به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدتقی سجادی ظهر امروز در نشست خبری همایش بحران دریاچه نمک که در دانشگاه قم برگزار شد، به اهمیت موضوع بیابان‌زدایی در دنیا پرداخت و اظهار داشت: ‌ازجمله علل شناخته‌شده توسعه بیابان‌ها در دنیا، نامنظم بودن بارش، گرمایش زمین و افزایش تبخیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به مساحت اراضی ملی در استان قم افزود: 400 هزار هکتار از 960 هزار هکتار اراضی ملی استان در آستانه بیابان شدن است که این عدد بحرانی بودن شرایط قم را نشان می‌دهد.

وی 48 هزار هکتار از 176 هکتار بیابان استان قم را در محدوده دشت مسئله دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه 154 میلیون مترمکعب حق آبه زیست‌محیطی در نظر گرفته‌شده وارد استان قم شود مشکل بیابان‌زدایی در استان تا حد بسیار زیادی حل خواهد شد.

سجادی به مسئله بودجه و اعتبارات مالی موردنیاز این طرح در استان اشاره و بیان کرد: به ازای هر هکتار هفت‌تا هشت میلیون تومان برآورد هزینه شده است که چنانچه دولت نیز به این امر کمک کند باز نیاز داریم با فرهنگ سازی مناسب خیرین را به این جهت هدایت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به فرهنگ ورود خیرین به مسائل زیست‌محیطی در همه دنیا اشاره کرد و افزود: پروژه‌هایی در بحث بیابان‌زدایی در استان قم تعریف‌شده است که با ورود بنیادهای خیریه می‌توانیم مشکلات زیست‌محیطی استان را تا حد مقولی حل کرده و جلوی از بین رفتن منابع طبیعی استان را بگیریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 625490
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.