به گزارش ایرنا، مردم استان قزوین لحظات پایانی سال 96 را در حالی سپری می کنند که در این سال اتفاقات تلخ و شیرینی را تجربه کرده و در ذهن خود به یادگار سپردند.
در سال 96 رویدادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ورزشی مختلف و زیادی در استان قزوین رقم خورد که در راس آنها می توان به سفر رییس جمهوری و همچنین مشارکت بالای مردم استان همراه با دیگر هموطنان خود در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و همچنین انتصاب نهمین استاندار این استان اشاره کرد.

**دومین سفر رییس جمهوری به قزوین
اوایل اردیبهشت ماه امسال، مصادف با دومین سفر حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری به قزوین بود.
دکتر روحانی در این سفر انتخاباتی ضمن شرکت در مجمع شهرهای اسلامی در جمع حامیان مردمی خود شرکت کرد و به سخنرانی پرداخت.
رییس جمهوری همچنین در جریان این سفر در آیین بهره برداری از 735 طرح عمرانی و اقتصادی با 20 هزار میلیارد ریال اعتبار حضور یافت.

**مشارکت 80 درصدی مردم استان قزوین در انتخابات
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با حضور پرشور و حداکثری مردم استان قزوین در پای صندوق های رای همراه بود.
80 درصد واجدین شرایط برای رای دهی در استان قزوین 29 اردیبهشت ماه امسال برسر صندوق های رای حضور یافتند و یک حماسه سیاسی دیگر را بر افتخارات خود افزودند.
همچنین پنج هزار و 518 نفر از استان قزوین برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی و شهرروستا ثبت نام کردند که نسبت به دوره قبل 19 درصد رشد داشت.

**انتصاب نهمین استاندار قزوین
انتصاب نهمین استاندار قزوین را نیز باید یکی از مهم ترین رخدادهای این استان در سال 96 برشمرد.
در اواخر شهریور ماه امسال، عبدالمحمد زاهدی با حکم وزیر کشور به عنوان نهمین استاندار قزوین منصوب شد.
زاهدی پس از تجربه استانداری در چند استان و بعد از خدمت در کردستان به قزوین آمد و جایگزین فریدون همتی شد.
آیین معارفه زاهدی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی برگزار شد.


**درگذشت آیت الله باریک بین، پدر معنوی استان قزوین
یکی از اتفاقات تلخ برای قزوینی ها در سالی که از آن در حال عبور هستیم،درگذشت مرحوم آیت الله هادی باریک بین نماینده سابق ولی فقیه در استان بود.
مرحوم آیت الله باریک بین از سال 60 تا 93 عهده دار نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین بود.
مردم استان قزوین با حضور باشکوه در آیین تشییع این عالم، بدرقه ای به یادماندنی از پدر معنوی استان به یادگار گذاشتند.

**ایجاد 20 هزار شغل جدید و صادرات 660 میلیون دلار کالا از قزوین به خارج
تحقق تعهدات استان قزوین در سال 96 در حوزه اشتغال ایجاد 20 هزار شغل بود که این مهم در نیمه دوم اسفند ماه محقق شد.
با اشتغالزایی ایجاد شده در استان، نرخ بیکاری قزوین در سال 96، 1.8 دهم درصد کاهش یافت.
میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از استان قزوین به خارج از کشور نیز سال 96 برای نخستین بار به رقم 660 میلیون دلار رسید.
بانک های استان قزوین همچنین در این سال 57 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات به شهروندان ارایه کردند.
واگذاری 80 هکتار زمین به متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی قزوین و حضور بیش از 30 هیات خارجی و بازدید آنها از توانمندی های بخش تولید قزوین و شیوع بیماری آنفولانزای حاد پرندگان و ایجاد خسارت به بعضی مرغداری ها از دیگر رویدادهای اقتصادی استان در سال 96 بود.
آغاز به ساخت بیمارستان 700 تختخوابی دولتی قزوین و نیز از رویدادهای مهم این استان در حوزه سلامت بود.

**افتتاح طرح پرتودهی صنعتی (رودترون)
افتتاح اولین شتابگر با عنوان مرکز پرتودهی صنعتی (رودترون) ساخته شده به دست دانشمندان و مهندسان کشور در قزوین از مهم ترین رویدادهای علمی و فناوری قزوین در سال 96 بود.
با راه اندازی این مرکز که از دستاوردهای صنعت هسته ای کشور است، خدمات متنوعی به بخش صنعت، کشاورزی و پزشکی در حال ارایه است که به عنوان نمونه یکی از آنها افزایش زمان نگهداری محصولات و پیشگیری از بروز آفت در آنها است که می تواند صادرات کالاهای کشور به خارج را تسهیل کند.
قرارگیری دانشگاه امام خمینی (ره)در فهرست دانشگاههای یک درصد برتر دنیا از دیگر رخدادهای مهم علمی در استان قزوین در سال 96 بود.

