عقاید و آداب بسیار زیادی در استان قزوین در خصوص سیزده بدر شکل گرفته که مهمترین آنها رها سازی سبزه های سفره هفت سین در چشمه ها و جویباران و نیز سیزه گره زدن است.
البته نباید فراموش کرد که مردم استان قزوین آئین خاصی دیگری همانند روز طبیعت موسوم به پنجاه بدر دارند که در اردیبشهت ماه برگزار می شود و با حضور در دامان طبیعت ، بوستان ها و پارک ها اوقات خوشی را برای خود رقم می زنند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص آیین سنتی سیزده بدر به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم سیزده بدر در استان قزوین با آداب مشترک و مشابه سراسر کشور برگزار می شود و مراسم این روز مانند آیین پنجاه بدر مخصوص و منحصر به قزوین نیست.
محمدعلی حضرتی ادامه داد: خانواده های قزوینی در گذشته برای مراسم سیزده بدر به باغ های خود می رفتند و از رفتن به باغ دیگران خودداری می‌کردند و خانواده های فاقد باغ نیز این روز را در صحرا و زمین های کشاورزی سپری می کردند.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر این مراسم کمی متفاوت شده و رفتن به باغهای دیگران و تخریب محیط زیست و آسیب زدن به محصولات درختان در روز طبیعت متداول شده است .
وی با اشاره به مراسم روز طبیعت در قزوین افزود: انجام انواع بازیهایی مانند الک دولک ،هفت سنگ و بازی های بومی محلی در گذشته و والیبال ،بدمینتون و فوتبال در سالهای اخیر موجب شور و نشاط بیشتر در میان مردم در این روز می شود.
وی اضافه کرد: برخی از آداب مشترک این روز را می‌توان به قیچی کردن سبزه، انداختن سبزه در آب و پرتاب هفت سنگ در داخل چشمه ها و جویبارها است..
یک قزوین شناس نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مردم ایران باستان بر اساس سنت دیرینه ایرانی سیزدهمین روز فروردین را پس از 12 روز اول بهار به نشانه 12 ماه برای رفع نحوست بیرون از خانه ،شهرها و بلاد می گذرانده اند.
محمد حسن سلیمانی افزود: شهروندان قزوینی نیز در این روز مانند سایر شهرها از 12 دروازه شهر قزوین خارج شده و روز خود را در دامان طبیعت سپری می‌کردند با این نیت که در سال جدید از نحوست ، بلایای طبیعی و رنج و غم در امان باشند.
وی اظهار کرد: اهالی قزوین با همین نیت اوایل صبح شال و کلاه می کردند و با برداشتن غذا و محتویات سفره هفت سین از قبیل آجیل و شیرینی به دامان طبیعت می‌رفتند و انواع غذا از آش رشته و دُیماج ( نوعی میان وعده غذایی )که جزء پایه های اساسی سیزده بدر قزوینی ها بود را میل می ‌کردند .
وی ادامه داد: البته در دوره هایی نیز افراد متمکن غذاهایی نظیر سبزی پلو با ماهی را نیز در سیزده بدر میل می کردند که البته اکنون دیگر مرسوم نیست.
وی افزود: بر اساس باور قدیمی که جزء رسوم سیزده بدر است شادی و خنده جزء برنامه‌های پایه این روز بوده و مردم معتقد بودند که موجب فرو ریختن پلیدی شده و خوردن غذا در دشت موجب فدیه کردن گوسفند بریان می شود.
این قزوین شناس ادامه داد:همچنین مردم قزوین در روز سیزده به در هفت قلوه سنگ را که نماد درد و آلام بوده است به داخل رودخانه می‌انداخته اند و دعا می‌کردند سالی بدون درد و آلام را تجربه کنند.
وی با اشاره به رسوم دیگر این روز افزود: همچنین زنانی که بچه نداشتند سبزه را با قیچی می چیده اند و دختران دم بخت نیز به سبزه گره می‌زدند و این شعر را می خواندند که سیزده بدر/ سال دگر /خانه شوهر / بچه بغل که در واقع نمایانگر آرزوها و آمال مردم است.
وی ادامه داد: از عصر روز دوازدهم دیگر کسی برای عید دیدنی به دیدن دیگری نمی رفت و اگر می رفت کسی در را باز نمی کرد چون معتقد بودند نباید نحوست ایام را به خانه دیگران بود .
وی با اشاره به مراسم پنجاه بدر در قزوین نیز گفت: این مراسم با حضور مردم قزوین در دامان طبیعت در اردیبهشت ماه برای طلب باران صورت می گیرد و با مراسم روز طبیعت در 13 فروردین متفاوت است.
6101/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.