به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سیدرحمان دانیالی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار با آیت الله حسینی بوشهری، با اشاره به اینکه دریاچه نمک در حوزه سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار دارد اظهار داشت: اثرات و آسیب‌های این دریاچه علاوه بر این سه استان تهران، مرکزی، البرز و قزوین را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و بیشترین واکنش‌پذیری را سبب می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه بیش از 100 سد روی منابع آبی ورودی به دریاچه نمک ساخته شده است افزود: در بخش مرکزی کشور یک چهارم جمعیت کشور مستقر است که هرگونه اثرگذاری منفی روی دریاچه نمک اثرات سویی متوجه این جمعیت می‌کند.

وی ادامه داد: از 6 دشت کشور، دشت مسیله از سال 1345 ممنوعه بوده اما متاسفانه در این زمینه با بهره‌برداری‌های غیرمجاز و بیش از اندازه سبب شده امروز این روستاها خالی از سکنه شود.

دانیالی با اشاره به اینکه از 609 دشت آبخوان کشور، قم رتبه نخست شوری را داشته است عنوان کرد: در حال حاضر آب چاه‌ها نیز در این منطقه شور شده و قابل استفاده نیست.

به گفته مدیرکل محیط‌‌زیست استان قم، براساس طرح مطالعاتی نواحی تولید گرد وغبار در استان‌ها طرح مطالعاتی بود که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور انجام داد، براساس این طرح نسبت مساحت اراضی مستعد تولید گرد و غبار به مساحت کل استان؛ قم رتبه نخست را دارد و این یک زنگ خطر فوق العاده است.

وی خاطرنشان کرد: همه عوامل طبیعی و انسان ساز دست به دست هم داده تا روزهای آلوده به گردو غبار در استان از 2 روز در سال 1365 به 105 روز در سال 95 برسد که این رقم نشان دهنده افزایش 50 برابری است.

دانیالی با تاکید براینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان اقدامات خوبی صورت گرفت اما کافی نیست افزود: وزارت نیرو تخصیص 154 میلیون مترمکعب حق‌آبه باری دریاچه نمک را مصوب کرده که متاسفانه محقق نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان قم با تاکید براینکه 10 درصد منابع آبی باید در قسمت تخصیص منابع زیست‌محیطی مصرف شود اظهار داشت: بر پایه آمار و اطلاعات فاجعه دریاچه نمک به مراتب فجیع‌تر و نگران کننده‌تر وضعیت دریاچه ارومیه است.

وی تصریح کرد: در صورت زنده شدن حق‌آبه زیست محیطی دریاچه نمک می‌توان امیدوار بود کشاورزی و اشتغال و زندگی هم در این محدوده زنده شود؛ در حال حاضر با اعتبارات استانی برای حل این مسئله راه به جایی نمی‌بریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621026
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.