به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عیسی رضایی روز جمعه در گفت و گویی، افزود: از این تعداد، 2 هزار 891 تن مربوط به گردشگران غیر ایرانی است که از مکان های تاریخی و گردشگری قم بازدید کرده اند.
وی افزود: بنای تیمچه شهر قم نظر گردشگران را به خود جلب کرده و این بنا از اثرهای شاخص و ارزشمند معماری اسلامی ایران است که توسط هنرمند برجسته دوره قاجاریه استاد حسن معمارباشی قمی در سال 1301 هجری قمری طراحی و اجرا و در سال 1376 هجری خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
وی با اشاره به این که 10 مکان در قم با حضور کارشناسان میراث فرهنگی میزبان گردشگران نوروزی است، گفت: گردشگران از مقابر باغ گنبد سبز، تیمچه بزرگ و بازار، مسجد جامع، خانه امام خمینی، خانه ملاصدرا در کهک، خانه زند، کاروانسرای دِیرِ گچین، محوطه تاریخی قلی درویش و 2 موزه مردم شناسی و گنجینه آثار مراجع دیدن کردند.
رضایی افزود: تیمچه بزرگ و بازار به خاطر نوع معماری فاخر، خانه تاریخی امام راحل به یاد مبارزات سیاسی و اجتماعی ایشان در زمان انقلاب و کاروانسرای دیر گچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران از جمله آثاری است که بیشترین بازدید را در این مدت داشته است.
وی با اشاره به استقبال مسافران نوروزی از برگزاری تورهای قم گردی در روزهای عید نوروز گفت: تور قم گردی همه روزه با همکاری شهرداری قم برگزار می شود که در آن مقابر گنبد سبز، خانه زند، تیمچه بازار و بیت امام خمینی و موزه مردم شناسی با حضور کارشناسان انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قم به مسافران معرفی می شود.
رضایی خاطرنشان کرد: این تورها به صورت رایگان برگزار می شود و علاقه مندان می توانند ساعت های 9 و یا 15 برای شرکت در این تورها در مقابل شهرداری مرکزی قم واقع در بلوار امام موسی صدر (خاکفرج) حضور یابند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بیش از 350 آثار ثبتی در این استان وجود دارد که آثار کشف شده در برخی از مکان های تاریخی از جمله تپه قلی درویش قدمتی از دوران عصر آهن دارند که این نشان دهنده قدمت تاریخی شهر قم است.
7406/1175 تنظیم کننده: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.