به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری قم، سید مهدی صادقی در دیدار رئیس سازمان جغرافیایی کشور، افزود: به همین دلیل شاهد اجرای سریع طرح های شروع شده در این دولت هستیم.
وی با اشاره به خسارت های ناشی از طرح های غیرکارشناسی به کشور و استان در حوزه های مختلف، بیان کرد: درحوزه محیط زیست تحقق نیافتن حقابه ها ، برداشت های بی رویه و سدسازی های غیرصحیح موجب آسیب پذیری کشور در این حوزه شده است.
وی به مساله بحران دریاچه نمک قم اشاره و خاطرنشان کرد:‌ تصمیم گیری های سلیقه ای و غیرکارشناسانه و نگاه جزیره ای مسئولان ارشد استان ها و کشور در چند دهه مهم ترین عوامل در شرایط جاری حوضه دشت مسیله است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
دشت مسیله نیز با مساحت بیش از 10 هزار هکتار، یکی از دشت های قم می باشد که در شرق استان واقع شده است؛ این دشت با ارتفاع 795 متر از سطح دریا، پست ترین نقطه استان قم به شمار می آید. دشت مسیله در حدود 50 سال پیش دارای یکی از بهترین مراتع استپی و دشتی بوده است.
علاوه بر مراتع خوب، این دشت در سال های گذشته یکی از بزرگ ترین مراکز تولید غلات (گندم، جو و غیره) در بخش مرکزی ایران بوده است؛ در حال حاضر بخش عمده ای از دشت مسیله از درختان گز و تاغ پوشیده شده است.
در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری توسط استاندار قم و رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به امضا رسید.
هدف از امضای این تفاهم نامه، بهره مندی طرفین از امکانات یکدیگر در زمینه پژوهشی، آموزشی و فرهنگی، هدایت موضوعات پژوهشی دانشکده و موسسه جغرافیا به سمت نیازهای تحقیقاتی استان قم و حمایت مادی و معنوی از پایان نامه های دانشجویان این دانشکده توسط استان قم بوده است.
/2085/ 6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشاردهنده_ جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.