حمید پویا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تکمیل عملیات اجرایی سدهای نهب، بالاخانلو و تامین آب شرب قزوین از سد طالقان از جمله طرح های مهم در دست انجام بوده که در صورت تامین اعتبارات لازم، به زودی شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود.
وی، احداث سد نهب را پروژه مفیدی برای ذخیره و مدیریت مصرف آب دانست و یادآور شد: این سد مخزنی در صورت تامین منابع مالی، جهت آبیاری 37 هزار هکتار از اراضی منطقه در نظر گرفته شده و عملیات ساخت آن نیز از سال 89 آغاز شده است.
پویا با اشاره به پیشرفت فیزیکی 15 درصدی این سد در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، تاکید کرد: با واگذاری این پروژه در آن زمان به گروه عمران ایران پیشرفت فیزیکی آن هم اکنون 88 درصد است که در صورت تامین اعتبار، امسال عملیات آبگیری آن انجام می شود.
این مسئول به مشخصات سد نهب اشاره کرد و افزود: این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و ارتفاع 48.5 متر از پی و حجم مخزن 120 میلیون متر مکعبی با طول تاج 2 هزار و 156 متر، به عنوان بزرگترین سد استان و نیز از جمله معدود سدهای کشور با طول تاج طولانی به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین اضافه کرد: سد نهب با هدف ذخیره سازی و تنظیم آب برای اراضی کشاورزی به میزان 37 هزار هکتار، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آب، بالا بردن بهره وری کشاورزی، جلوگیری از جریان های نابهنگام، مهار سیلاب رودخانه خررود و کاهش برداشت از منابع آب های زیرزمینی در حال احداث است.
پویا در ادامه به فرآیند عملیات اجرایی سد بالاخانلو در بوئین زهرا نیز اشاره کرد و افزود: این طرح آبی نیز با 46 درصد پیشرفت فیزیکی، عملیات زیرساختی آن انجام و روند ساخت آن همچنان ادامه دارد.
وی اضافه کرد: سد بالاخانلو با ظرفیت ذخیره سازی 38 میلیون متر مکعب جهت تامین آب شرب 5 شهر و 30 روستا در حال احداث است.
این مسئول، مهمترین هدف از احداث این سد را ذخیره سازی آب رودخانه حاجی عرب جهت تامین بخشی از نیاز آب شرب شهرستان و روستاهای اطراف آن دانست و گفت: تنظیم آب دهی رودخانه یاد شده جهت آبیاری چهار هزار و 200 هکتار اراضی تلفیقی پایین دست از دیگر اهداف ساخت این پروژه است.
پویا در پایان یادآور شد: حفظ محیط زیست، تغذیه مصنوعی آبخوان، کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی در جهت پایدار کردن آبخوان محدوده و کنترل سیلاب و طغیان های فصلی رودخانه حاجی عرب از دیگر اهداف احداث این سد است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.