آنان در گقت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کردند: با پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار مفید و موثری در زمینه محرومیت زدایی و توسعه عدالت اجتماعی در سطح استان قزوین صورت گرفته به طوری که نسبت به قبل از انقلاب تغییر چشمگیری در همه حوزه ها به وجود آمده است.
آنان اظهار کردند: خدمت رسانی به روستاها و مناطق کم برخودار یا کمتر توسعه یافته و محروم در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شکل جدی توسط مسئولان و مدیران مورد توجه قرار گرفته و خدمات بسیار ارزنده ای در بخش های مختلف راه، برق، آب، تلفن، بیمه، اینترنت و نظیر آن ارائه شده است.

**رویکرد نظام توجه به مناطق محروم است
استاندار قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : رویکرد نظام جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بوده و آمارها و شاخص ها موید این توجه است.
عبدالمحمد زاهدی افزود: روستاهای استان قزوین پیش از انقلاب از نعمت گاز محروم بودند اما امروزه 85 درصد جمعیت روستایی استان از این نعمت بهره مند هستند.
وی ادامه داد: پیش از انقلاب 72 روستای استان از نعمت برق برخوردار بودند ولی اکنون 829 روستا در استان صاحب برق هستند و توسعه خدمات برقرسانی در زمینه خطوط انتقال و مشترکان صنعتی نیز کاملا مشهود است.
زاهدی خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب تنها 12 درصد از مناطق محروم و روستایی استان از نعمت آب شرب بهره مند بودند که این رقم اکنون به 90 درصد رسیده است و همچنین مشترکان آب و فاضلاب شهری استان نیز از 20 هزار به 280 هزار افزایش یافته است.
وی افزود: راههای روستایی آسفالته استان قزوین نیز از 2 هزار کیلومتر به پنج هزار و700 کیلومتر بعد از انقلاب افزایش یافته که نقش موثری در ارائه خدمات و توسعه روستاها و مناطق محروم ایفا کرده است.
زاهدی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی روستاهای استان سند مالکیت نداشتند اما اکنون بیش از 57 هزار سند به روستاییان استان تحویل داده شده است.
استاندار قزوین با اشاره به خدمات سوادآموزی پس از انقلاب اسلامی، گفت: میزان با سوادی در مناطق شهری به بیش از 94 درصد و در مناطق روستایی به 85 درصد رسیده است.

**عدالت چیزی جز محرومیت زدایی و رسیدگی به حال مستضعفان نیست
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین نیز با بیان اینکه دوازدهم فروردین یوم الله و روز عزت و اقتدار مسلمانان است افزود: در این روز مردم با اراده و آزادی و شناخت خود پای صندوق رای آمدند و به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و در حقیقت جمهوری اسلامی پشتوانه محکم نظام است تا اینکه به دست صاحب اصلی آن رسانده شود.
آیت الله عبدالکریم عابدینی افزود: انقلاب اسلامی هر روز در حال پیشرفت است و ما باید با آهنگ انقلاب حرکت کرده و از آن بازنمانیم.
وی اظهار کرد: یکی از آرمان های نظام عدالت و قسط بوده و مردم برای نجات از ظلم و بی عدالتی رژیم ستم شاهی، خود را در پناه اسلام، قرآن و انقلاب اسلامی قرار دادند و انقلاب باید عدالت و قسط را به آنها هدیه کند.
نماینده ولی فقیه افزود: نباید در کشور شاهد گردن کلفتی، پارتی بازی، رانت خواری، زورگویی، حیله و نیرنگ باشیم زیرا با انقلاب دوره این منکرها به پایان رسید.
آیت الله عابدینی ادامه داد: تردیدی نیست که اجرای عدالت، رسیدگی به حال محرومان و مستضعفان و محرومیت‌زدایی و فقرزدایی از جمله اهداف اولیه انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.
وی افزود: کسی که در کاخ زندگی می‌کند، حرف رهبر معظم انقلاب را در مورد ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی را درک نمی‌کند و هر چقدر مقام معظم رهبری درباره اهمیت اشتغال جوانانِ مستعد، دانشمند و تحصیل کرده راهنمایی و راهکار ارائه دهند به گوش او نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: کسانی که در کاخ‌ها زندگی می‌کنند حرف مردم به گوششان نمی‌رسد و هر چقدر مردم بگویند ما با این مقدار درآمد اگر به ساده‌ترین شکل هم بخواهیم زندگی خود را اداره کنیم در توانمان نیست، نمی‌توانند درک کنند.
آیت الله عابدینی افزود: مشکل مردم تنها آب و نان و مسکن نیست بلکه جامعه امروز علاوه بر آب، نان و مسکن نیازمند آرامش خاطر، ایمان، اعتقاد، اخلاق دینی، عدالت و قسط است.
وی افزود: نباید اجازه داد یک نفر صاحب منابع مالی و امکانات گسترده شود و عده‌ای دیگر فقیر و گرسنه بمانند حتی اگر کسی نتواند از حق خودش دفاع کند، مسئولان موظف هستند حق او را ادا کنند و نباید حق مظلومی ضایع شود.

