به گزارش ایرنا، هرساله با شروع تابستان شاهد برنامه ها و کلاس های آموزشی مختلف از سوی دستگاه ها برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان هستیم که همگی بدون تداوم و یا پیگیری والدین پس از مدتی پایان می یابند بدون آن که نتیجه ای درخور به همراه داشته باشند.
با پایان امتحانات، برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان به شکل مشابهی از سوی سازمان های مختلفی چون آموزش و پرورش، فرهنگی و ورزشی شهرداری، ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر و تبلیغات اسلامی آغاز می شود اما اینکه کلاس ها تا چه حد در ارتقای مهارت ها و کیفی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان موثر هستند، نیازمند بررسی است.
تکراری بودن برنامه ها، موازی کاری در بین دستگاه های متولی، نداشتن تنوع و ابتکار، نبود امکانات و تجهیزات کافی از جمله چالش های برنامه های ویژه اوقات فراغت در تابستان است که هر سال درصد قابل توجهی از دانش آموزان در آنها شرکت می کنند.
البته به تمام این چالش ها می توان معضل جدیدی را نیز که در سال های اخیر اتفاق افتاده را اضافه کرد و آن هم حضور و گسترش استفاده از فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان است،فضایی که گاهی ساعت های طولانی از زندگی فرزندان را نه تنها در اوقات فراغت بلکه حتی در بین ساعات درسی آنها نیز به خود اختصاص می دهد.

**پرسه مداوم در صفحات فضای مجازی، فراغت جدید دانش آموزان
مادر یک دانش آموز قزوینی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: فرزندم نه تنها در ایام تابستان بلکه در ایام دیگر سال هم مدام در بین درس خواندن در گوشی همراه خود پرسه می زند.
الهام محمدی افزود: با وجود این نمی توانم فرزندم را از این ابزار و وسایل به طور کامل منع کنم چرا که امروز بسیاری از درس های دانش آموزان نیز مبتنی بر تحقیق و پژوهشی است که ناچاریم اطلاعات لازم برای آن را از طریق اینترنت جستجو کنیم.
یک مادر دیگر نیز معتقد است: امروزه دیگر منع دانش آموزان از تلفن همراه و تبلت برای خانواده ها دشوار شده و حتی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم نیاز است تمام خانواده ها چنین اقدامی را انجام دهند.
مهری خالقی می گوید: از سوی دیگر زندگی آپارتمان نشینی و محدودیت کودکان در رفتن به کوچه برای بازی موجب شده تا والدین برای تامین اوقات فراغت فرزندان خود این وسایل را در اختیار آنها قرار دهند.

**کلاس های ناموفق در ساختن اوقات فراغت دانش آموزان
این مادر قزوینی معتقد است کلاس های آموزشی مختلفی نیز که در این ایام برگزار می شوند چندان موفق نبوده و اصولا برپایی کلاس هایی که حداکثر سه روز در هفته برپا و آموزش های آن نیز تقریبا تکراری است مهارت زیادی به دانش آموزان منتقل نمی کند.
وی، ادامه نیافتن آنها در فصول دیگر سال و نبود آموزش های جدید و متنوع را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که موجب کاهش علاقه دانش آموزان به شرکت در کلاس های اوقات فراغت می شود.

**لزوم اولویت قائل شدن برای اوقات فراغت
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین معتقد است در حوزه اوقات فراغت با یک مشکل باورمندی مسئولان و خانواده ها نسبت به این کلاس ها مواجه هستیم.
حجت الاسلام علی انصاری افزود: متاسفانه موضوع مهم اوقات فراغت در اولویت های آخر مسئولان قرار داشته و معمولا سرانه فضاهای لازم برای این اوقات اعم از کتابخانه،فضای سبز، سالن های ورزشی و استخر کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: در مبلمان شهری بسیاری از شهرهای کشور شاهد وجود کانون های فرهنگی و تربیتی در نواحی مختلف هستیم اما در قزوین چنین امکاناتی به اندازه لازم فراهم نشده است.
وی، باور اولیاء را نیز از دیگر موارد تاثیر گذار در اقبال کم به اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: والدین ایرانی به طور معمول در بحث آموزش بیشتر به علم محض از مهارت توجه دارند، در حالی که ابعاد وجودی بشر همچون قطعه های مختلفی از یک پازل است که علم آموزی تنها یک قطعه از آن است و باید موارد دیگر نیز مورد توجه باشند.
حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در برنامه های اوقات فراغت باید آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که 12 سال با دانش آموزان در ارتباط است در محوریت قرار گیرد،گفت: در این راستا باید برای چنین برنامه های متنوع و مختلفی به آموزش و پرورش میدان داد اما تاکنون این موضوع رعایت نشده است.

