در این مطلب، سارا سمیاری خبرنگار همشهری به نقل از یکی از کسبه قدیمی قزوین نوشته است: روزگاری بازاری بودن ارزش بود، وقتی بازاری بودی یعنی مردی با اعتبار و تلاشگر بودی که باید صبح زود از خانه بیرون می رفتی و آخر شب با دست پر برگردی خانه و نیازهای خانواده ات را برآورده کنی. تنبلی و عیاشی در بازار جایی نداشت.
عبدالحسین قاسمی در گفت و گو با خبرنگار همشهری افزوده است: حلال و حرام بودن بسیار مهم بود و اصلا حرفی از کلاهبرداری نبود. حرف مرد ارزش داشت و مردم به ارزش هایشان پایبند بودند. اما امروز همه چیز از ازرش خارج شده است و فقط پول است که معنا دارد.
محمد حسن سلیمانی، پژوهشگر قزوین شناس نیز در گفت و گو با همشهری با اشاره به موقعیت ممتاز بازار قزوین در گذشته گفته است: بازار قزوین در 40 سال قبل موقعیت ممتاز و یگانه ای در داد و ستد، تجارت و تامین نیازهای عمومی مردم داشته است که امروز این مرکزیت وجود ندارد و بازار محوریت اقتصادی خود را از دست داده است و حدود 40 درصد مردم مستقیم نیازشان را از بازار و عمده فروشی های اطراف آن تهیه می کنند و بیشتر مردم کالاهای مورد نیاز خود را، خصوصا در حوزه پوشاک و لوازم خانگی و به طور کلی نیازهای غیرخوراکی از مراکز خرید متعدد دیگر تهیه می کنند.
وی مسایلی چون توسعه و گسترش شهر و افزایش بی رویه مراکز تجاری و پاساژها و حتی تبدیل شدن چند خیابان شهر به بورس کالاهای روز را از جمله دلایلی عنوان کرده که تاثیر به سزایی در روند بازار داشته است و تا حد زیادی جایگاه بازار را متزلزل کرده است.
در این شماره از همشهری همچنین آرش صالحی وضعیت بودجه و امکانات کتابخانه های استان را در گفت و گو با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مورد بررسی قرار داده است.
بورس منطقه ای قزوین در سراشیبی، تعداد بیماران 2 برابر تخت های بیمارستانی و استقبال مردم از جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی از دیگر مطالب روزنامه همشهری است.
روزنامه همشهری قزوین به سردبیری سیده سعیده علوی منتشر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.