به گزارش ایرنا، یکی از عوامل مهم مهاجرت روستائیان به شهرها علاوه بر نامناسب بودن وضعیت معیشتی و اشتغال آنان، عدم توجه و رسیدگی به امکانات زیرساختی و رفاهی در روستاها بوده که با وجود توجه به برخی مناطق اما سایر نقاط گویی به فراموشی سپرده شده و مسئولان ذیربط نیز تنها به چند وعده و وعید در این زمینه بسنده کرده اند.
این در حالی است که طی 2 دهه اخیر با ترک روستاییان از محل زندگی خود، معضل فراوانی را نیز برای دولتمردان ما در اقصی نقاط کشور، به خصوص استان قزوین ایجاد کرده تا جایی که سالانه با وجود تخصیص اعتباراتی جهت رفع محرومیت برخی مناطق، متاسفانه یا همه آنها جذب نمی شوند و یا پاسخگوی نیاز روستاها نیست.
با این حال، سال گذشته از سوی مسئولان بنیاد مسکن قزوین ساماندهی 11 روستای هدف گردشگری در شهرستان قزوین به دلیل اهمیت مولفه های اقتصادی از جمله اشتغال، درآمد زایی، رضایت گردشگر و حفظ محیط زیست در اولویت کاری آنها قرار گرفت اما متاسفانه این کار تاکنون محقق نشده است.

**ایجاد اشتغال و درآمدزایی هدف اصلی طرح روستاهای هدف گردشگری
دهیار روستای گازرخان از توابع رودبار الموت شرقی هدف اصلی در انتخاب روستاهای هدف گردشگری را ایجاد درآمد و اشتغال روستاییان دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: خانه های بومی و سنتی که با حمایت سازمان میراث فرهنگی در روستاها شکل گرفته با این هدف شکل گرفته است.
اسماعیل سمیعی ادامه داد: به عنوان مثال وجود قلعه حسن صباح در این روستا که شهرت جهانی نیز دارد به طور قطع در صورت رسیدگی بیشتر و ایجاد امکانات مناسب تر می تواند سالانه پذیرای صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی باشد.
وی با انتقاد از دستگاه های ذیربط در خصوص رسیدگی و ساماندهی بیشتر این نوع مناطق، یادآور شد: به عنوان مثال بنیاد مسکن به عنوان متولی رسیدگی به امور روستاها طی پنج سال گذشته تنها به انجام بخش کوچکی از سنگفرش معابر این روستا بسنده کرده است.
سمیعی اضافه کرد: این در حالی است که ورودی این روستا هنگامی که تنها چند خودرو مسافر و گردشگر برای بازدید به گازرخان مراجعه می کنند با ترافیک سنگینی روبرو شده که این مساله باعث اذیت و آزار آنان می شود.
وی با اشاره به اینکه ورودی این روستا همچنین به حصار دیواری نیاز دارد تا جایی که با بارندگی و رگبارهای بهاری و پاییزی شکل نامناسبی را به روستا می بخشد، گفت: متاسفانه برخی مسئولان ذیربط تنها به وجود اماکن تاریخی دلخوش می کنند در حالی که برای نگاهداری و حفظ آنها باید ساماندهی لازم با صرف اعتبارات خاص، به عمل آید.

**روستاهای زیبا با بی توجهی به نابودی کشیده می شوند
دهیار روستای آتان از توابع رودبار الموت شرقی اظهار داشت: این روستا به علت پلکانی بودن منازل آن، شبیه به روستای ماسوله در استان گیلان است اما به علت کم توجهی به زیر ساخت های آن و درآمد کم روستاییان، شکل روستا طی سال های گذشته رفته رفته از شکل سنتی خود تا حدودی خارج شده است.
ابوالفضل ابراهیمی ادامه داد: با توجه به شکل روستا و طبیعت خاص آن، آتان طی 2 سال گذشته جزو روستاهای هدف گردشگری قرار گرفت اما متولی آن که همان بنیاد مسکن باشد تنها طی همه سال ها تنها به سنگفرش بخش کوچکی از معابر و دیواره چینی آن اقدام کرده است.
وی یادآور شد: به علت عدم رسیدگی لازم و حمایت دستگاه های ذیربط، روستاییان طی چند سال گذشته اقدام به شیراونی نمودن بام های خود به علت بارش های سنگین برف و باران های متناوب در این روستا کرده اند.
دهیار روستای پرچ کوه از توابع رودبار الموت غربی نیز در این باره گفت: وجود رودخانه خارود، غارها و یخچال های طبیعی، درخت کهنسال چنار، آبشار و اقامتگاه بوم گردی بخشی از جاذبه های این روستای هدف گردشگری است که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به آن می کشاند.
نادر رشوند اظهار داشت: متاسفانه بانی رسیدگی به روستاها که همان بنیاد مسکن باشد تاکنون اقدامی برای ایجاد و بسترسازی روستا به منظور جذب گردشگر انجام نداده در حالی که این روستا نیاز به رسیدگی دارد.
به گفته وی، ساماندهی و ایمن سازی حاشیه رودخانه خارود که از وسط روستای می گذرد، سنگ فرش معابر، روکش آسفالت و ایمن سازی جاده روستایی پرچ کوه از نیازهای اساسی این روستا است.

