به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون خدمات شهری و سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در این جلسه اظهار داشت: شهرداری با ارسال لایحه ای به شورا پیشنهاد افزایش نرخ کرایه کارتی اتوبوس از سه هزار و 600 ریال به چهار هزار و 320 ریال و همچنین کرایه نقدی از 6 هزار ریال به هفت هزار و 200 ریال را ارایه کرد.
عباس ذاکریان ادامه داد: ولی پس از بررسی در کمیسیون های تلفیق و خدمات شهری شورا، اعضای این کمیسیون ها با ایجاد تغییرهایی در لایحه شهرداری با این افزایش نرخ از سه هزار و 600 ریال به چهار هزار ریال با 11 درصد و از 6 هزار ریال به 6 هزار و 500 ریال با 8.5 درصد افزایش نسبت به سال 95 موافقت کردند.
موضوع افزایش کرایه های کارتی و نقدی اتوبوس در سال آینده مورد اعتراض چند تن از اعضای شورا از جمله حجت الاسلام سعید روحانی و محمد رضا ملکی قرار گرفت و آنها این لایحه شهرداری را فارغ از بحث اجحاف و تضییع حقوق قشر ضعیف جامعه که عمدتا از اتوبوس برای آمد و شد شهری استفاده می کنند، آن را بر خلاف سیاست های مدیریت شهری مبنی بر تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به منظور جلوگیری از آلودگی هوا توصیف کردند.
شهردار قم نیز در واکنش به این مخالفت ها با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوس رانی قم، افزود: شهرداری طی 2 سال آینده باید یک هزار و 500 میلیارد ریال برای خرید اتوبوس های جدید هزینه کند.
سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به هزینه 200 میلیارد ریالی برای نوسازی ناوگان اتوبوس رانی قم در سال 95 افزود: از مجموع 240 میلیارد ریال هزینه شهرداری در حوزه اتوبوس رانی در سال جاری 200 میلیارد ریال آن در راستای خرید اتوبوس هزینه شده است، در حالی که باید 500 میلیارد ریال هزینه می کردیم تا بتوانیم جایگزین 300 دستگاه اتوبوس فرسوده ای که ظرف 2 سال آینده از مدار خارج می شود را تامین کنیم.
شهردار قم با تاکید بر این که افزایش عمر ناوگان حمل و نقل قم به 10 سال رسیده است، افزود: این در حالی است که عمر این ناوگان باید حداکثر سه سال باشد، و این در شان مردم قم نیست.
سقائیان نژاد همچنین افزایش نرخ کرایه اتوبوس را اقدامی برای ارایه خدمات بهتر به شهروندان دانست و افزود: بدون نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امکان ایجاد هیچ گونه تحولی در وضعیت شهر نیست.
همچنین اخذ مجوز اصلاحیه چند مورد از سازمان های وابسته به شهرداری قم از دیگر دستورهای این جلسه بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری با اشاره به اصلاحیه بودجه اتوبوس رانی افزود: بودجه این سازمان در سال جاری 75 میلیارد ریال بوده و در اصلاحیه هم همین رقم آمده ولی با توجه به تغییر بیش از 10 درصدی ردیف های آن درخواست اصلاحیه شده است.
ذاکریان با ذکر علت این تغییر در بودجه، کاهش درآمد حاصل از بهای خدمات را از جمله آن برشمرد و افزود: درآمد حاصل از وجوهات و اموال شهرداری نیز 24درصد کاهش داشته و درآمد حاصل از اعانات، هدایا و دارایی ها با رشد 13 درصدی مواجه بوده و سایر منابع تامین اعتبار نیز 29 درصد افزایش پیدا کرده است.
همچنین سازمان تاکسیرانی دومین سازمانی بود که اصلاحیه آن مورد بررسی قرار گرفت و رئیس کمیسیون خدمات شهری با بیان این که بودجه این سازمان در سال 95 ، 315 میلیارد و 11 میلیون ریال بوده است، افزود: در اصلاحیه با 15 درصد کاهش به 26 میلیارد و 67 میلیون ریال کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به کاهش 15 درصدی هزینه ها و کاهش 17 درصدی درآمد ناشی از عوارض عمومی در این سازمان، افزود: درآمدهای حاصل از بهای خدمات و همچنین هدایا و دارایی ها نیز به ترتیب 18 درصد و 79 درصد با افزایش و کاهش رو برو بوده و سایر منابع تامین اعتبار نیز 98 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار و 900 دستگاه تاکسی در ناوگان حمل و نقل عمومی قم افزود: امسال در یک اقدام بی نظیر و کم سابقه در کشور یک هزار و 200 مورد از این تعداد دستگاه تاکسی تعویض و نوسازی شد.
