به گزارش ایرنا، یله گنبد نامی آشنا برای شهروندان قزوینی است، آبگرمی که آب آن به شفابخش بودن معروف است و باعث شده با وجود نداشتن امکانات رفاهی و بهداشتی اولیه و فقدان راه ارتباطی مناسب خیلی ها رنج سفر را به جان خریده و برای استحمام در آب آن با هدف تسکین و رفع بیماری های گوارشی، عصبی، مفصلی و رماتیسم خود را با هر زحمتی هم شده به این مکان برسانند.
آبگرم یله گنبد واقع در بخش کوهین شهرستان قزوین در 15 کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد، این چشمه آب معدنی در ردیف آب‌های معدنی بیکربنات و گازدار است.
ارزش و ظرفیت آبگرم یله گنبد در حوزه گردشگری و توان اشتغالزایی و رونق اقتصادی آن به حدی بالاست که بعضی مسئولان استانی از آن به مثابه چاه نفت یاد کرده اند، با این حال تاکنون تلاش ها برای جذب سرمایه گذار در این مجموعه به دلیل نبود امکانات و زیرساخت های اولیه همچون راه و برق بی نتیجه باقی مانده است.
مسئولان سالهاست از اهمیت این نقطه برای جذب گردشگر در استان قزوین حرف زده و از برنامه ریزی برای ساماندهی و ایجاد زیرساخت های لازم در آن صحبت به میان می آورند اما تاکنون این صحبت ها عملی نشده و در حد آرمان و آمال و آرزو باقی مانده اما به تازگی ظاهرا عزم دست اندرکاران و مدیران جزم شده تا با ایجاد زیرساخت های اولیه زمینه جدب سرمایه گذار در این مکان فراهم شود.

**انتشار فراخوان جذب سرمایه گذار برای آبگرم یله گنبد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین در ارتباط با آخرین وضعیت ساماندهی آبگرم یله گنبد به ایرنا گفت: در خصوص این مکان فراخوان جذب سرمایه گذار را منتشر کرده ایم.
محمد علی حضرتی ها افزود: آبگرم یله گنبد از مناطق نمونه گردشگری استان به شمار می رود که نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است.
وی اظهار داشت: پیشنهاد ما به مجموعه استان برای سرمایه گذاری در این نقطه انتقال آب به بالادست است چرا که راه سازی و ایجاد زیرساخت در مکان فعلی چشمه که در انتهای یک دره واقع شده بسیار هزینه بر است.
حضرتی ها با اشاره به انجام مطالعات توپوگرافی در این نقطه طی سال های اخیر، اظهار داشت: فاز نخست مطالعات مربوط به آبگرم یله گنبد انجام شده و مطالعات امکان سنجی نیز توسط استانداری به منظور آماده سازی برای جذب سرمایه گذار صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: اهلیت سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در این مکان دارند را با دقت مورد بررسی قرار خواهیم داد چرا که در غیر این صورت ممکن است ساماندهی منطقه نمونه گردشگری یله گنبد با مشکل و مانع روبرو شود.
حضرتی ها با بیان اینکه آبگرم یله گنبد می تواند قزوین را به قطب گردشگری درمانی و طبیعی در کشور تبدیل کند، افزود: امیدواریم با همراهی و همکاری مدیران استانی و جذب سرمایه گذار واجد شرایط هرچه زودتر بستر و امکانات لازم برای ساماندهی این مکان و تبدیل آن به یک مجموعه بزرگ توریستی فراهم شود.
این مسئول با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد خواص درمانی یله گنبد از دیگر آبگرم های موجود در کشور بیشتر است، اظهار داشت: در صورت آماده سازی و بهره برداری از یک مجموعه مدرن آبدرمانی به همراه دیگر امکانات رفاهی مستقر در آبگرم یله گنبد، این مکان می تواند سالیانه پذیرای صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی باشد.

**ذخایر آبی یله گنبد برای بیش از 50 سال آینده جوابگو است/ یله گنبد می تواند از سرعین هم مطرح تر شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در خصوص وضعیت آبگرم یله گنبد به ایرنا گفت: این مکان یکی از ظرفیت های بالقوه استان قزوین در حوزه گردشگری به شمار می رود که البته تاکنون آن گونه که باید معرفی نشده و از ظرفیت آن برای رونق اقتصادی منطقه و استان استفاده نشده است.
علی فرخزاد با اشاره به اینکه فعلا سرمایه گذاری در این آبگرم که جزو مناطق نمونه گردشگری استان قزوین به شمار می رود انجام نشده است، افزود: با این وجود جذب سرمایه گذار و ساماندهی به این مکان در اولویت مدیریت ارشد استان قرار دارد.
وی با بیان اینکه از 2 سال قبل نسبت به جذب مشاور برای انجام مطالعات زمین گرمایی این منطقه اقدام شد،اظهار داشت: محققان دانشگاه شاهرود عهده دار انجام این کار شدند و نتایج مطالعات آنها که نزدیک به 2 سال به طول انجامید نشان داد ذخایر آبی این آبگرم تا بیش از 50 سال آینده جوابگو و کافی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: دبی آب و دما و خواص درمانی این آبگرم از خیلی آبگرم های مطرح کشور حتی سرعین نیز بیشتر است و می تواند از این مکان نیز بیشتر مطرح شود.
این مسئول افزود: آبگرم یله گنبد از معدود آبگرم های گوگردی کشور است که خواص بسیار زیادی نیز دارد.
فرخزاد با بیان اینکه در مکان فعلی چشمه آبگرم یله گنبد به دلیل ناهمگونی و امکان رانش و ریزش کوه و بروز سیل امکان چندانی برای ایجاد تاسیسات و انجام عملیات عمرانی از جمله رساندن راه دسترسی به مقصد و ساخت مجموعه آبدرمانی و اقامتگاه وجود ندارد،افزود: البته مطالعات نشان می دهد امکان انتقال آب از چشمه به بالادست وجود دارد که در این خصوص در حال ایجاد بستر و زیرساخت های لازم هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه براساس هماهنگی های به عمل آمده میراث فرهنگی برای جذب سرمایه گذار در این منطقه فراخوان داده است، افزود: البته حضور و فعالیت سرمایه گذار در این منطقه منوط به داشتن زیرساخت های لازم و اساسی همچون راه دسترسی مناسب، برق و سایر امکانات اولیه است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر با تامین اعتبار از محل سفر رییس جمهوری راه دسترسی به منطقه و آبگرم توسط پیمانکاران در دست اجراست و عملیات برق رسانی نیز در حال انجام است.

