولید و به بازار عرضه کنند.
طاهری با اشاره به اقدام های انجام شده برای گسترش فرهنگ مصرف آبزیان به عنوان غذای سالم در بین شهروندان قمی، گفت: در طول دولت یازدهم با سیاست های تشویقی درنظر گرفته شده، تعداد فروشگاه های عرضه بهداشتی آبزیان در استان قم به 21 مورد رسید و شرایط برای دسترسی آسان شهروندان به مواد غذایی دریایی فراهم شد.
وی بیان کرد: به منظور توانمندسازی اقتصادی خانواده ها در مسیر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، 39 مجوز پرورش ماهیان زینتی تحت عنوان مشاغل خانگی در استان قم صادر شد.
وی ادامه داد: صدور مجوز تاسیس 2 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه 35 تن گوشت و 20 تن خاویار و سه مزرعه پرورش ماهیان سردابی با ظرفیت تولید سالانه 80 تن از دیگر اقدام های انجام شده توسط دولت یازدهم در بخش شیلات استان قم است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم همچنین گفت: در این مدت مجوز بهره برداری استخرهای پروش ماهیان سردابی به هشت مزرعه با ظرفیت تولید سالانه 180 تن محصول داده شده است.
وی افزود: معرفی 54 تن از متقاضیان پرورش ماهی به بانک های عامل به منظور برخورداری از تسهیلات رونق تولید به میزان 129 میلیارد و 300 میلیون ریال و اعطای 85 میلیارد و 540 میلیون ریال کمک های فنی اعتباری به 26 طرح برای توسعه فعالیت ها و مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی با ظرفیت تولید سالانه 670 تن ماهی و اشتغالزایی مستقیم برای 100 تن، نمونه ای از برنامه های شیلات استان قم برای ترویج آبزی پروری می باشد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.