به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین روز پنجشنبه درآغاز همایش گفت: قزوین با قدمتی دیرینه در اعصار مختلف شخصیت های بزرگی را در خود تربیت کرده و نخبه پروری همچنان در آن ادامه دارد.
اکبر اسکندر نژاد افزود: وجود تبار والا مقام خاندان ابوترابی، شهیدان رجایی، بابایی و لشگری نمونه هایی از همین شخصیت های بزرگ معاصر هستند که شاید در جای دیگری نبینیم.
وی در ادامه گفت: همایش حمدالله مستوفی با هدف نکوداشت و احیای نام این مورخ و همچنین تولید آثار پژوهشی برای روزآمدکردن داشته های علمی این شخصیت برای نسل جدید دانشجویان برگزار شده است.
این مسئول اضافه کرد: طی چهار ماه از انتشار فراخوان این همایش، مقالات زیادی در رشته تاریخ و جغرافیا به دبیرخانه ارسال و داوری شد.
اسکندر نژاد ادامه داد: پس از استقرار دبیرخانه از حضور اساتید گروه های ادبیات، تاریخ و جغرافیای آموزش و پرورش و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) استفاده شد تا بتوانیم این همایش را با کیفیت علمی بالا و در شان حمدالله مستوفی برگزار کنیم.
دبیر اجرایی این همایش نیز در این مراسم گفت: ضرورت شناساندن شخصیت های تاریخی به نسل جدید و اهمیت حمدالله مستوفی به عنوان دیوانسالار و جغرافیدان نامور دوره ایلخانی و وجود آرامگاه مستوفی در قزوین دلیلی شد تا سرگروه های رشته های ادبیات، تاریخ و جغرافیا در آموزش و پرورش استان یک مسابقه مقاله نویسی دبیران استان در سال تحصیلی جاری برگزار کنند و به این ترتیب اولین مرحله این همایش شکل بگیرد.
معصومه ملاحسنی افزود: پس از اعلام حمایت میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی این برنامه تبدیل به یک همایش ملی شد.
وی اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان در طی مدت تعیین شده 52 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 38 مقاله در حوزه تاریخ، 10 مقاله در حوزه جغرافیا و 4 مقاله در حوزه ادبیات بود.
ملاحسنی ادامه داد: با داوری این مقالات توسط گروه علمی به سرپرستی دکتر ناصر تکمیل همایون، تعدادی از آنها برای ارایه و چاپ و بخشی هم برای چاپ پذیرفته شدند.
وی همچنین گفت: با توجه به محدودیت زمانی هشت مقاله در حوزه تاریخ، یک مقاله در بخش ادبیات و 2مقاله در جغرافیا طی این همایش به صورت شفاهی ارایه می شوند.
همایش نکوداشت حمدالله مستوفی عصر امروز پنجشنبه با حضور اساتید شرکت کننده در آرامگاه این شخصیت نامور قزوینی و رونمایی از مقبره مرمت شده وی به پایان می رسد.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.