سید محمدتقی سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم اظهار داشت: در استان قم چهار کانون تولید و توسعه ریز گرد با جمع کلی 105 هزار هکتار داریم که 48 هزار هکتار آن در دشت مسئله است و اولویت کانون‌های ما هم همین منطقه یعنی ضلع شرقی بزرگراه قم گرمسار به سمت دریاچه نمک است که از اوائل خرداد تا پایان مهرماه به دلیل وزش بادهای شرقی به غربی مشکل اساسی داریم.

وی گفت: برای اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی باقیمت روز باید بین 7 تا 8 میلیون در هر هکتار هزینه کنیم که رقم قابل‌ملاحظه‌ای است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: توسعه بیابان یک جریان بطنی و کند است که به دلیل افت پوشش گیاهی و تغییر وضعیت سطحی و افزایش تبخیر آب و موارد دیگر صورت می‌گیرد که  400 هزار هکتار از اراضی سرزمینی قم در آستانه بیابانی شدن است.

وی ادامه داد: تاکنون 176 هزار هکتار از اراضی سرزمینی استان قم بیابانی شده است که از این عدد، 105 هزار هکتار کانون تولید ریز گرد شده‌اند.

سجادی تصریح کرد: 28 هزار هکتار از بیابان‌های کانون تولید ریز گرد استان قم در روستای قره گل و  27 هزار هکتار در حاشیه شهر قم و 27 هزار هکتار نیز در روستای حسین‌آباد میش‌مست است.
وی از اقدامات انجام‌گرفته در رابطه با کنترل ریز گردها در سال‌های گذشته گفت و افزود: هرگونه اقدامی در این زمینه متکی به منابع مالی دولت است که با توجه به محدودیت‌های منابع دولت، روش‌هایی اتخاذ کردیم مانند استفاده از ظرفیت خیرین که عرصه‌ای از منابع مالی برای بوته کاری و جلوگیری از ریز گردها در اختیارشان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای توجیهات لازم در این زمینه در دست اقدام است و خوشبختانه بعضی مؤسسات و بخش‌های غیردولتی در این موضوع ورود کردند و اقدامات مناسبی برای مقابله با ریز گردها در دیگر استان‌ها داشتند.

وی گفت: باید از بنیاد برکت به‌عنوان یکی از همین مجموعه‌های عام‌المنفعه یادکرد که در تهران و کرمان با کاشت و توسعه فضای سبز کمک قابل‌توجهی به موضوع کنترل و کاهش آلودگی هوا و ریز گردها کرده‌اند و ما در استان قم سطحی حدود 20 هزار هکتار پروژه را به‌منظور مقابله با ریز گردها تعریف کردیم که امیدواریم بخشی از این عرصه توسط خیرین ساماندهی شود.

وی افزود: با کاشت گونه‌های به‌شدت مقاوم مانند تاغ و اسفناج وحشی و... که زادآوری دارند و با رطوبت حداقلی رشد می‌کنند و همچنین فقط 15 نوبت آبیاری در دو سال نیاز دارند، می‌توانیم از پیش روی بیابان و گسترش دامنه تولید ریز گرد ممانعت به عمل آوریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609311
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.