به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با طلاب، اساتید و کارکنان مجتمع عالی فقه حجتیه ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام علی(ع) اظهار داشت: باید خداوند را شاکر بود که شغل تفقه در دین و شغل طلبگی را به ما عنایت کرده است چراکه آشنایی با دین عالی‌ترین شغل‌ها است.

وی با اشاره به جایگاه قم گفت: امام صادق(ع) فرموده که سه‌هشتم درب‌های بهشت از قم باز می‌شود و قم شهر قیام و قعود است، همچنین ایشان فرموده‌اند که در آخرالزمان علم از نجف برچیده و در قم پهن می‌شود، از همین رو باید موقعیت خود را به‌درستی درک کنیم.

مرجع تقلید شیعیان افزود: علم‌آموزی و طلبگی و قدم گذاشتن به اجتماع دومحوری است که طلاب باید در نظر بگیرند، یک مدتی طلبه مشغول تحصیل و بعدازآن به‌عنوان عالم دینی در اجتماع حضور می‌یابد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به حدیثی نبوی در رابطه با کسب علم گفت: خداوند طالبان علم را دوست دارد، و تعابیر، تشویق و ترغیب فراوانی به انسان‌ها درراه کسب علم شده است ، چراکه هیچ راهی همچون راه علم اثرگذار نیست.

وی بیان کرد: انسان باید اخلاق در کسب علم داشته باشد، نخستین وظیفه انسان اخلاص است از همین رو باید جوانی و امکانات خود را در طبق اخلاص گذاشته و در راه خداوند طلب علم کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر علم‌آموزی باهمت بلند گفت: آنچه در دین اثرگذار است تفقه در دین است، در برابر همت بلند، و جدیت و کوشش انجام هر کاری امکان‌پذیر است و انسان جدی و کوشا می‌تواند موفق عمل کند.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز کرد: در قرآن کریم، مهاجرت و جهاد درراه خدا خود یک کار فقهی است، کوچ کردن از وطن و خانه و کاشانه تفقه در دین بوده و هر یک از طلاب باید یک چراغ و فقیه باشند،چراکه آن‌کسی در اجتماع مؤثر است که مجتهد و فقیه باشد.

وی عنوان کرد: معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، مدنی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و معارف جهادی 10 بخش فقه در اسلام هستند که باید در این زمینه‌ها متخصص و متبحر بود تا پاسخگوی چراغ  اسلام باشیم.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه جدایی دین از سیاست امر غلطی است، خاطرنشان کرد: باید در جامعه اسلامی یک نفر رهبری جامعه را به عهده بگیرد، همچنین ولایت‌فقیه یک شعبه‌ای از معارف حکومتی در فقه اسلامی است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت یادگیری ادبیات به‌ویژه ادبیات عرب در میان طلاب گفت: احادیث و منابع بسیاری در اسلام به زبان عربی است و باید هم اهل‌قلم و هم اهل بیان بود، علمای ما اهل‌قلم بودند که آثارشان باقی‌مانده است و هر چه که یاد می‌گیریم باید به مردم بیان کنیم.

وی یکی از اصول طلبگی را نماز شب و تهجد بیان کرد و گفت: امام راحل فرد عالمی بود که در برابر کل دنیا ایستاد و نقاب از چهره گرگ‌ها کنار زد، و روزبه‌روز بیدارگری قله‌های جهان اسلام را درنوردید، و روزبه‌روز استکبار منفورتر می‌شود تا زمینه ظهور امام عصر(عج) به وجود آید.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: امروز مردم جهان تشنه اسلام است، طلاب باید این کشتار و تخریب‌ها که در یمن، عراق و سوریه وجود دارد، برای مردم بیان کرده و آن را درک کنند، بنابراین باید فقیه بود و اسلام را به دنیا شناساند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 611837
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.