به گزارش ایرنا و به نقل از دفتر امام جمعه قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز دوشنبه در دیدار با مسئولان دانشگاه رجاء قزوین، حفظ کرامت انسان را یکی از والاترین اهداف نظام دینی برشمرد و افزود: مسئولان دانشگاه‌ها باید دانشجویان را بزرگ، محترم و ارزشمند بشمارند و نباید اندیشه های آنان را براساس ظاهرشان قضاوت کنند چرا که چنین قضاوتی به کرامت این قشر آسیب وارد می‌کند.
وی به تشریح اهمیت علم در نگاه دینی پرداخت و اظهار داشت: علم و دانش در نگاه اسلام جایگاه ویژه‌ای داشته و منابع دینی نیز تاکید فراوانی بر آن دارند.
امام جمعه قزوین در ادامه با تاکید بر اینکه در روایات علم به نور تشبیه شده، یادآور شد: علم حقیقی چیزی است که از درون انسان به جوشش درآمده و تجلی بیابد و نور چنین علمی انسان را به سعادت می‌رساند.
نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: علمی که با حفظ کردن به دست آمده باشد، از یاد می‌رود اما علمی که از درون انسان بجوشد ماندگاری پیدا می‌کند و منظور دین از علم نیز همان علم جوششی است.
وی در ادامه به اهمیت عقل از نگاه دین پرداخت و با بیان اینکه عقل پایگاه علم و دانش است، افزود: امام باقر (ع) می‌فرمایند 'عقل حقیقی آن چیزی است که انسان را در مسیر بندگی خدا قرار می‌دهد و پایگاه علم و دانش محسوب می‌شود'.
وی به وجود عقل دروغین و شیطنت‌آمیز در جوامع اشاره کرد و یادآور شد: امام باقر (ع) رفتارها و تصمیم‌های معاویه را نه از روی عقلانیت بلکه از روی مکر، پستی، پلیدی، شیطنت و حیله نامیدند و امروز نیز جوامع به چنین پدیده‌ای که به اشتباه عقلانیت تصور می‌شود، گرفتار آمده است.
وی در پایان برگزاری کرسی ‌های آزاداندیشی را مهم و ضروری دانست و با بیان اینکه برگزاری چنین کرسی‌هایی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، گفت: نباید در کرسی‌ های آزاد اندیشی ترس و واهمه ای باشد چرا که بیان بدون واهمه مسائل کمک می‌کند تا ابهامات کنار رفته و شفافیت در جامعه به وجود بیاید.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.