**45 هزار خانوار روستایی استان بیمه شدند
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون هزار و 127 آبادی در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 878 آبادی دارای سکنه هستند.
اکرم نجفی ادامه داد:823 روستای استان دارای سکنه بوده و 530 روستا دارای دهیاری هستند و به تازگی مجوز تاسیس دهیاری برای 109 روستای استان صادر شده است.
وی ادامه داد:در سالهای اخیر 45 هزار خانوار روستایی استان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر قرار گرفتند که از گام های مهم در زمینه توسعه عدالت اجتماعی در جامعه محسوب می شود.
وی افزود: همچنین تفاهم نامه مربوط به بیمه 70 هزار واحد مسکونی روستایی در برابر پنج حادثه زلزله، آتش سوزی، صاعقه، طوفان و رانش منعقد گردیده است که اقدامی مهم در زمینه تامین امنیت و آرامش روستاییان عزیز برابر حوادث طبیعی خواهد بود.
وی با بیان اینکه با هدف اشتغالزایی 6 سوئیت دهیاری در روستاهای هدف گردشگری برای اسکان گردشگران احداث شده، افزود: برنامه ریزی های لازم برای پرداخت اعتبارات حمایتی به طرحهای گردشگری دهیاریهای استان از طریق بانکهای سینا، پارسیان، پست بانک و از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و تبصره 18 قانون بودجه انجام گرفته است و تفاهم نامه سه جانبه استانداری ،میراث فرهنگی و بنیاد مسکن برای اجرای اقدامات مشترک در روستاهای هدف گردشگری منعقد شده است.
وی با اشاره به اقدامات دفتر امور روستایی جهت تقویت تولید و رونق اقتصادی در مناطق روستایی استان افزود : توجه به مزیت های نسبی مناطق روستایی استان و حمایت از طرح های معرفی شده در این خصوص، پیگیری و همکاری با ادارات و سازمانهای جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، میراث فرهنگی و بسیج سازندگی در شناسایی و معرفی طرح های مناسب تولیدی در مناطق روستایی و اطلاع رسانی و تبیین طرح ها و برنامه های اقتصادی دولت در روستاها از جمله اقدامات در این زمینه بوده اند.
وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به دهیاری ها و پروژه های اقتصادی در استان افزود: از آغاز تا سال 92 اعتباری به مبلغ 950 میلیارد ریال به دهیاری ها و پروژه های اقتصادی روستایی استان تخصیص یافته بود که از سال 92 تا کنون این اعتبار به سه هزار و 160 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از آغاز تا سال 92 معادل 2 هزار و 313 پروژه در سطح روستاهای استان اجرا شدند که این تعداد پروژه ها از سال 92 تا کنون به سه هزار و 66 پروژه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین تدوین سند راهبردی توسعه روستایی ، شناسایی ظرفیتهای سرمایه گذاری در 20روستا، تالیف کتاب ظرفیت های سرمایه گذاری روستاییان استان و کتاب شوراها و مدیریت نوین روستایی و برگزاری 32 هزار و 564 نفر ساعت دوره آموزشی در 2 سال اخیر از جمله اقدامات دیگر دفتر امور روستایی بوده اند .

**اقدامات بسیار خوبی برای محرومیت زدایی در نظام اسلامی انجام شده است
فرماندار شهرستان کمتر توسعه یافته آوج نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای محرومیت زدایی و توسعه عدالت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی و به ویژه دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
علی اکبر سلیمانی با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در شهرستان محروم و نوپای آوج افزود : گاز کشی به منازل مردم در کل شهرستان با یکصد و 14 میلیارد تومان اعتبار انجام شده و امروزه 70 درصد مردم شهرستان از انشعاب گاز بهره‌مند هستند و به زودی جشن اختتامیه گازرسانی به شهرستان برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد : در حوزه راه سازی در شهرستان آوج پروژه چهار خطه کردن جاده آوج به رزن با 39 میلیارد تومان در سال گذشته کلید خورد که نقش بسیار موثری در رونق اقتصادی شهرستان و کاهش خطرات در این مسیر ایفا می کند.
وی همچنین اضافه کرد: در حوزه جهاد کشاورزی گام های بسیار خوبی در سطح شهرستان برداشته شد که از جمله می‌توان به یکپارچه سازی هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار اشاره کرد.
سلیمانی اضافه کرد: همچنین پیگیری و تکمیل سد خرقان که از 20 سال گذشته به صورت نیمه کاره مانده بود نیز از اقدامات مهم دولت در سطح شهرستان بوده که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: اجرای پروژه فاضلاب شهر آبگرم که از محل سفر دولت به استان تامین اعتبار شده است در حال پیگیری است و همچنین در بهسازی روستاها اقدامات بسیار موثری با مشارکت مردم انجام شده است
استان قزوین با مساحتی معادل15 هزار و 626 کیلومتر مربع از شمال با گیلان و مازندران، از غرب با زنجان و همدان، از جنوب با مرکزی و از شرق با البرز همسایه است.
برساس آخرین سرشماری عم می نف س و مسکن در آبان 1395 جمعیت استان برابر با یک میلیون و 273 هزارو 761 نفر شامل 51 درصد مرد و 49 درصد زن است که در مقایسه با سرشماری عمومی نفوس و مسکن آبان
1390 متو سط رشد سالانه جمعیت معادل 1.7 درصد بوده است.
6012/6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.