زهرا همتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از رواج پدیده کودک آزاری در جامعه ناشی از ناآگاهی خانواده ها از عوارض این مساله بوده که در این زمینه لزوم آموزش به مردم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی رسالت آموزش و پرورش در این زمینه را مهم دانست و گفت: اولیا دانش آموزان باید از عوارض و پیامد تنبیه کودکان اعم از جسمی، روحی، روانی و غیره آگاه شوند که در این زمینه اولیا مدارس نقش مهمی ایفا می کنند.
وی انواع کودک آزاری را شامل جسمی، جنسی، عاطفی و روحی عنوان کرد و گفت: اگرچه مردم از آزار جسمی کودکان آگاه می شوند ولی سایر کودک آزاری شاید شیوع بیشتری داشته باشد چراکه عامه مردم از آن بی اطلاع بوده و پنهان می ماند.
مدیر کل بهزیستی ایلام مهمترین عواقب کودک آزاری را کاهش اعتماد به نفس، پایین آمدن قدرت دفاع شخصی از خود، توام شدن احساس بد بودن به کودک و غیره عنوان کرد و گفت: این آسیب راه را برای بروز سایر آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی برای کودک آزار دیده در آینده فراهم می کند.
وی گفت: فردی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته در مقابل سوء استفاده های جنسی و جسمی قدرت دفاع نداشته و به فردی ضعیف توام با اختلال افسردگی و روانی تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه پدیده کودک آزاری سلامت اجتماعی جامعه را به خطر می اندازد، اظهار کرد: کودک آزار دیده ممکن است به کودکی بیماری تبدیل شود که وارد جامعه شده و ممکن است دست به انتقام برای آزار و اذیتی که با آن مواجه بوده، بزند.
همتی تخریب اموال عمومی، انتقال خشونت به سایر کودکان و یا فرزند خود در آینده برای کاهش فشار روانی را از دیگر پیامدهای کودک آزاری عنوان کرد و گفت: کودک آزار دیده نباید در جامعه رها شود چرا که سایر کودکان را مورد اذیت قرار خواهد داد بنابراین از مردم می خواهیم تا در صورت مشاهده کودک آزاری آنرا به مراکز بهزیستی گزارش دهند.
وی گفت: در صورت اعلام گزارش کودک آزاری به مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کارشناسان و مددکاران این مراکز در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حضور یافته و اقدام های لازم را برای حمایت از کودک انجام می دهند و چنانچه والدین کودک صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند با نظر قاضی حکم جلب صلاحیت سرپرستی برای آنها صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه قانون حمایت از کودکان نیازمند بازنگری است، گفت: در صورت اصلاح این قانون حمایت های بیشتری از کودکان انجام خواهد شد.
وی همچنین به وضعیت کودک آزاری در این استان اشاره کرد و گفت: در طول سال گذشته در مجموع گزارش 70 مورد کودک آزاری از طریق مراکز اورژانس اجتماعی به این سازمان اطلاع داده شده است.
وی عمده علت های کودک آزاری را بد سرپرستی به علت اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: عمده این کودک آزاری ها از نوع جسمی و فیزیکی بوده که اقدام های کارشناسی و مددکاری لازم برای آنها انجام شده است.
وی با اشاره به سهولت شماره گیری 123برای کودکان، از اولیا مدارس و فرزندان خواست این شماره را به کودکان آموزش داده تا در صورت اینکه مورد آزار و اذیت قرار گرفتند به بهزیستی اطلاع دهند.
6034/7171
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.