بهاره رحمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کودکان به روش های مختلف خودمعرف، تیم های سیار از طریق اورژانس اجتماعی، مراجع قضایی و انتظامی و یا مردم در مراکز حمایتی بهزیستی پذیرش می شوند و به آنان خدمات مختلف روان شناسی و روانپزشکی، مددکاری، بهداشتی و درمانی و آموزشی ارایه می شود.
وی با اشاره به فعالیت یک مرکز حمایتی کودکان کار و یک مرکز شبانه روزی نگه داری کودکان کار در قزوین،اضافه کرد: تلاش داریم سال جاری نیز یک مرکز حمایتی دیگر را در تاکستان راه اندازی کنیم.
رحمانی ادامه داد: دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی از سال78 این طرح را با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کار کودکان، حمایت از حقوق این کودکان، بالا بردن کیفیت زندگی و سالم سازی شهر در حال اجراست.
وی همچنین گفت: آیین نامه ساماندهی کودکان کار مصوب هیات وزیران به جز بهزیستی 11ارگان دیگر از جمله نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش، کمیته امداد، شهرداری، تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کار را برای شناسایی و ساماندهی کودکان کار موظف نموده و هریک از این دستگاه ها را درباره جذب و شناسایی و ساماندهی این کودکان به تفکیک مشخص کرده است.
رحمانی، سلامت جسم و آموزش این کودکان را 2 موضوع بسیار مهم در حمایت از آنها عنوان کرد و گفت: به محض پذیرش این کودکان در مراکز حمایتی آزمایش های تشخیصی از جمله ایدز و هپاتیت برای آنها انجام می شود.
وی با بیان اینکه حدود 60 درصد از کودکان کار شناسایی شده در قزوین از بین اتباع بیگانه هستند،افزود: کودکان کار معلول آسیب های دیگری چون اعتیاد، فقر و بیکاری خانواده بوده و برای حل کامل آن باید بسیاری از مسایل و معضل های دیگر نیز حل شوند تا این کودکان پس از قطع حمایت های بهزیستی دیگر به چرخه کار برنگردند.
رحمانی، مدت زمان نگه داری این کودکان در مرکز شبانه روزی بهزیستی را حدود 20 روز عنوان کرد و گفت: در مراکز بهزیستی علاوه بر خدمات مددکاری در صورت وجود مشکلاتی در خانواده کودک تلاش می شود با رفع آنها زمینه بازگشت کودک به خانواده فراهم شود.
وی افزود:بی اعتنایی و نادیده گرفتن کودکان کار روش صحیحی نبوده و ممکن است گاهی با دلسرد کردن و ناامید کردن آنها موجب روی آوردن کودک به بزه می شوند بنابراین بهترین شیوه برخورد با کودکان کار در اجتماع تعامل و گفت و گو و معرفی آنها به مراکز حمایتی است.
12ژوئن به عنوان رو جهانی منع کار کودک نام گذاری شده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.