عیسی رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که 10 مکان تاریخی برای بازدید گردشگران آماده سازی شده است افزود: 61 هزار و 277 گردشگر از آثار تاریخی قم بازدید کردند که از این تعداد یک هزار و 800 گردشگر خارجی و بقیه ایرانی بودند.
وی ادامه داد: باغ گنبد سبز، تیمچه بزرگ و بازار، مسجد جامع، بیت تاریخی امام خمینی(ره)، خانه ملاصدرا، خانه زند، کاروانسرای دیر گچین، محوطه تاریخی قلی درویش و 2 موزه مردم شناسی و گنجینه آثار مراجع با حضور کارشناسان میراث فرهنگی در 2 نوبت صبح و عصر برای بازدید مسافران نوروزی آماده سازی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به این که تیمچه بازار قم بیشترین بازدیدکننده را داشته است گفت: مجموعه تیمچه بزرگ و بازار به خاطر نوع معماری سقف ضربی و قدمت تاریخی که مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار و از جمله آثار ملی ایران است مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: خانه تاریخی امام راحل، خانه زند و موزه مردم شناسی و گنجینه آثار مراجع از دیگر پربازدیدکننده ترین آثار در این استان بود.
رضایی خاطرنشان کرد: خانه تاریخی امام خمینی یادگاری از مبارزات سیاسی و انقلابی امام راحل به همراه مردم ولایت مدار قم است، این خانه تاریخی واقع در خیابان معلم( محله یخچال قاضی) مربوط به دوره معاصر است که در اوایل سال 1375 با شماره 1745 به ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.
وی با اشاره به ویژگی های موزه مردم شناسی گفت: در این موزه شغل های بومی و مجموعه ای از اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی به نمایش گذاشته شده است و این موزه در خانه تاریخی زند واقع در خیابان انقلاب شهر قم، هر روز پذیرای علاقه مندان است.
رضایی بیان داشت: در خانه تاریخی زند، ملاصدرا و کاروانسرای دیرگچین طرح نوروزگاه ها با هدف حفظ و پاسداری از فرهنگ کهن نوروز، احیای فرهنگ های بومی مرتبط با عید باستانی، ارتقای سطح آگاهی مردم هر یک از مناطق کشور نسبت به آداب و رسوم بومی و جذب گردشگران در حال اجراست.
8138 /1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.