در این گزارش که به قلم میثم مالمیر نوشته شده، فقدان تجهیزات به روز، مشکلات سامانه EPL و عدم حضور نمایندگان برخی سازمان ها در گمرک از موانع صادرکننده های استان بر شمرده شده است.
خبرنگار همشهری نوشته است: گمرک قزوین با تمام تلاش های جدی در جهت توسعه صادرات و واردات، هنوز نتوانسته رضایت فعالان بخش اقتصادی را به خود جلب کند و برخی مشکلات پیش پا افتاده نظیر امکانات به روز نرم افزاری و سخت افزاری، حضور نمایندگان ادارات و دستگاه های موثر در صادرات و بهبود خطوط شبکه مخابراتی و اینترنتی، مانع توان بالقوه استان شده است.
از این جهت می گوییم بالقوه، چون سال 95 گمرک قزوین با تمام انتقادات توانست جایگاه مناسبی را در صادارت به خود اختصاص دهد، با اینکه تنها 62 درصد محصولات استان از گمرک قزوین صادر شده بود، اما بیانگر این موضوع بود که می توانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. در ادامه این مطلب می خوانیم: از انصاف دور نشده، برخی اقدامات گمرک در چند ماه گذشته بسیار ارزنده بود که در این میان می توان به حذف اسناد کاغذی با راه اندازی سامانه جامع یک پارچه ترخیص گمرکی (ICCS) اشاره کرد.
بخش اقتصاد از راه اندازی سامانه EPL رضایت دارند، اما برخی مشکلات برون سازمانی گمرک، مانند قطع و وصل شدن اینترنت و عدم دسترسی ساده به این سامانه، فرآیندهای اقتصادی را طولانی و دشوار ساخته است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین در گفت و گو با همشهری گفته است: از عمده مشکلاتی که در حال حاضر پیش پای صادرکنندگان استان قزوین وجود دارد، وجود برخی کاستی های فنی در سیستم EPL (سامانه گمرک الکترونیکی) است که به علت زیرساخت های نامناسب در حوزه ارتباطی کشور ایجاد می شود.
سیدعلی حسینی یکی دیگر از مشکلات موجود در مباحث گمرکی را فقدان حضور برخی از صاحبان موثر صادرات و واردات در 'پنچره واحد گمرکی' دانست و ادامه داد: سازو کار این پنجره گمرکی به این شکل است که اگر قرار است صادرات یا وارداتی صورت بگیرد باید مقررات لازم از سوی برخی سازمان ها مورد تایید واقع شود اما اکنون شاهد هستیم که برخی از مهمترین دستگاه ها با سامانه گمرکی ارتباط ندارند.
سه گام برای پایان مشکلات حقوقی، عنوان گزارش دیگری از همشهری است که در آن با اشاره به ورود بیش از 200 هزار پرونده به محکام استان قزوین که اعلب ناشی از آگاهی نداشتن افراد به قوانین و قواعد حقوقی است، ضرورت استفاده از وکیل را در جامعه دو چندان کرده است.
در بخش هنری این روزنامه نیز در مطلبی با تیتر بلبشوی زبانی در ترانه سرایی امروز، گفت و گویی با محمدمهدی علی نژاد یکی از ترانه سرایان جوان قزوینی داشته است.
روزنامه همشهری قزوین به سردبیری سیده سعید علوی منتشر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.