حمید پویا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در مدت یاد شده 250 حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و مسلوب المنفعه شده است.
این مسئول ادامه داد: از یک هزار و 702 حلقه چاه فرم 5 در استان، 56 حلقه آن موجود و مابقی آنها پلمپ و از 217 حلقه چاه فرم یک نیز که حکم قطعی پر شدن داشتند، عملیات آن در سال جاری آغاز و تنها 65 حلقه آن باقی مانده که با حکم دادگاه در آینده نزدیک به انجام خواهد رسید.
پویا خاطر نشان کرد: با توجه به اجرای طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی و مسدودن کردن چاه های غیرمجاز، افت آب های زیرزمینی به شدت کاهش یافته و از سال 93تاکنون این میزان از یک متر و 65 سانت به حدود 90 سانتی متر رسیده است.
به گفته وی، پیش بینی می شود با مسدود شدن چاه های غیرمجاز میزان مصرف آن از 38 میلیون متر به 11 میلیون متر مکعب کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی سالانه بیش از 1.5 متر افت داشته و 300 تا 360 میلیون متر مکعب آب از سفره ها نیز کاهش پیدا می کرد، افزود: این مساله همچنین باعث ایجاد فرونشست زمین در مناطقی از استان نیز شده است.
پویا، میزان فرونشست زمین در این استان را 24 سانتی متر اعلام کرد و گفت: امیدواریم با همکاری دستگاه قضاء و نیروی انتظامی در جهت مسدود کردن چاه های غیرمجاز این میزان را به صفر برسانیم.
این مسئول در ادامه با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند، تاکید کرد: هم اکنون باید 6 هزار و 500 دستگاه کنتور در سطح استان نصب شود که از این تعداد یک هزار و 600 دستگاه نصب و به صورت لحظه ای توسط نیروهای کارشناس آب منطقه ای مورد رصد قرار می گیرند.
پویا در پایان یادآور شد: نصب کنتورهای هوشمند در قزوین با سرعت عملیاتی شده اما امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح اقدام لازم در سال جاری صورت گیرد تا بتوانیم مدیریت منابع آبی را عملیاتی کنیم.
منابع آب سطحی و زیرزمینی استان قزوین در حالت طبیعی 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است که 600 میلیون متر مکعب آن شامل آب ‌های سطحی و 2 میلیارد متر مکعب آن نیز از طریق آب‌ های زیرزمینی تامین می‌شود.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.