به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در پیامی به همایش «وحدت و تمدن نوین اسلامی» در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم اظهار داشت: در شرایطی که جهان اسلام در حال ایجاد یک تحول شگفت است و در یکی از مقاطع مهم تاریخی قرار گرفته ایم و رویارویی 2 جبهه متضاد را شاهد هستیم، یک جهت جبهه اسلام ناب و عدالت و حقانیت و جبهه دیگر جبهه کفر و نفاق و استکبار به رهبری آمریکا و اسراییل و ایادی آن، این شرایط وظیفه علماء اسلام و نخبگان را بسیار دشتوار کرده است.
آیت الله نوری همدانی افزود: از یک سو وظیفه داریم اسلام ناب را بشناسیم و معرفی نماییم و از سوی دیگر چهره نفاق و استکبار را رونمایی کنیم. این اصل محقق نمی شود مگر با تقریب مذاهب که مهم ترین عامل برای وحدت است. باید توجه داشت جریان تکفیر و افراطی گری و ساخت فرق و مذاهب دروغین اساس دین و جامعه را تهدید می کند. بحث تقریب باید به شکل عملی در جامعه اجرا شود و حوزه های علمیه، نخبگان، استادان و مبلغان در این عرصه پیشگام باشند.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم با حفظ اصول و برگزاری مناظرات و جلسات علمی و همانطور که در دوران اهل بیت(ع) شیعه و سنی در یک مدرسه درس می خواندند همکاری نماییم و تقریب که در حال حاضر از وظائف شرعی و از امور واجب است را دنبال کنیم.
آیت الله نوری همدانی در این پیام با بیان این که بی تردید هرگونه عمل اختلافی و اهانت به مقدسات و بزرگان سائر مذهب همانطور که در جای جای کلمات امام راحل و رهبر معظم انقلاب می بینیم جائز نیست، خاطرنشان کرد: امروز استکبار به این نتیجه رسیده است با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی بتواند به مقاصد شوم خود دست پیدا کند و با ایجاد حساسیت قومی و مذهبی آتش جنگ را در منطقه شعله ور سازد تا در سایه آن حاشیه امنی را برای صهیونیست ها و همفکرانشان ایجاد کند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: در اینجا بار دیگر از علمای بزرگ اهل سنت و تشیع در همه جای جهان اسلام می خواهم با هوشیاری این توطئه را خنثی نمایند و عملا دست وحدت و دوستی به یکدیگر دهند و جبهه های دروغین که به نام تشیع یا اهل سنت عمل افراطی انجام می دهند را از دائره خود خارج نمایند و دشمنان جهان اسلام را ناامید کنند و در پایان لازم می دانم از تلاش های ارزشمند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ویژه دبیرکل اندیشمند و محقق ارجمند آیت الله آقای اراکی تشکر نموده و برای همگان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.
نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی با رویکرد ترویج فرهنگ تقریب بین مسلمانان با حضور جمعی از استادان سطوح عالی حوزه علمیه قم به همت معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در قم برگزار شد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.