به گزارش خبرنگار ایرنا ، این خاموشی های و قطع های مکرر باعث شده تا در خدمات رسانی به مردم استان در بخش ها و زمینه های مختلف اختلال ایجاد شود و این امر موجب گلایه هایی از سوی شهروندان قزوینی شده است .
این قطعی های مکرر برق در ماه اخیر باعث اختلال در بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی شده و علاوه بر اینکه تحمل گرمای تابستان را برای مردم طاقت فرسا کرده، موجب شده تا مردم نگران خرابی لوازم برقی خانگی که گاهی هزینه های زیادی نیز دارد، باشند.
در این میان حتی تجهیزات گران قیمت کارگاهها و واحدهای تولیدی نیز در امان نیستند و مشاهده شده که به علت این نوسانات برق تجهیزات خود را از دست داده اند.
همچنین بسیاری از کسب و کارها به دلیل نوسانات برق دچار اختلال شده چرا که قطعی برق در اغلب مشاغل به معنای تعطیلی آن کسب و کار است و خسارت هایی را به چرخه اقتصادی وارد خواهد کرد.
خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی وایجاد ترافیک در تقاطع ها و کلافگی رانندگان ، گیرکردن افراد در آسانسورها ، تلف شدن مرغ ها در سالن های مرغداری، خاموشی چاههای آب، خرابی وسایل برقی منازل و کارگاهها و متحمل شدن خسارت از جمله پیامدهای برنامه خاموشی برق توسط شرکت نیروی برق است که باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.
شرکت برق اعلام کرده که برنامه زمان بندی برای قطع برق اعلام و در اختیار قرار گرفته تا مردم خود را با آن تطبیق دهند اما برخی شهروندان از قطعی بدون اطلاع برق در برخی مناطق و ایجاد اخلال گلایه کرده و گفتند که با این قطع برق نگران سوختن و خسارت دیدن وسایل برقی هستیم زیرا با قطع برق احتمال سوختن این وسایل وجود دارد.
یکی از شهروندان در این خصوص گفت : چند وسیله برقی منزلم به دلیل نوسانات برق دچال مشکل شده و برای من جای سوال است که چرا مسئولان به مشکلات نوسانات برق رسیدگی نمی کنند.
فرهاد امینی افزود:حدود یک ماه است با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنیم، مسئولان اداره برق استان قزوین این قدر که به فکر وصول قبض های برق هستند اگر کمی به فکر این نوسانات وقطعی های مکرر بودند، خیلی خوب بود.
وی ادامه داد: تا کی این وضع باید ادامه داشته باشد، این معضل علاوه بروارد آمدن خسارات فراوان به لوازم برقی سبب شده که شهروندان از شدت گرما رنج زیادی را متحمل شوند.
یکی دیگر از شهروندان قزوینی که خود را لیلا اسماعیلی معرفی کرد، افزود: در قبض های برق هزینه مالیات بر ارزش‌ افزوده،عوارض، بهای آبونمان را از مردم می گیرند ولی هنگام سوختن وسایل برقی به علت نوسانات یا قطع و وصل برق، کسی پاسخگو نیست.
وی ادامه داد: به علت نوسانات برق آسانسور مجتمع مسکونی ما سوخت و ساکنین مجبور به تحمل هزینه سنگینی شدند ولی کسی پاسخگو نیست و جدای از این موضوع هر زمان که برق ساختمان مسکونی ما قطع می شود پمپ آن نیز چون به وسیله برق کار می کند خاموش شده و با قطعی آب نیز روبرو می شویم .
یکی از نانوایان قزوین نیز گفت: اداره برق گاهی به خاطر فقط چند روز تاخیر در پرداخت یک قبض، برق محل کسب ما را قطع می کند، اما در برابر دهها مورد اختلالی که در کار و کسب ما ایجاد می کند یکبار هم توضیح منطقی نمی دهد.
وی ادامه داد: قطعی برق در طول روز، ساعت پخت نان را به هم زده و در بسیاری از مواقع خمیرهای آماده شده برای پخت نان به علت قطعی طولانی برق قابلیت پخت پیدا نمی کند و دور ریخته می شود.
یکی از بستنی فروشان شهر قزوین نیز گفت : قطعی های مکرر برق در طول روز باعث آب شدن بستنی ها می شود و با وصل مجدد جریان برق، چندین ساعت طول می کشد تا دوباره بستنی ها به شکل اولیه خود برای فروش و مصرف برگردد و این برای ما ضرر و زیان زیادی به همراه دارد.
مهدی احمدی افزود:جدول قطعی برق همه روزه از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اعلام و در اختیار مردم قرار می گیرد اما با این قطعی های مستمر، نگران خسارت دیدن وسایل برقی هستیم .

* نوسانات برق عملیات های آتش نشانی را دو چندان کرده است
معاون عملیات سازمان آتش نشانی استان قزوین نیزگفت: بر اثر نوسانات و قطع های مکرر برق توسط شرکت نیروی برق قزوین شاهد حبس شدگی شهروندان در آسانسور واحدهای مسکونی هستیم .
قدیر موسی خانی افزود: در یک ماه اخیر به دلیل بروز این مشکل روزانه بین 10تا 15ماموریت در نقاط مختلف شهر بر اثر خاموشی آسانسور و گرفتار شدن شهروندان هستیم .
وی اظهار داشت : گرم شدن هوا و احتمال آتش سوزی در سطح مراتع و اراضی کشاورزی در کنار اتفاقات ناشی از نوسانات برق موجب شده تا ماموریت های روزانه این سازمان به نسبت گذشته افزایش یابد که این امر موجب کند شدن سرعت در خدمات رسانی به شهروندان می شود.