**روستاهای هدف گردشگری مورد توجه مسئولان استانی است
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین در این رابطه اظهار داشت: با توجه به مشکلات کم آبی، سرمازدگی محصولات کشاورزی، باغی و بیماری های واگیردار دام و طیور، اقتصاد روستاها طی سال های اخیر در حوزه های کشاورزی و دامپروری با مشکلات فراوانی روبرو بوده است.
اکرم نجفی اضافه کرد: به منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در مناطق روستایی، توجه به گردشگری روستایی طی سال های اخیر از اهمیت به سزایی برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه از طرفی روستاهای استان به جهت وجود بافت های سنتی، جاذبه های طبیعی و تاریخی دارای ظرفیت قابل ملاحظه ای در بخش گردشگری بوده، افزود: به همین لحاظ سیاست توسعه گردشگری روستایی و شناسایی روستاهای هدف گردشگری در اولویت برنامه های دولت در سطح کشور و به دنبال آن در این استان قرار گرفت.
نجفی با اشاره به 15 روستای هدف گردشگری استان قزوین، گفت: 11 روستای مورد نظر تنها در شهرستان قزوین قرار که انتخاب آنها براساس مطالعات صورت گرفته و توافق دستگاه های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.
به گفته وی، میراث فرهنگی و گردشگری در جهت معرفی، ارایه الگو و طرح ساختار، صدور مجوزهای، دفتر امور روستایی نیز برای اجرای طرح دهیاری ‌ها همسو با برنامه های زیرساخت گردشگری و سایر حمایت‌ ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در جهت اولویت دادن به این روستاها در اجرای طرح هادی در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه نقش روستائیان در ارائه طرح های نوآورانه و استفاده از امکانات و زیرساخت های ایجاد شده را نباید نادیده گرفت، افزود: این دفتر با تاسی از سیاست مدیریت کلان استان در زمینه توسعه گردشگری روستایی اقدام های لازم را در سال جاری اجرایی خواهد کرد.
وی، ایجاد و توسعه زیرساخت ها با اولویت روستاهای هدف گردشگری و استفاده از منابع موجود، ارائه تسهیلات متنوع با نرخ سود پایین به منظور حمایت از طرح های گردشگری، ساماندهی و مدیریت پسماند روستایی، احداث جایگاه های دفن پسماند متمرکز، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ویژه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای هدف گردشگری و بیمه اماکن روستایی در برابر حوادث غیرمترقبه را از جمله اقدامات سال جاری برشمرد.
برگزاری نمایشگاه و جشنواره های مختلف با هدف معرفی توانمندسازی روستاها، پیگیری لازم جهت راه اندازی سامانه های اطلاعات گردشگری و ساماندهی پایگاه های آتش نشانی روستایی نیز از جمله اقدمات دفتر روستایی در سال جاری خواهد بود.
توسعه و گسترش روستاهای هدف گردشگر امروز در برنامه های بیشتر کشورهای پیشرفته با هدف درآمدزایی روستاها و کاهش سیل مهاجرت روستائیان به شهرها مورد توجه قرار گرفته که با توجه به ظرفیت های موجود استان قزوین در این زمینه می توان با رسیدگی و انجام زمینه های زیرساختی روستاهای برخی مناطق از جمله الموت و طارم به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافت.
خبرنگار ایرنا طی روزهای اخیر و در تماس های تلفنی با رئیس بنیاد مسکن شهرستان قزوین در خصوص برنامه های این نهاد در روستاهایی که سال گذشته وعده رسیدگی و ساماندهی آنها داده شده بود، متاسفانه حاضر به مصاحبه نشد.
شهرستان قزوین دارای پنج بخش مرکزی، رودبار الموت شرقی، رودبار الموت غربی، کوهین و طارم و 386 روستای دارای سکنه است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.