به گزارش ایرنا، یونس عالی پور در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمععه قم در مصلای قدس این شهر افزود: بر اساس آمار تردد خودرو ها، از 25 اسفندماه سال گذشته تاکنون به طور متوسط روزانه یکهزار و 100 و به طور کلی یک میلیون دستگاه خودرو وارد قم شده است.
وی با اشاره به اقدام های ستاد تسهیلات نوروزی قم در این ایام برای فراهم ساختن آرامش و شادی زائران، بیان کرد: 80 دستگاه اجرایی استان با محوریت استانداری در ستاد تسهیلات نوروزی استان حضور دارند و از 2 ماه پیش تاکنون با تشکیل کمیته های تخصصی در بخش های مختلف، جلسه های تصمیم گیری خود را آغاز کرده اند.
وی ادامه داد: حوزه های امنیتی، اسکان، تنظیم بازار، فرهنگی و سایر بخش های مورد نیاز مسافرانی که به استان قم وارد می شوند در این ستاد مورد توجه قرار گرفته و اقدام های لازم برای رفاه حال زائران بارگاه کریمه اهل بیت (ع) به عمل می آید به نحوی که هم اکنون در تمام بخش ها امکانات مورد نیاز در دسترس مسافران نوروزی قرار دارد.
عالی پور گفت: ظرفیت اسکان برای هر شب اقامت در استان قم در شرایط عادی برای 11 هزار تن مهیا است اما با توجه به شرایط خاص ایام نوروز این ظرفیت با همکاری دستگاه هایی همچون آموزش و پرورش، شهرداری، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و سایر نهادهای استان به 100 هزار فضای اسکان، ارتقا یافته است تا با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران و لزوم اسکان مسافران در مکان های بسته، مشکلی در این بخش نداشته باشیم.
35 واحدهتل، 27 واحدهتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی به مسافران نوروزی خدمات رسانی می کند.
400 مدرسه ، هفت سالن ورزشی و خوابگاه، تعدادی مسجد و حسینیه و نیز نمایشگاه دائمی قم نیز برای اسکان موقت زائران و مسافران نوروزی در صورت بروز شرایط اضطراری آماده است.
وی افزود: در حوزه امداد و نجات هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و به خصوص اورژانس هوایی، هلال احمر، مرکز بهداشت و سایر دستگاه های متولی سلامت، امکانات مورد نیاز زائران فراهم شده است و با بازدیدی که از مراکز بیمارستانی و درمانی به عمل آمد مشخص شد سطح آمادگی آنان برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
وی ادامه داد: تامین مایحتاج زائران و تنظیم بازار از جمله کارهای مهمی است که توسط ستاد تسهیلات نوروزی پیگری می شود تا مسافران نوروزی در تهیه کالا و دستیابی به خدمات مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند.
معاون استاندار قم گفت: در حوزه حمل و نقل اقدام های خوبی برای تسهیل حمل و نقل مسافران در سطح شهر قم انجام گرفت تا شاهد کمترین میزان ترافیک باشیم؛ همچنین شهرداری قم با فضاسازی و زیبا سازی محیط شهری به خصوص فراهم کردن شرایط اسکان مسافران در پارک ها و بوستانه های قم، کمک شایانی به ارتقا سطح خدمت رسانی ستاد تسهیلات نوروزی به عمل آورد.
وی افزود: جلسات ستاد تسهیلات زائران با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف استان تا پایان تعطبلات در فرمانداری قم به ریاست فرماندار تشکیل می شود و کمیته ای تخصصی بر نحوه اجرای تصمیمات این ستاد نظارت می کند.
وی در پایان به نقش مهم کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات زائران استان قم اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به نظر علما و مسئولان استان بر تقویت فعالیت های فرهنگی در ایام نوروز، کمیته فرهنگی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد قم و سایر نهادهای فعال در حوزه فرهنگ، روزانه چندین هزار جلد کتاب و سایر منابع مطالعاتی مفید را در اختیار زائران و مسافران نوروزی قرار می دهند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.