** شرکت تنها 20 درصد دانش آموزان قزوینی در برنامه های اوقات فراغت
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به راه اندازی 380 پایگاه اوقات فراغت در استان گفت: 42 هزار نفر یعنی 20 درصد دانش آموزان استان در این پایگاه ها شرکت می کنند.
وی با بیان اینکه برنامه های اوقات فراغت به منظور مهارت افزایی در دانش آموزان اجرا می شوند،افزود: با تجهیزات و امکانات محدود نمی توان مهارتهای متنوع و مختلف دانش آموزان را ارتقا داد.
حجت الاسلام انصاری ادامه داد:هم اکنون آموزش و پرورش استان قزوین 23 کانون فرهنگی و تربیتی دارد که با توجه به امکانات اندک آنها نمی توان به اهداف برنامه ها در زمینه های اوقات فراغت و مهارت افزایی دانش آموزان دست یافت.
وی با تاکید بر لزوم تزریق اعتبارات به این کانون ها گفت: در حال حاضر هیچ بودجه سالانه ای برای این فضاها نداریم و با کمبود امکانات سخت افزاری مواجه هستیم.
حجت الاسلام انصاری به اردوگاه دانش آموزی یانس آباد آبیک به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ اوقات فراغت در استان قزوین اشاره کرد و گفت: با وجود کمک های دولت و استانداری مبنی بر تامین اعتبارات جهت نوسازی این اردوگاه، هنوز این فضا تا رسیدن به وضعیتی استاندارد و قابل قبول فاصله زیادی دارد.
وی خاطرنشان کرد: این اردوگاه برای بازسازی سالانه حداقل به 20 میلیارد ریال نیاز دارد تا بتوان از آن به عنوان یک اردوگاه دانش آموزی ملی استفاده کرد.
این مسئول اضافه کرد: طرح غنی سازی اوقات فراغت و هجرت نیز در صورت برنامه ریزی درست می تواند برای افزایش خلاقیت و تربیت نیروی انسانی کارآفرین و اشتغالزا در آینده بسیار موثر باشد.
وی افزود: برای تحقق استقلال اقتصادی باید ضمن تربیت نیروی کارآفرین، اوقات فراغت مبتنی بر مهارت افزایی به عنوان فرصتی مناسب در تحقق اهداف نیز مورد نظر قرار گیرد.

**فقدان پایش و آمایش دقیق از برنامه های اوقات فراغت
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کمبود منابع و امکانات زیرساختی، عدم بهره وری مناسب از امکانات موجود، گران بودن استفاده از اماکن و جایگاه های گردشگری و تفریحی و توزیع نا متوازن امکانات در مناطق مختلف شهر را از مهم ترین آسیب ها و موانع برنامه های اوقات فراغت عنوان کرد.
مهران قاسمی با تاکید بر این که باید آمایش و پایش کمی و کیفی دقیقی از برنامه های اوقات فراغت صورت گیرد،افزود: عدم توجه به قابلیت های طبیعی،گردشگری و تاریخی نیز یکی دیگر از این مشکلات است به گونه ای که با پرداختن به این ظرفیت ها مردم از رفتن به چنین محیط هایی استقبال می کنند.
وی اضافه کرد: به منظور داشتن اوقاتی پویا و محیطی با نشاط برای خانواده ها در ایام فراغت باید بر روی طبیعیت محوری، طبیعت گردی و بوم گردی و خانواده محور کردن برنامه های گردشگری تمرکز ویژه ای شود.
این مسئول اضافه کرد: 22 دستگاه در حوزه اوقات فراغت مشغول کار هستند اما مشکل مهم در این حوزه آن است که سهم هرکدام از این دستگاه ها به خوبی مشخص نشده و پایش کمی و کیفی درستی نیز از عملکرد آنها صورت نگرفته است.
قاسمی ادامه داد: حضور 60 هزار ورزشکار بیمه شده در استان نشان می دهد دستگاه ورزش و جوانان در اوقات فراغت و نشاط اجتماعی در طول سال پیشگام بوده و فعالیت سمن ها ورزشی، کلاس های تربیتی و باشگاه های ورزشی عملکرد مناسبی را در این حوزه از خود به نمایش گذاشته اند.
وی همچنین گفت: اوقات فراغت محدود به کودکان و نوجوانان نبوده و برای همه در هر گروه سنی وجود دارد بنابراین برای هر قشر و هر گروه سنی لازم است برنامه های متناسب با شرایط آن را پیش بینی کرد.
وی افزود: اوقات فراغت مستمر و همیشگی است و هر فردی حداقل 20 ساعت در هفته وقت آزاد دارد که باید برای آن به درستی برنامه ریزی کرد.

