به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی چهارشنبه شب در نشست «بررسی نسبت تمدن نوین اسلامی با امر ظهور» در مسجد مقدس جمکران، اظهار داشت: موضوع هایی که امروزه در فضای مدرن و مباحث علمی از ساحت غرب به جامعه اسلامی راه پیدا کرده و مطرح می شود، یک سلسله جذابیت هایی را ایجاد کرده که دانشگاهیان، استادان، نخبگان و اندیشمندان کشور نیز به سمت آن گرایش پیدا کنند.
وی افزود: آشنایی با مبانی تفکر غربی ضمن این که قابل توجه است و می تواند برای ما یک فرصت باشد اما باید توجه کنیم که در دام این فضا قرار نگیریم.
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: رسیدن به یک تمدن نوین بر اساس مبانی فکری و جریان های فکری فیلسوفان غربی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امروز غربگرایان و روشنفکرانی که در آن ساحت فکر می کنند، قلم می زنند و مطلب می گویند در این فضا قرار دارند.
وی اضافه کرد: گفتمان غربی صحبت ها زیبا و به ظاهر عقل پسندی است ولی بن مایه این سخنان و بنیه های فکری و معرفتی مبتنی بر آن تنها تا حدی که قابل ارزش گذاری است، باید مورد توجه قرار گیرد و آنهایی که دلداده فرهنگ غرب هستند و در اندیشه ها و فلسفه های غرب جذابیت هایی را ملاحظه می کنند، باید متوجه باشند که این گونه از بحث ها برای آنها یک زمینه های انحرافی ایجاد نکند.
جوادی آملی خاطرنشان کرد: دانستن مفاهیم مربوط به فرهنگ غرب در عین حال فرصتی است برای مطالعه کردن و به روز ساختن اندیشه های بنیانی و اساسی مکتب اصیل اسلام و بویژه مکتب روح بخش تشیع که در قرآن و عترت جلوه کرده است.
وی تصریح کرد: هر چند تفکر غربی به مباحث زیست محیطی، علمی و تکنولوژی می پردازد، ولی غافل از آن است که خدای متعال انسانیت را در یک مدار دیگری آفریده و جهان انسان را در یک فضای دیگری قرار داده است، و آن ساحتی که از سعادت و رستگاری برای انسان سخن می گوید به مراتب فراتر از آن چیزی است که به عنوان تمدن و مدنیت مدرن از آن سخن گفته می شود.

*یکی از پژوهشگران دینی نیز در این نشست با بیان این که انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، جامعه، کشور و امت اسلامی مراحل زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) است، گفت: اسلام و انقلاب اسلامی به هیچ وجه از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند و اگر ما می گوییم اسلام، یعنی اسلام انقلابی که رهبر معظم انقلاب نماد و تجسم آن هستند.
امین جلال منش افزود: منویات رهبر فرزانه انقلاب، تداعی گر اسلام ناب است که به دنبال تحقق ولایت الهی در قلمر نفس و قلمرو محیط محقق می شود، و در حقیقت ظهور امام زمان(عج) نیز طلیعه و آغازگر پیشرفت همه سرزمین ها و جوامع بشری و تحقق ولایت الهی در قلمرو نفس و قلمرو محیط است، از این رو اگر این مراحل را طی نکنیم، زمینه ظهور را فراهم نکردیم.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به ویژگی های ظهور و وظایف شخص منتظر، گفت: منتظر کسی است که حرکت دارد، حرکت نیز یک اقتضائاتی دارد و آن این است که چه مسیری را باید طی کنیم، تا به هدف برسیم.
جلال منش، قانع نبودن به وضعیت موجود را از دیگر ویژگی های یک فرد منتظر ظهور امام عصر(عج) عنوان کرد و افزود: اگر در اسلام توقف و قانع شدن باشد، به هیچ وجه این اسلام یک اسلام ناب نیست، بلکه اسلام تهجر و یا اسلام آمریکایی است.
وی با بیان این که هیچکس اسلام شناس تر از رهبر معظم انقلاب نیست و همه صحبت ها و منویاتی که می گویند بر اساس فقاهت و اسلام ناب است، افزود: اگر مراحل ایجاد تمدن را از منویات رهبری دنبال می کنیم، تحقق آن امکانپذیر می شود و دولت اسلامی نیز نباید بازیچه مسائل سیاسی شود و زمینه ظهور را آماده کند.

*رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست افزود: اگر علاقه مند به امام زمان(عج) و تمدن نوین اسلامی هستیم، باید طبق اصولی که امام خمینی(ره) فرمودند و رهبری نیز تاکید می کنند عمل کنیم، و تحت تاثیر قدرت قرار نگیریم.
غلامرضا جمشیدی ها، افزود: همان گونه که امام در صحیفه نور نیز بیان کرده اند، مشکل جوامع اسلامی ملت ها نیستند بلکه دولت ها هستند و باید به سمت دولت کریمه بروند و اگر در مسیر اهل بیت(ع) قدم بردارند به طور حتم به تمدن نوین اسلامی نزدیک می شویم.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.