* نوسانات برق برخی از اصناف را متضرر کرده است
رئیس اتحادیه اصناف قزوین هم گفت : قطع مکرر برق یک مشکل سراسری است که باید با این مشکل به هر صورت بسازیم تا مرتفع شود.
محمد فرج زاده ها افزود: به دلیل نوسانات برق برخی از صنف ها بیشتر با مشکل روبرو شده اند از جمله واحدهایی که به سیستم سرمایشی بیشتر نیاز دارند بیشتر متحمل خسارت می شوند.
وی اظهار داشت : نانوایان، بستنی فروشان و قصابان از جمله اصنافی هستند که بر اثر قطع برق بیشتر دچار مشکل شده اند .
فرج زاده خاطر نشان کرد: امیدواریم مردم استان با رعایت کلی مصرف برق، بتوانند میزان خاموشی را کاهش داده تا خسارت کمتری به واحدهای تولیدی وارد شود.

*مردم باید مصرف برق خود را مدیریت کنند
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت نیروی برق استان قزوین نیز گفت: افزایش دما و مصرف بالای شهروندان از مهمترین دلایل قطعی برق به صورت سراسری و به تبع آن در استان قزوین است که توسط مدیریت اضطراری قطع برق اعمال شده است .
یوسف اینانلو افزود: مردم باید مصرف خود را مدیریت کنند و میزان استفاده از برق را به حداقل برسانند تا خاموشی اعمال نشود زیرا در صورتی که موازنه میان تولید و مصرف برق برقرار نباشد، به ناچار خاموشی بیشتر خواهد شد.
وی اظهار داشت: در کشور طی دهه گذشته مشکل کمبود برق و خاموشی نداشته ایم اما امسال به علت کاهش نزولات آسمانی و گرم شدن هوا با کاهش شدید تولید برق رو به رو هستیم.
اینانلو خاطر نشان کرد: برای قطعی های برق در نقاط مختلف استان برنامه و زمان بندی مشخص اعلام و اطلاع رسانی صورت گرفته و در صورت قطعی های موردی برق به غیر از برنامه ارائه شده، شهروندان مراتب را به اداره برق اطلاع دهند.
اینانلو با بیان اینکه تقسیم بندی میزان خاموشی های استان ها توسط دیسپاچینگ ملی کشور انجام شده است، گفت: میزان مصرف روزانه برق در استان قزوین 750مگاوات است و در استان خاموشی در روز اعمال می شود و اگر میزان مصرف بالا برود احتمال خاموشی در شب نیز وجود دارد .
وی با بیان اینکه مصرف برق در سطح کشور به صورت منطقه ای مدیریت می شود گفت :کمبود برق در سایر نقاط در ایجاد خاموشی ها در این استان نیز تاثیرگذار است .

* خسارت نوسانات برق به لوازم برقی مشترکان قابل پیگیری است
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت نیروی برق استان قزوین در خصوص پرداخت خسارت به شهروندان بر اثر نوسانات برق یادآور شد:طبق قرار داد صورت گرفته شرکت توانیر با بیمه در صورت اثبات آسیب دیدگی لوازم برقی مشترکان بر اثر نوسانات برق، این موضوع قابل پیگیری و مشمول دریافت خسارت خواهد بود.
اینانلو خاطر نشان کرد: در صورتی که شبکه برق دچار نوسان شده یا به هر علتی شبکه برق به اصطلاح 2 فاز شود، ممکن است لوازم برقی آسیب دیده و یا بسوزد.
وی بیان کرد: در سال جاری هنوز قرار داد شرکت توانیر با بیمه منعقد نشده و سایت سامانه جهت پرداخت خسارت فعلا بسته است ولی کسانی که مدعی سوختگی لوازم برقی خود ناشی از قطعی برق هستند می توانند به محض فعال شدن سامانه مدارک مورد نظر خود را به ادارات امور برق در نواحی مختلف ارائه دهند.
اینانلو ادامه داد: سامانه پرداخت بیمه مشمولان خسارت دیده وسایل برقی بر اثر نوسانات برق در سال گذشته همچنان فعال بوده و مدعیان می توانند به سامانه مراجعه کنند تا فرم مربوطه و اظهارات آنان ثبت شود، سپس کارشناسان برق به محل مراجعه کرده و از نزدیک وسیله را مورد بررسی قرار می دهند.
وی افزود: در صورت اثبات ادعای مشترک، مراحل مربوط به پرداخت خسارت از طریق وزارت نیرو پیگیری می شود.
در حال حاضر شرکت jتوزیع برق قزوین دارای ۵۶۷ هزار مشترک است که ۸۰.۵۶ در صد آنها خانگی، ۶.۱۲ در صد عمومی ۱۱.۱۶ درصد تجاری ، ۰.۹۸ درصد کشاورزی ، ۰.۷۵ درصد صنعتی و ۰.۴۳ درصد روشنایی است .
۲۰ درصداز مصرف سالیانه انرژی برق قزوین خانگی، ۶ درصد عمومی، ۵ درصد تجاری، ۲۴ درصد کشاورزی، ۴۳ درصد صنعتی و ۲ درصد روشنایی معابر است.
تمام روستاهای بالای ۱۰خانوارقزوین برقدار هستند وهم اکنون۸۱۰ روستای استان از نعمت برق برخوردار هستند و چهار روستا و دو امامزاده نیز از طریق انرژی خورشیدی برقدار شده اند.
برق رسانی به مشترکین استان در حال حاضر توسط ۶ پست انتقال، ۳۳ پست فوق توزیع، 9 هزار و 121 پست توزیع و بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه انجام می شود.
6012/7390
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.