به گزارش ایرنا در نشست سه شنبه شب پارلمان محلی قزوین پس از توضیحات مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری درباره مصوبه جدید کمیسیون مالی، اعضای شورای اسلامی شهر قزوین تصویب کردند که تابلوهای سر در واحدهای صنفی که معرف فعالیت آنها باشد تا چهار متر مربع رایگان و مازاد بر آن شامل عوارض خواهد شد.
همچنین با توجه به پایتختی استان قزوین در زمینه خوشنویسی اعضا، موافقت کردند که واحدهای صنفی که در تبلیغ فعالیت خود از تابلوی با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق استفاده کرده باشند تا 50درصد از تخفیف این عوارض برخوردار شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین در نشست پارلملن محلی درباره لایحه دریافت عوارض از محل تابلوهای تجاری گفت:از سال90مصوبه ای درباره عوارض تابلوهای صنفی داریم که با توجه به تغییرات جدید در نحوه تبلبغات واحدهای صنفی و تجاری در سال های اخیر و درخواست های جدید در این زمینه مصوبه ای برای این موارد نداشتیم.
داریوش قاسمی افزود: تابلوهای دیجیتال و یا خودروها و احجامی که واحدهای تجاری برای جایزه قرعه کشی مقابل واحدهای خود می گذارند از جمله این موارد جدید بود که در مصوبه سال90وجود نداشت و در مصوبه جدید کمیسیون مالی مورد توجه قرار گرفت.
وی اضافه کرد:تابلوهای معرفی و تبلیغاتی موسسات تجاری در حال ساخت که احداث آنها مدت زیادی به طول انجامیده نیز از دیگر مواردی است که مصوبه ای برای آنها نداشتیم و در کمیسیون ، مصوب شد که در سال اول از پرداخت عوارض معاف و در سال دوم برای تابلوی10متری با ضریب شکست2،پنج و 10 درصد از آن عوارض دربافت شود.
وی گفت: در نشست اخیر کمیسیون پس از کارشناسی کاملا فنی تصویب شد برای خودروها و احجامی که جلوی واحدهای تجاری برای جایزه نگه داری می شوند روزانه 80هزار تومان عوارض اخذ شود که البته این امر فقط برای معابر عریض و حداکثر تا یک ماه است به گونه ای که در مورد اخیر مجتمع شهر خرید به دنبال این اقدام بود که به خاطر عرض کم معبر با آن موافقت نشد.
قاسمی گفت:نگاه ما به این مصوبه درآمدی نبوده بلکه با توجه به درخواست های زیاد در زمینه نصب تابلوهای تبلیغاتی از این مصوبه به عنوان اهرمی بازدارنده برای جلوگیری از بر هم خوردن منظر و سیمای شهری استفاده کرده ایم.
وی ادامه داد: معرفی یک صنف با یک تابلو کافی است اما الان واحدهای زیادی داریم که بیش از یک تابلو نصب کرده و منظر شهری را به هم می زنند بنابراین ساماندهی نشدن آنها ضربه بزرگی به شهر می زند و حتی تجربه تلخی از ایجاد حوادث از همین تابلوها در قزوین داشته ایم.
وی با بیان اینکه در مصوبه اخیر کمیسیون، عوارض تابلوها در هفت ردیف قیمت طبق ضوابط تعیین می شود گفت:در مصوبه ساماندهی تابلوهای شهری، تابلوهای پارچه ای موقت حاوی پیام های شاد باش و تسلیت، تابلوهای هشدار دهنده موقت درباره ساختمان های در حال احداث و فضاهایی که امکان سقوط دارند، پلاک های معرف تاسیسات زیربنایی شهری و اماکن مربوط به آنها، مجتمع های مسکونی تا سقف یک تابلو، تابلوهای منصوب بر سر درب نهادهای انقلابی، واحدهای دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، موسسات مالی و اعتباری و بانک ها، تابلوی دفاتر وکلای دادگستری، دفاتر مهندسی، دفترخانه های رسمی و ثبت ازدواج و طلاق به تعداد یک تابلو و با رعایت ضوابط سازمان زیباسازی از دریافت این عوارض معاف هستند.
وی افزود:همچنین مطب پزشکان، پیرا پزشکان و مراکز درمانی غیر دولتی، ناشران، اتحادیه ها و مجامع امور صنفی، تشکل های غیردولتی، خیریه ها، مراکز فرهنگی، ورزشی، آموزشی و مهدکودک ها نیز از پرداخت این عوارض معاف هستند.
وی گفت:با توجه به موقعیت پایتختی قزوین در زمینه خوشنویسی برای واحدهای تجاری و صنفی که از خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق استفاده کنند تخفیف20درصدی اعمال و در صورتی که در سه ماهه اول سال اقدام به پرداخت عوارض کنند 20درصد دیگر تخفیف در عوارض خواهند داشت.
رییس کمیسیون مالی شورای شهر قزوین نیز درباره تصویب این لایحه در کمیسیون گفت: در نشست اخیر کیمسیون مالی برای تصویب این لایحه قرار شد تابلوهای تبلیغات مجتمع های در حال ساخت در سال اول، معاف از عوارض و از سال دوم بر اساس قیمت منطقه و مساحت عوارض از آنها اخذ شود.
فرج الله فصیحی رامندی با بیان اینکه در سایر شهرها هم چنین مصوبه ای وجود دارد افزود:تابلوهای سر در واحدهای صنفی هم دو نوع شامل تابلوهای تبلیغاتی شرکت ها و یکی هم شامل معرفی خود واحد صنفی هستند.
وی اضافه کرد:عوارض تابلوهای حاوی تبلیغات محصول یک شرکت بر سر درب واحدهای صنفی توسط سازمان زیباسازی شهرداری از شرکت مربوطه اخذ می شود اما برای اخذ عوارض مربوط به تابلوی معرفی واحد صنفی در کمیسیون مصوب شد تابلوهای تا اندازه2متر مربع معاف از پرداخت و بیش از آن بر اساس قیمت منطقه ، مساحت و ضریبی که به آن می خورد عوارض اخذ شود.
فصیحی رامندی با بیان اینکه برای تابلوهای واحدهایی که پیشروی کرده و در پشت بام تابلو نصب می کنند نیز نسبت به ارتفاع آنها ضرایب مختلفی تعیین شد.
وی ادامه داد:در این کمیسیون همچنین بین تابلوهای تبلیغاتی تک رنگ و چند رنگ نیز ضرایبی برای اخذ عوارض تعیین شد چرا که تابلوهای چند رنگ تمام صفحه را چه از نظر روحی و چه نمای بصری تحت تاثیر قرار می دهند.
در ادامه این نشست پس از طرح نظرات اعضای موافق و مخالف، به پیشنهاد اعضای شورا اندازه مصوب اخذ عوارض از تابلوهای واحدهای صنفی با بیش از دو متر مربع به بیش از چهار متر مربع افزایش یافت.
همچنین به پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز میزان تخفیف عوارض واحدهایی که از خط نستعلیق و شکسته نستعلیق استفاده کرده اند از بیست به50درصد افزایش یافت.
6012/7388خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.