**آبگرم یله گنبد قابلیت 5 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری دارد
فرخزاد با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت های لازم این مکان را برای جذب سرمایه گذار آماده می کنیم،اظهار داشت: منطقه نمونه گردشگری آبگرم یله گنبد تا پنج هزار میلیارد ریال ظرفیت سرمایه گذاری را داراست.
این مسئول افزود: زمینی به وسعت 70 هکتار از اراضی منابع طبیعی برای ایجاد زیرساخت های رفاهی در منطقه نمونه گردشگری یله گنبد پیش بینی شده است.
وی به وضعیت بهره برداری فعلی آبگرم یله گنبد نیز اشاره کرد و گفت: در سال های قبل یک شرکت بهره بردار این مجموعه بود که قرارداد بهره برداری آنها فسخ و با خلع ید، بهره برداری از این مجموعه به شکل موقت به تعاونی دهیاران کوهین سپرده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه یله گنبد این استعداد را دارد که از سرعین نیز مطرح تر شود، افزود: اگر شاهد سرمایه گذاری مناسب در این منطقه که نزدیکی به پایتخت و آب و هوای خنک و طبیعت بکر و زیبا و خواص درمانی بالای آب از ویژگی های آن است باشیم در مدت نزدیکی اقتصاد استان متحول می شود.
فرخزاد با بیان اینکه سرمایه گذاری در آبگرم یله گنبد فقط به ساخت یک هتل و مجموعه آبدرمانی خلاصه نمی شود، افزود: سرمایه گذار این مکان باید از توان فنی و مالی بالایی برخوردار باشد چرا که در این امکانات باید یک مجموعه بزرگ گردشگری ایجاد شود.
وی افزود: پیش بینی می کنیم با راه اندازی این مجموعه برای 10 هزار نفر در سطح منطقه اشتغالزایی شود.

**سرمایه گذاری در آبگرم یله گنبد اقتصاد منطقه را متحول می کند
بخشدار کوهین نیز در خصوص آخرین وضعیت آبگرم یله گنبد به ایرنا گفت: این آبگرم ظرفیت عظیمی برای جذب گردشگر، اشتغالزایی و رونق اقتصادی در منطقه به شمار می رود.
صادق قندی افزود: در صورت ساماندهی و سرمایه گذاری در این آبگرم که یک ظرفیت بالقوه اقتصادی است که هنوز بالفعل نشده، نه تنها اشتغال و اقتصاد منطقه متحول می شود بلکه می توان به این سطح از تاثیرگذاری در استان نیز امیدوار بود.
وی از آبگرم یله گنبد به عنوان یک ظرفیت کم نظیر در حوزه گردشگری طبیعی و درمانی یاد کرد و گفت: این آبگرم در صورت ساماندهی و ایجاد زیرساخت های رفاهی لازم می تواند سالیانه ده ها هزار گردشگر را از داخل و خارج به خود جذب کند.
بخشدار کوهین، نخستین مشکل در بهره برداری مناسب از آبگرم یله گنبد را فقدان زیرساخت های لازم و امکانات عنوان کرد و افزود: در این مکان به لحاظ راه دسترسی و سایر امکانات همچون برق دچار مشکل هستیم البته با پیگیری های انجام شده در این رابطه عملیات عمرانی در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در بخشی از مسیر دسترسی به آبگرم یله گنبد عملیات آسفالت کشی و زیرسازی راه به طول پنج کیلومتر با 30 میلیارد ریال اعتبار در حال انجام و پیگیری است.
قندی در خصوص برق رسانی به آبگرم یله گنبد نیز گفت: براساس توافقات انجام شده با شرکت توزیع برق مقرر شده از مسیر روستای زیتک با صرف 20 میلیارد ریال برق رسانی به نقطه مورد نظر انجام شود که اعتبار نیمی از آن را شرکت برق و نیم دیگر را نیز اداره کل مدیریت بحران استانداری تامین می کند.
بخشدار کوهین با اشاره به آغاز فراخوان جذب سرمایه گذار در منطقه نمونه گردشگری یله گنبد، گفت: تاکنون سه سرمایه گذار در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند و برگه مناقصه دریافت کرده اند که یکی از آنها اعلام کرده تا 1500 میلیارد ریال آماده سرمایه گذاری است.
قندی اظهار داشت: تا هنگامی که وضعیت سرمایه گذاری منطقه نمونه گردشگری یله گنبد مشخص شود به طور موقت بهره برداری از این مکان را به تعاونی دهیاران بخش کوهین سپرده ایم اما امیدواریم هرچه زودتر وضعیت این آبگرم مشخص شود تا در آینده نه چندان شهروندان منطقه از مواهب سرمایه گذاری در این مکان بهره مند شوند.
3013/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.