**انتخاب سنگورد قزوینی به عنوان برترین ورزشکار غیرالمپیکی جهان
انتخاب رضا علیپور سنگنورد ملی پوش اهل قزوین و رکوردار ماده سرعت این رشته در دنیا به عنوان برترین ورزشکار غیرالمپیکی جهان در نظرسنجی مردمی از مهم ترین رخدادهای حوزه ورزش این استان در سال 96 بود.
علیپور سابقه قهرمانی در مسابقات جهانی و جام جهانی ماده سرعت سنگنوردی را داراست.
کسب 126 مدال فراملی توسط ورزشکاران قزوینی از دیگر رویدادهای مهم ورزشی استان در سالی که از آن در حال عبور هستیم، بود.
انتصاب عباس علائی مقدم به عنوان مدیرکل جدید ورزش و جوانان قزوین، درگذشت منصور غلامی و اصغر زمانی از پیشکسوتان برجسته ورزش قزوین در رشته های کوهنوردی-تکواندو و فوتبال، تداوم حضور تیم فوتبال کاسپین در لیگ دسته دوم باشگاه های کشور و قهرمانی تیم کاراته قزوین به نمایندگی از تیم ملی ایران در مسابقات آسیای میانه به همراه انصراف تیم سپهرالکتریک از حضور در لیگ برتر والیبال بدلیل مشکلات مالی را باید از دیگر رویدادهای مهم ورزش استان در سال 96 یاد کرد.


**برگزاری دوازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین و اجلاس مجمع شهرهای اسلامی
برگزاری دوازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین از مهم ترین رویدادهای فرهنگی سال 96 در استان بود.
اجلاس مجمع شهرهای اسلامی با حضور رییس جمهوری را نیز باید در ردیف رویدادهای مهم فرهنگی و اجتماعی قزوین در سالی که از آن حال عبور هستیم،برشمرد.
برگزاری دومین جشنواره ملی عکس،هفتمین جشنواره موسیقی قزوین و جشنواره اقوام ایرانی نیز از جمله رویدادهای مهم فرهنگی قزوین در سالی که از آن در حال عبور هستیم،بودند.
از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی استان قزوین در سالی که لحظات پایانی آنرا پشت سر می گذاریم باید به برگزاری جشنواره فیلم فجر با اکران 15 فیلم اشاره کرد.
برگزاری نمایشگاه توانمندی بانوان قزوین و بازدید همسران سفرا و دیپلمات های خارجی از آنرا نیز باید در زمره رویدادهای مهم فرهنگی و اجتماعی سال 96 در قزوین یاد کرد.

**ثبت هشت بنای تاریخی قزوین در فهرست آثار ملی
در سالی که گذشت، هشت بنای تاریخی قزوین شامل قنات روستای امیراباد نو، مسجد روستای طزرک، خانه رسولی قزوین، گرمابه حاج کریم قزوین، گرمابه زیاران، گرمابه شریفیه، آب انبار شال و آب انبار روستای لوشکان به فهرست آثار ملی کشور اضافه شدند.
با افزودن این بناها، تعداد بناهای تاریخی قزوین در فهرست آثار ملی به یک هزار و 346 مورد افزایش یافت.
بازدید 2 میلیون و 370 هزار نفر از جاذبه های تاریخی قزوین در نوروز و بازدید وزیر کشور از بناهای مهم تاریخی در سفر چهار روزه نوروزی به قزوین از دیگر رویدادهای فرهنگی این استان در سال 96 بود.

**سفر معاونین رییس جمهوری و وزرا به قزوین
در سال 96 جمعی از اعضای هیات دولت به منظور سرکشی و یا افتتاح از طرح های مختلف و حضور در جمع مسئولان، مردم و نشست های شورای اداری به استان قزوین سفر کردند.
عبدالرضا فضلی رحمانی وزیر کشور، محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری، معصومه ابتکار معاون امور بانوان و خانواده رییس جمهوری از جمله اعضای کابینه دولت بودند که سال 96 به قزوین سفر کردند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.