به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمدرضا طلایی ظهر امروز در دیدار مسئولان همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار با آیت‌الله حسینی‌بوشهری، با اشاره به برگزاری همایش آب و الگوی کشت اظهار داشت: دستاورد این همایش طرحی بود که در هیئت دولت به عنوان الگوی کشت کشور انتخاب و به صورت آزمایشی در قم پیاده سازی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: همایش‌ها در استان برد ملی دارد و مورد توجه قرار می‌گیرد اما اتفاقی که بنا است در همایش دریاچه نمک مطرح شود یک مسئله مهم است، اینکه این اتفاق در آینده دامنگیر همه استان‌های مرکز کشور خواهد شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته بیش از 500 میلیون مترمکعب آب وارد استان می‌شده که این رقم امروز به صفر رسیده است تصریح کرد: از سال 1368 که حق‌آبه استان مسدود و در سال 1372 قطع شد ریزگردها به استان اضافه شد، خاکی که رطوبت داشته باشد دیگر گرد و غباری ندارد.

طلایی ادامه داد: اگرچه راهکارهای مختلفی برای حل معضل دریاچه نمک پیشنهاد می‌شود اما بهترین کار بوته کاری است، با توجه به اینکه 400 هزار هکتار از اراضی استان مستعد بیابان شدن و 105 هزار هکتار آن منشا گرد و غبار است از همین رو راهکار مطرح شده بهترین گزینه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مناطقی مثل حسین آباد میش مست مشکل شن‌های روان وجود دارد خاطرنشان کرد: نگرانی اساسی این است که اگر محدوده دریاچه نمک کوچک شود اراضی اطراف آن غیرقابل کشت می‌شود و دیگر نمی‌توان با بوته کاری مانع بروز گرد وغبار شد.

وی با اشاره به اینکه برداشت غیرمجاز از چاه‌ها مشکل دیگری است که شوری آب را به همراه داشته است عنوان کرد: تاکنون 9 هزار هکتار جنگل‌های بیابانی و 4 هزار هکتار بوته کاری در دشت مسیله و محدوده مستعد گرد وغبار استان صورت گرفته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621135
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.