به گزارش ایرنا، علی اصغر محمدی روز شنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: در خصوص آمار ایرانیان مقیم خارج از کشور چالش هایی وجود دارد اما حدود پنج تا 6 میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه بخشی قابل توجهی از ایرانیان در کشورهای آمریکا و کانادا و تعداد قابل توجهی نیز در اروپا ساکن هستند، یادآور شد: موج جدید مهاجران ایرانیان به مناطق جنوب شرق آسیا و کشورهای عربی نیز شکل گرفته است.
این مسئول در وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایرانیان خارج از کشور در برهه کنونی با توجه به سیاست های تحریمی استکبار جهانی که در آینده نیز تشدید می شود هم وسیله و هم تهدید برای کشور و رقبا بوده که باید با برنامه ریزی مناسب زمینه استفاده بهینه از ظرفیت آنها را فراهم کرد.
به گفته وی، از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور می توان در حوزه های فناوری، جلب مشارکت در سرمایه گذاری و امور خیریه استفاده کرد که براساس گزارش های رسیده برخی از استان ها در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند.
محمدی در ادامه با بیان لزوم فراخوان جلب مشارکت برای ایرانیان خارج از کشور، اضافه کرد: خیران ایرانی خارج از کشور خوشبختانه در حوزه مدرسه سازی و سلامت مشارکت قابل قبولی دارند و در این زمینه استان های خراسان و آذربایجان شرقی بسیار موفق عمل کرده اند.
وی اظهار داشت: امیدواریم با تشکیل بانک جامع اطلاعات ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانیم ضمن ارائه تبادل اطلاعات، در توسعه استان های کشور موفق تر از گذشته عمل کنیم.
محمدی ادامه داد: قزوین در حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی با حضور 150 هزار دانشجو از ظرفیت های قابل قبولی برخوردار بوده تا جایی که با آغاز موج جدید بازگشت دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی به کشور فرصت خوبی در این زمینه برای این استان فراهم شده است.
وی اظهار امیدواری کرد: با تهیه جدول زمانبندی شده برای تهیه بانک جامع اطلاعاتی قزوینی های خارج از کشور، بخشی از کارها در استانداری برای سرعت بیشتر باید متمرکز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تحریم های جدید باید برخی از واحدهای تولیدی که نگرانی های آنها تشدید شده مورد حمایت قرار گرفته زیرا هر قدر بتوانیم برندهای بین المللی را در کشور حفظ کنیم سیگنال های خوبی برای سایر سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی متمایل به سرمایه گذاری در کشور، فرستاده خواهد شد.
محمدی به حضور برندهای معتبر موجود در استان قزوین اشاره کرد و افزود: باید با ایجاد محیطی امن زمینه حضور سرمایه گذاران جدید در این منطقه فراهم شود.
محمدی خاطر نشان ساخت: قزوین همچنین به دلیل نزدیکی با مرکز کشور باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و سهم بیشتری نیز از توسعه را با جذب گردشگران عبوری به خود اختصاص دهد.
دبیر شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور در پایان اظهار داشت: قزوین مشکلات مهمی در زمینه محیط زیست و کمبود آب دارد که می توان بخش عمده ای از آن را با جلب مشارکت قزوینی های مقیم خارج از کشور مرتفع ساخت.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.