به گزارش ایرنا، عطا قاسمی مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری قم با اشاره به درخواست شورای اسلامی شهر مبنی بر قبول این مسئولیت، اظهار داشت: با توجه به اهمیت ایمنی و امنیت خانه های بازی کودکان، فرمانداری با ارسال نامه ای به کارگروه اجتماعی استان خواستار تعیین تکلیف برای آن شده است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم نیز گفت: این مساله فقط در یکی از جلسه های این شورا مطرح، و طی آن بر ذیصلاح بودن سازمان فرهنگی هنری شهرداری بر این مسئولیت تاکید شده است.
مجید رفیعی با بیان اینکه سازمان متبوعش متولی امور تفریحی در استان است، افزود: این مجوز فقط برای خانه های بازی کودکان است، و مهد کودک ها تعریف خاص خود را دارند.
وی اضافه کرد: خانه های کودکان مختص کودکان دارای سنین کمتر از پنج سال و آن هم برای مدت محدود یک تا 2 ساعت پیش بینی شده تا والدینی که به مراکز خرید مراجعه می کنند، مکان مناسبی برای سرگرمی و نگهداری فرزندان خود داشته باشند.
رفیعی در پاسخ به سخنان برخی از افراد حاضر در جلسه که نهادهایی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی را از مراجع صلاحیت دار صدور مجوز برای این گونه مراکز می دانست، گفت: مهد کودک ها، بر خلاف خانه های بازی، کودکان بالای پنج سال را نیز تحت پوشش قرار می دهند، از این رو دستگاه های مذکور فقط امکان صدور مجوز فعالیت مهدها را دارند.
همچنین در این جلسه مقرر شد آئین نامه تنظیمی درخصوص نحوه کار و ارایه مجوز به خانه های بازی کودکان در کمیته مربوطه در فرمانداری مطرح شود، تا پس از تائید فرمانداری، سازمان فرهنگی شهرداری به عنوان متولی امر و مسئول صدور مجوز برای راه اندازی خانه های بازی کودکان در قم قرار گیرد.
حدود 20 خانه بازی کودکان در نقاط مختلف شهر قم فعالیت می کند.

**همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره دادگستری استان نیز با اشاره به اقدام های صورت گرفته در راستای جلوگیری از رشد روز افزون آمار طلاق در جامعه گفت: با توجه به ساماندهی مراکز مشاوره ای و تدارک برنامه های آموزشی، رتبه طلاق استان در سال 95 بر خلاف استان های دیگر که دارای رشد بودند، از رتبه سوم به هشتم تنزل پیدا کرد.
سعید کاویانی با اشاره به نقش دستور العمل ها و سیاست های ابلاغی از سوی رئیس کل دادگستری قم در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: برای نخستین بار و پس از گذشت سه دهه با هدایت های انجام شده از سوی مقام عالی دادگستری استان زمینه بازنگری و نظارت بر کلیه مراکز مشاوره ای بخش خصوصی استان فراهم شد.
وی همچنین با یادآوری انتخاب معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قم به عنوان برترین معاونت اجتماعی در خصوص پیشگیری از وقوع حاشیه نشینی در بین استان های مختلف کشور، گفت: تیم ویژه نظارت و پایش از مجموع اقدام های صورت گرفته در استان گزارشی را تهیه و از صدا و سیما نیز پخش شد.
این مقام دادگستری قم همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه های راه و شهری سازی، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین حوزه اجتماعی فرهنگی استانداری برای پیگیری مباحث مربوط به حاشیه نشینی افزود: به دلیل نبودن هماهنگی و تعامل لازم نتوانستیم حتی یک جلسه به صورت مشترک با این نهادها برگزار، و در مورد وظایف ذاتی که بر عهده دارند، نیزعملکردشان را دریافت کنیم.
معاون دادگستری قم همچنین مناطق حاشیه ای استان را رنگین کمانی ازآسیب های اجتماعی توصیف کرد، و گفت: اداره کل دادگستری با توجه به چهار پایگاهی که شهرداری در اختیارش قرار داده، آسیب های اجتماعی مربوط به هر منطقه از شهر و استان را احصاء و شناسنامه مورد نیاز برای آن را نیز تهیه کرده است.

**معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم نیز با اشاره به اینکه همه کلانتری های استان مجهز به مرکز مشاوره هستند و افراد می توانند با مراجعه به نزدیکترین محل سکونت خود از خدمات آنها بهره مند شوند، افزود: با راه اندازی بخش مددکاری اجتماعی در ناجای استان، ارجاع پرونده به دستگاه قضایی نیز کاهش یافته است.
سرهنگ احمد صادقی با بیان اینکه حتی کسانی که در نیروی انتظامی پرونده ندارند نیز می توانند از خدمات این مراکز استفاده کنند، افزود: در سال گذشته تعداد 6 هزار و 500 پرونده به مراکز مددکاری اجتماعی استان ارسال شده که هزار و 300 مورد یعنی حدود 17 درصد به صورت خود معرف هستند.
وی همچنین تعداد پرونده های بررسی شده در مراکز مشاوره نیروی انتظامی استان را حدود هفت هزار و 789 مورد یعنی 82 درصد از کل پرونده های ارجاعی تاکنون دانست، و افزود: 77 درصد از آنها نیز به مصاله منجر شده است.

**معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز تهیه و توزیع کتاب های آموزشی در مدارس که از سوی معاونت امور بانوان ریاست جمهوری تالیف شده را نیز از جمله اقدام های فرهنگی انجام شده در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در سال گذشته برشمرد، و افزود: ارایه آموزش های خود مراقبتی در زمینه های بهداشت محیط، غذا خوردن، سلامت بدن و بلوغ جنسی نیز در این راستا انجام شده است.
ناصر حمزه ای همچنین با ضروری دانستن مشخص شدن اولویت های اقدام های فرهنگی در مدارس و ایجاد نوعی هماهنگی و همکاری فی مابین دستگاه های اجرایی افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان بیش از 130 مورد فعالیت اجتماعی و فرهنگی در دستور کار دارد ولی بیشتر آنها جزو اولویت های کارگروه اجتماعی فرهنگی استان نیست.

**معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی نیز توزیع مبلغان مذهبی معرفی شده از سوی حوزه های علمیه را مهمترین وظیفه و کارکرد سازمان تبلیغات عنوان کرد، وافزود: توجه جدی به فعالیت های قرآنی مانند رو خوانی ، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و تفسیر در کانون دارالقران سازمان پیگیری می شود.
حجت الاسلام محمود نجاریان زاده همچنین هماهنگی با دستگاه های دولتی بویژه دستگاه های امنیتی و انتظامی را از دیگر کارهای سازمان تبلیغات خواند، و افزود: آموزش نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، آشنایی با سنت و سیره پیامبر (ص) با هدف ترویج سبک زندگی، ساده زیستی و قناعت نیز در کنار برنامه های قرآنی انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان برای سازماندهی گفتمان های پرسش و پاسخ میان دانش آموزان مقطع متوسطه از برپایی این دوره ها ویژه دانشجویان و طلبه ها نیز خبر داد، و افزود: حوزه آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی استان فعالیت های خود را بر محورهای مهم از جمله اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد، و ... اولویت بندی کرده و سال گذشته نیز تعداد سه هزار و 600 طلبه در نقاط محروم استان مستقر شدند.
نجاریان زاده با تاکید بر توجه جدی مسئولان به شهرک پردیسان در بحث حاشیه نشینی افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی همچنین بیشتر برنامه های آموزشی خود را بر روی اقشار تاثیرگذار جامعه مانند امامان جماعت مساجد، کانون شاعران و مداحان، مسئولان هیات های مذهبی، مبلغان، خانواده و هیات های دانش آموزی، فرهنگیان و معلمان متمرکز کرده است.
7403/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.