به گزارش ایرنا، مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم در این رزمایش گفت: با توجه به تهدیدهای بسیار زیادی که در حوزه زیستی در سال های اخیر برای کشور تصور می شود رزمایش زیستی استان قم با ابلاغ سازمان پدافند غیرعامل کشور از امروز در قم اجرایی شد.
مهدی متقیان ادامه داد: طی 2 سال گذشته در تعامل با دستگاه های مربوطه در استان توانسته ایم این رزمایش را نهایی کنیم که در این حوزه ضمن برگزاری کلاس های آموزشی، کارگروه های هشتگانه تشکیل شد.
وی ادامه داد: این رزمایش امروز به صورت تئوری برگزار می شود و فردا به صورت عملیاتی در منطقه دامشهر قم برگزار می شود.
شهرک دامشهر قم که سال 1375 در ۱۳ کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با ۳۰ کاروانسرای دام، سالانه میزبان حدود ۶۰۰ هزار دام از ۲۹ استان کشور است.
وی با بیان این که 160 تیم در این رزمایش شرکت کردند گفت: این تیم ها با حدود 800 تن فعالیت خویش را آغاز کرده اند.
وی، کارگروه رصد و پایش و هشدار سریع، کارگروه آشکار سازی و تشخیص، کارگروه قرنطینه و محدودسازی، کارگروه آرامش بخشی و مدیریت، کارگروه بهداشت و پیشگیری، کارگروه قرنطینه و درمان، کارگروه رفع آلودگی و حذف منابع آلوده و کارگروه بازتوانی و بازسازی را از جمله کارگروه های هشتگانه برشمرد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم گفت: در این کارگروه ها نهادهای مربوطه از جمله دانشگاه علوم پزشکی قم، سپاه امام علی بن ابی طالب(ع)، صدا و سیما و دامپزشکی قم فعالیت می کنند.
وی با اشاره به این که استان قم باید مرکز پایش زیستی در کشور باشد گفت: با آمادگی استان و اهمیت پایش زیستی امیدواریم استان قم به عنوان مرکز پایش زیستی مورد اهتمام قرار گیرد.
جانشین قرارگاه پدافند زیستی استان قم نیز گفت: این رزمایش وضعیت چرخه دام را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم وضعیت بیماری های دامی را در استان کنترل کنیم.
سردار علی مهدی پور ادامه داد: در صورت ارائه گزارش از اداره کل دامپزشکی استان قم وضعیت برای رسیدگی به کارگروه اعلام می شود تا مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد و مرحله عملیاتی آغاز شود.
وی بیان داشت: اجرای این رزمایش می تواند اثرهای خوبی بر ای استان قم و کشور داشته باشد تا توجه بیشتری به موضوع زیستی در سطح کشور صورت بگیرد.
همچنین فرمانده قرارگاه تاکتیکی رزمایش زیستی قم گفت: اداره کل دامپزشکی قم وضعیت بیماری ها و مسائل بهداشتی دامی و زیستی را به فرماندهی پدافند غیرعامل اعلام می کند و در مرحله بعد کارگروه رصد و پایش موارد گزارش شده را مورد بررسی قرار می دهد.
سرهنگ محمدرضا موحد ابراز داشت: هر کدام از کارگروه ها گزارش های خویش را بیان می کنند و در مرحله بعد پدافند زیستی شرایط نارنجی را اعلام می کند و وارد عملیات می شود تا شرایط را در جهت عادی سازی و رفع حادثه بیوتروریستی مدیریت کند.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا آموزش های لازم به مردم در مقابله با بیماری های دامی و روش های پیشگیری ارائه می شود تا بتوانند وضعیت موجود را کنترل کرد.
8138/ 1175 خبرنگار:فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.