مرتضی عزتی افزود: برای خرید این تعداد دستگاه مبلغ 20 میلیون وام با سود 15 درصد به رانندگان ارائه شد و علاوه بر آن مبلغ 50 میلیون ریال برای اسقاط و از بین بردن، پنج میلیون ریال برای خودروی اسقاطی و 50 میلیون ریال نیز از طرف رانندگان پرداخت شد، و طی بررسی که به عمل آمد به کلیه رانندگانی که از توانایی مالی لازم برخوردار نبودند وام قرض الحسنه ارائه شد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم همچنین اصلاحیه بودجه سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم را با 27 درصد افزایش از 41 میلیارد و 700 میلیون ریال در سال جاری به 51 میلیارد ریال در سال آینده اعلام کرد.
ذاکریان با اشاره به این که درآمد حاصل از بهای خدمات از 15 میلیارد و 500 میلیون ریال به 13 میلیارد و 500 میلیون ریال کاهش یافته است، افزود: درآمد حاصل از وجوهات و اموال سازمان نیز با 60 درصد افزایش از 16 میلیارد ریال به 26 میلیارد ریال رسیده است.
وی با اشاره به افزایش درآمد ناشی از هدایا و دارایی ها از هشت میلیارد ریال به 10 میلیارد و 800 میلیون ریال افزود: درآمد حاصل از سایر منابع نیز صفر بوده که به یک میلیارد ریال افزایش یافته و در مجموع این اصلاحیه به مبلغ 51 میلیارد ریال به تصویب رسیده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم همچنین افزود: اصلاحیه سازمان میادین میوه و تره بار نیز در سال جاری 112 میلیارد و 30 میلیون ریال بوده که در سال 96 با 59 درصد افزایش به 178 میلیارد ریال می رسد.
وی افزود: بهای خدمات سازمان مذکور نیز از 2 میلیارد و 300 میلیون ریال به 17 میلیارد و 430 میلیون ریال افزایش داشته است.
ذاکریان اضافه کرد: درآمد حاصل از اموال شهرداری نیز از 38 میلیارد ریال به 73 میلیارد ریال و درآمد هدایا و دارایی ها نیز از صفر به 250 میلیون ریال افزایش پیدا کرده و سایر منابع تامین اعتبار از 71 میلیارد ریال به 86 میلیارد ریال افزایش یافته و در مجموع با 59 درصد افزایش به 178 میلیارد ریال رسیده است.
وی ادامه داد: بودجه سازمان کشتارگاه صنعتی قم در سال 96 با هشت درصد افزایش به 49 میلیارد و 2 میلیون و 970 هزار ریال می رسد.
ذاکریان همچنین لایحه سازمان آرامستان های شهرداری قم در سال جاری را 107 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: بودجه این سازمان برای سال 96 با 26 درصد افزایش به 135 میلیارد ریال خواهد رسید.
وی افزود: درآمد حاصل از عوارض عمومی با 26 درصد افزایش از 31 میلیارد ریال به 39 میلیارد ریال و بهای خدمات عمومی نیز با 31 درصد افزایش از 65 میلیارد ریال به 86 میلیارد ریال رسیده است.
ذاکریان همچنین درآمد این سازمان از محل وجوه و اموال شهرداری را با 10 درصد کاهش از 9 میلیارد و 620 میلیون ریال به هشت میلیارد و 660 میلیون ریال دانست و افزود: درآمد دارایی ها نیز از صفر به 75 میلیون ریال و سایر منابع تامین اعتبار نیز از 190 میلیون ریال به 260 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.
همچنین اعضای شورای اسلامی شهر قم در این جلسه بودجه پیشنهادی سازمان قطار شهری قم در سال 96 به مبلغ 55 میلیارد ریال را تصویب کردند.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.