به گزارش ایرنا، سید حسن رضوی روز سه شنبه در سومین جلسه اقتصاد مقاومتی استان قم در سال جاری، افزود: در همین راستا شرکت تولید فولاد غرب آسیا که به تعطیلی کامل رسیده بود، با استفاده از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی، تولید 30 هزار تن در ماه را که ظرفیت نهایی شرکت بود جشن گرفت.
وی اضافه کرد: شرکت های پاکشوما و الکترو مهبد که سرمایه گذاری عمده ای روی آن ها انجام شده نیز سال گذشته افتتاح شد و اشتغالزایی مناسبی در این زمینه صورت گرفت.
وی گفت: در مقاطعی بین سال های 90 تا 95 نرخ بیکاری استان قم از متوسط کشوری بالاتر بود، ولی این آمار در انتهای سال گذشته کاهش یافت و 1.2 درصد کمتر از نرخ بیکاری کشور بود.
رضوی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در استان قم 11.2 و در کل کشور 12.4 درصد است.
به گفته وی، نرخ تورم نیز در استان قم 6.8 درصد و در کشور 7.2 درصد بود.
وی به طرح های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: در کشاورزی نیز انقلابی به وجود آمد و در حدود 2 هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی قم تغییر کشت صورت گرفت و باغ های پسته ایجاد و 6 هزار هکتار از اراضی به آبیاری تحت فشار تجهیز شد.
رضوی به طرح های بهداشت و درمان استان قم اشاره کرد و گفت: افتتاح بیمارستان فرقانی با 350 تخت از دیگر اقدام ها بود و در حال حاضر نیز 2 هزار و 200 تخت بیمارستانی از سوی سرمایه داران و خیران در حال ساخت است.
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فرقانی در آذرماه سال گذشته در 9 طبقه و با هزینه یک هزار و 700 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: تعداد تخت هایی که در طول سال گذشته و سه سال آینده در قم به بهره برداری می رسد با تعداد تخت های بیمارستانی قم در 90 سال گذشته برابر است.
وی ادامه داد: 95 درصد تخت های بیمارستانی در قم توسط خیران و بخش خصوصی به بهره برداری می رسد و دولت فقط نظارت می کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم بیان کرد: استان قم طی چهار سال گذشته در شبکه فاضلاب شهری 55 درصد، در تصفیه خانه فاضلاب 72 درصد، در اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر 252 درصد و در اتمام آن 168 درصد رشد داشته است.
وی با بیان این که 24 هزار واحد مسکن مهر در این دولت اتمام یافته و تحویل متقاضیان شده است افزود: با توجه به حجم مسکن های مهر کشور، استان قم در تعداد مسکن مهر نسبت به جمعیت اول بوده و همین نسبت را نیز در اتمام و اعطای تسهیلات دارد.
وی گفت: رشد 28 درصدی در شبکه تلفن همراه، 22 درصدی در تعداد کاربران اینترنت و 184 درصدی در ظرفیت پهنای باند اینترنت در قم را نیز شاهد هستیم.
رضوی افزود: همچنین بر اساس آمارها در بخش گازرسانی قم 34 درصد، برق رسانی 26 درصد، توسعه کشت گلخانه ای 341 برابر افزایش اعتبار، مرغ و تخم مرغ 81 درصد، صدور پروانه برای سرمایه گذاران جدید 162 درصد و سرمایه معدنی 55 درصد افزایش را شاهد هستیم.
وی اضافه کرد: تخت های بیمارستانی 38 درصد، بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی و پایگا های سلامت شهری و روستایی 150 درصد، تعداد رشته های دانشگاهی 62 درصد، خوابگاه ها 160 درصد، بیمه شدگان اصلی و تامین اجتماعی هفت درصد و بیمه سلامت نیز 87 درصد در استان قم رشد داشته است.
وی گفت: تعداد تخت های اقامتی نیز در این استان طی چهار سال گذشته 25 درصد و تخت های گردشگری نیز 16.5 درصد رشد داشته و قابلیت استان در این زمینه خیلی بیش از این می تواند باشد.
رضوی بیان کرد: با مطالعات و بررسی های صورت گرفته از ابتدای سال 95 تاکنون، به این نتیجه رسیده ایم که گردشگری محور توسعه استان قم است، بخش های آی تی، معدن، انرژی های نو و به خصوص انرژی های خورشیدی بحث های اصلی مدل توسعه ای و کلانی است که در قم به تاسی از استان های کرمان و آذربایجان شرقی مدلی طراحی کرده ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم افزود: بر این اساس برنامه ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی تدوین می شود و باید از ظرفیت های فرااستانی در این راستا کمک بگیریم.
به گفته وی، سال گذشته 20 جلسه در قالب ستاد فرماندهی و 25 جلسه در قالب کارگروه های زیرمجموعه در قم برگزار و طرح های مختلف بررسی، تفکیک و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.