به گزارش ایرنا، سید محمد تقی سجادی روز شنبه در نشست خبری «همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران» اظهار داشت: مساحت کل اراضی قم یک میلیون و 123 هزار هکتار است که حدود 960 هزار هکتار آن جزو انفال و زمین های دولتی محسوب می شود.
وی همچنین یادآور شد: 105 هزار هکتار از زمین های بیابانی این استان، کانون های تولید ریزگرد است که 48 هزار هکتار آن در محدوده دشت مسیله قرار دارد.
وی بحث توسعه بیابان را یکی از معضل های روز دنیا ذکر کرد و گفت: افزایش دمای زمین بویژه در کشورهایی مانند ایران که حول مدار 30 درجه زمین قرار گرفتند نیز از مهمترین پیامدهای توسعه بیابان ها به شمار می آید.
سجادی، افزایش تبخیر، نامنظم بودن بارندگی و نامناسب بودن مدل بارش را نیز از دیگر نتایج بیابان زایی برشمرد و اضافه کرد: با توجه به نوع اکوسیستم دشت مسیله قم در صورت فراهم شدن حداقل شرایط لازم این امکان وجود دارد که این منطقه از پوشش گیاهی بهره مند شود.
مدیرکل منابع طبیعی قم همچنین با بیان این که برای اجرای هر هکتار از طرح های بیابان زدایی پیش بینی شده در استان رقمی بالغ بر 80 میلیون ریال هزینه نیاز دارد، افزود: تامین این هزینه از محل اعتبارهای دولتی کاری سخت و دشوار است که امیدواریم در سال جاری این طرح ها را با کمک های خیرین و بنیادهای خیریه و همچنین 154 میلیون مترمکعب حق آبه های مصوب دولت برای استان اجرایی کنیم.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم نیز در این نشست خبری با اشاره به دوم اردیبهشت ماه روز جهانی هوای پاک، به تبیین برخی از عوامل تخریب زمین پرداخت و افزود: پس از انباشت انواع مختلف پسماندها، موضوع نابودی اکوسیستم یکی از مهمترین عوامل تخریب زمین است.
سید احمد شفیعی با بیان این که پدیده ریزگردها نخستین بحران زیست محیطی قم محسوب می شود و در شرایط فعلی بحران مذکور در مرحله آغاز قرار دارد، گفت: اگر در این زمینه تدبیری صورت نگیرد، در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران طی روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه 96 در دانشگاه قم گفت: نمایی سازی ریشه های بحران و همچنین ارائه راهکارها و راهبردها 2 رویکرد اصلی این همایش است.
وی با بیان این که در این همایش سعی شده کلیه ریشه ها و علل علمی بروز این پدیده زیست محیطی در قالب تولید و ارایه مقاله تبیین شود، افزود: با توجه به این که علل اصلی بوجود آمدن این معضل را باید در عواملی خارج از محدوده استان پیدا کنیم، هر گونه تصمیم گیری در مورد آن نیز باید به صورت فرا استانی انجام شود.
رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه قم و دبیرعلمی این همایش نیز در این نشست، با اشاره به ارسال 65 مقاله به دبیرخانه همایش افزود: از این تعداد 30 مقاله پذیرفته شده و در بانک جامع مقاله های همایش ها و کنفرانس های علمی کشور به چاپ می رسد.
محمود نصرالله زاده با بیان این که در این همایش پنج مقاله به عنوان مقاله برتر و 25 مقاله دیگر نیز به عنوان پوستر ارایه خواهد شد، افزود: در این همایش همچنین سه کارگاه آموزشی با موضوع های مختلف با حضور استادانی از دانشگاه های قم و تهران برگزار می شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حق آبه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.