**ضرورت پرهیز از جزیره ای عمل کردن در برنامه های اوقات فراغت
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا سلیقه ای و جزیره ای عمل کردن را یکی از مهم ترین آسیب های برنامه های غنی سازی اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد دادیم با تشکل ستاد ویژه غنی سازی اوقات فراغت، برنامه های این حوزه متناسب با موضوع و محتوای آنها به دستگاه خاصی واگذار شود به گونه ای که به طور مثال برنامه های دینی در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی و یا برنامه های ورزشی در اختیار اداره کل ورزش و جوانان باشد.
حجت الاسلام عباس نظری افزود: متاسفانه در اثر برنامه ریزی های نامناسب در حوزه اوقات فراغت هزینه های زیادی صرف می شود اما در نهایت بهره و خروجی متناسب با هزینه ها را شاهد نیستیم.
وی با بیان اینکه در کشور ما اهمیت جدی و کافی به مسایل فرهنگی از جمله غنی سازی اوقات فراغت نشده و این موضوع جزو اولویت های آخر است، گفت: با وجود تعدد دانشگاه ها و مراکز آموزشی، در خصوص این موضوع چندان مورد توجه و اولویت قرار نگرفته و از سوی دیگر نیز بودجه و اعتبار کافی هم به آن اختصاص نیافته است.
حجت الاسلام نظری ادامه داد: از سوی دیگر مردم و خانواده ها هم به این موضوع کم توجه بوده اند و در این مسیر کار به جایی رسیده که خانواده ها مدیریت زمان را از دست می دهند و نمی توانیم به نتیجه مقبولی دست یابیم.
این مسئول با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در حد توان خود تلاش کرده بر بسیاری از آسیب های این موضوع فائق آمده به گونه ای که در چند سال اخیر رتبه هال اول را در اجرای برنامه های اوقات فرغت در استان کسب کرده است،گفت: برنامه های آموزشی و پرورشی این سازمان در 2 گروه سنی پنج تا 17 سال و گروه سنی 15 تا 25 سال اجرا می شود.

**موازی کاری مهم ترین چالش برنامه های اوقات فراغت
رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موازی کاری در اجرای برنامه های اوقات فراغت بدون هماهنگی لازم از مهم ترین چالش ها و آسیب های مربوط به برنامه های اوقات فراغت به شمار می رود.
محمد درفشانی افزود: در این حوزه 22 دستگاه مختلف متولی برنامه های اوقات فراغت هستند اما خیلی ها از آنها در این حوزه فعال نیستند..
وی اضافه کرد: البته سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین تلاش کرده به منظور افزایش هماهنگی و جلوگیری از این موازی کاری ها برنامه های خود در حوزه ورزشی را با اداره کل ورزش و جوانان و در حوزه دانش آموزی با آموزش و پرورش هماهنگ کند.
درافشانی با اشاره به برپایی کلاس های آموزشی با بیش از 100رشته در هرکدام از فرهنگسراها و خانه های فرهنگ قزوین،گفت: هم اکنون 75 تا 80 درصد ظرفیت های این کلاس ها تکمیل شده است.
این مسئول همچنین اظهار داشت: ظرفیت اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی برای هشت هزار نفر را داریم.
وی، برپایی کارگاه های رایگان با محتوای آموزش شهروندی و مهارت های زندگی را نیز از دیگر برنامه هایی عنوان که در فرهنگسراهای این سازمان برگزار می شوند.
درافشانی افزود: در ایام تابستان 157عنوان برنامه در حوزه های ورزشی،فرهنگی و حقوق شهروندی در مناطق مختلف شهر قزوین اجرایی خواهد شد که انجام جنگ های شهروندی در نواحی و مناطق منفصل شهری، ورزش های صبحگاهی در بوستان های سطح شهر، نمایش فیلم در سینما تابستانه و بوستان ها به منظور آشتی مردم با سینما از جمله آنها است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.