به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر، افزود: روز جمهوری اسلامی بسیار مهم و قابل توجه است و جوانان باید نسبت به این مساله آشنایی لازم را داشته باشند، چراکه یادآوری این روز تنها یک بزرگداشت تاریخی نیست بلکه نشان دهنده مسیر مبارزه ای است که نهضت انقلابی مردم ایران برای تشکیل نظام اسلامی در کشور متحمل شد.
وی بیان کرد: جریان هایی که آن روز با تشکیل نظام جمهوری اسلامی مخالف بودند امروز هم مسیر مقابله خود را به اشکال مختلف نشان می دهند، بنابراین شناخت تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جدید، حقیقتی غیر قابل انکار است.
وی ادامه داد: زمانی که در روز 22 بهمن سال 57 رژیم پهلوی ساقط شد، افراد منحرف به دنبال ایجاد نظام جمهوری دموکراتیک و یا جمهوری ایرانی بودند اما امام راحل تاکید داشتند «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و در نهایت هم مردم با با رای حماسی خود سخن امام خمینی(ره) را در عرصه عمل تحقق بخشیدند.
ذوعلم گفت: برگزاری رفراندوم در شرایط آن روز ایران کار ساده ای نبود اما حضور پرشکوه همه قشرهای مردم در صحنه رای گیری و انتخاب جمهوری اسلامی، موجب به ثمر نشستن خون شهیدان و تلاش مبارزان انقلابی در طول سالیان سخت قبل از پیروزی نهضت شد.
وی ادامه داد: نکته مهم در جریان تشکیل نظام جمهوری اسلامی این است که محورها و مولفه هایی که امام برای نهضت مطرح کردند امروز هم به برکت حضور مردم و و رکن اساسی ولایت فقیه، پابرجا و استوار است.
معاون پژوهشی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: نظام جمهوری اسلامی نه تنها مسیر اداره ایران بر اساس مشارکت مردم را فراهم کرد بلکه آغاز راهی بود برای حضور امت اسلامی در عرصه های سیاسی؛ امام راحل نه تنها پایه گذار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بودند بلکه یک مکتب سیاسی جدید را به دنیا ارائه کردند که راهی متفاوت از سایر شیوه های حکومت داری بیان می کرد.
وی افزود: در این حکومت مردم در تمام صحنه های مدیریت کشور نقش دارند و رسیدگی به محرومان از لولویت های نظام است.
وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی، کشور بر اساس قانون مبتنی بر آموزه های اسلام و عدالت اداره می شود و مدل حکومتی آن الگوی مطلوبی برای اداره جامعه بر مبنای مشارکت مردم در صحنه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
ذوعلم گفت: روز دوازدهم فروردین از صحنه های درخشان انقلاب اسلامی و به تعبیر امام راحل(ره) از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ایرانیان است که باید زنده نگاه داشته شود.
وی ادامه داد: عنصر ولایت فقیه از ارکان غیر قابل تغییر نظام جمهوری اسلامی است و دقت در سخرانی ها و پیام های امام خمینی(ره) به خوبی نشان می دهد، نظام اسلامی بدون اتکا به عنصر تعیین کننده ولایت فقیه نمی تواند به استواری و حیات شکوهمند خود ادامه دهد.
در دوازدهم سال 1358 نتیجه آراء رفراندوم تعیین نوع حکومت در ایران اعلام و مشخص شد بیش از 98 درصد مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر اصل اسلامیت ( اداره کشور بر اساس آموزه های اسلام ) و جمهوریت ( مشارکت فعال مردم در عرصه های مختلف کشور ) است، رای داده اند و از آن پس این روز در تقویم رسمی کشور به نام روز جمهوری اسلامی نامگذاری شد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.