به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اخیرا در اجلاس گزارش تحقق حقوق شهروندی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به اینکه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات یکی از حقوق شهروندی آنها است، گفته بود دستگاه های مختلفی به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی هستند و می‌گویند باید بزرگراه را ببندیم، چون یک راننده تخلف کرده است، اما این چه استدلالی است که به خاطر یک تخلف بزرگراهی بسته شود، مگر می شود از فضای اینترنت خارج شویم و بگوییم می خواهیم اشتغال درست کنیم.
تاکید رییس جمهوری بر دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و مخالفت با محدودسازی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با واکنش های مثبتی در سطح جامعه روبرو شد.
از همین رو برخی مدیران استان قزوین نیز نظرات خود را در رابطه با این مساله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کردند.
در همین ارتباط، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین گفت: نقش فضای مجازی در اشتغال و توسعه کشور انکارنشدنی است بنابراین محدود کردن این فضا به سود مملکت نیست.
یوسف رضایی نیک با اشاره به قول وزیر ارتباطات در مورد عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی افزود: با توجه به فرصت ها و کارکردهای این شبکه ها باید با نگاه مدیریتی به این حوزه توجه نمود و نقش های توسعه ای این فضا را گسترش داده و نقاط آسیب زا را کنترل کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از منتقدان به فضای مجازی دیدگاه سیاسی دارند و به خاطر نگاه سیاسی سایر ابعاد کارکردی این فضا را نادیده می گیرند.
رضائی نیک افزود: نمی توان به خاطر یک تصادف کل اتوبان را بست بنابراین با این رویکرد باید تهدید های فضای مجازی را به فرصت تبدیل ساخت.
فرماندار تاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همه در یک کشتی قرار داریم بنابراین باید از هر اقدامی که به تضعیف دولت منجر می شود، پرهیز کنیم.
سیاوش طاهرخانی همچنین با اشاره به مخالفت دولت و رییس جمهوری با محدوسازی فضای مجازی با هدف حفظ حقوق شهروندی، گفت: محدود کردن این فضا راهکار مناسبی برای برخورد با تهدیدهای این حوزه نیست.
فرماندار تاکستان گفت: باید به جای محدودکردن فضای مجازی به سمت فرهنگ سازی استفاده مناسب از این فضا و خودکنترلی افراد جامعه پیش برویم.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: محدود ساختن فضای مجازی راهکار مناسبی برای مقابله با آسیب های این عرصه نیست.
مریم بیدخام با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهوری مبنی بر تاکید به اجرای قول وزیر ارتباطات مبنی بر مقابله با فیلترینگ شبکه های اجتماعی افزود: مسدود کرن شبکه های اجتماعی در جهانی که با سرعت در حال پیشرفت علم و فناوری است چندان مناسب نیست و ما به جای آن باید نحوه استفاده درست از شبکه های جتماعی را به جوانان خود آموزش داده و در این خصوص فرهنگ سازی کنیم.
وی با اشاره به رویکرد دولت برای دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، ادامه داد: همانطور که رییس جمهوری گفتند نمی توان اتوبان را به دلیل اینکه عده ای از اصول رانندگی تخلف می کنند بست و ما نمی توانیم از این وسایل ارتباطی جهانی به این بهانه بی بهره بمانیم.
وی افزود:با آموزش و فرهنگ سازی، نتایج مثبت استفاده از شبکه های مجازی به طور قطع بیشتر از تبعات منفی آن خواهد بود و جوانان ما آنقدر عاقل و هوشیار هستند که در صورت آموزش درست از این ابزار به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
دبیر شورای اطلاع رسانی استان قزوین گفت: دولت تدبیر و امید با محدودسازی فضای مجازی که مانع دسترسی مردم به اطلاعات می شود، مخالف است.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت برای محدودسازی فضای مجازی درست نیست چرا که به جای این کار باید این فضا را مدیریت کرد.
حجت الاسلام عباس نظری افزود: از سوی دیگر رها سازی بی قید و بند این فضا نیز صحیح نیست که البته با مدیریت صحیح در این رابطه نیازی به این اقدام احساس نمی شود.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری به عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی،اظهار کرد: امروزه فضای مجازی به عنوان یکی از وسایل مهم اطلاع رسانی به جامعه است و شبکه های مجازی جای خود را در میان مردم بازکرده اند.
این مسئول همچنین گفت: نمی توان با فشارهای غیرکارشناسانه برای محدود کردن این شبکه ها اقدام کرد و یا آنها را نادیده گرفت و رها ساخت.
این مسئول اضافه کرد: باید در مقام نخست دولت و حاکمیت با وضع قوانین برای استفاده از فضای مجازی وارد عرصه شوند و در مرحله بعد خانواده ها نیز با دقت و هوشیاری استفاده از این فضا را مدیریت کنند.
وی افزود: مدیریت کردن فضای مجازی چندلایه و چندبخشی است و یک بخش آن به دولت بخشی دیگر به خانواده ها باز می گردد تا بتوانند آسیب های این فضا را کاهش دهند.
حجت الاسلام نظری افزود: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدیدی برای جامعه است اما با برنامه ریزی مناسب می توان تهدیدهای این فضا را به فرصت تبدیل کرد.
نصرت الله علیرضایی روز سه شنبه با اشاره به حمایت دولت از ارتباط مردم با جهان از طریق فضای مجازی افزود: امروز نباید جوامع کشورها را یک چهاردیواری فرض کرد بلکه بواسطه فناوری و ایجاد شبکه های ارتباطی همه مردم دنیا با یکدیگر در ارتباط بوده و دنیا را باید به مثابه یک دهکده جهانی درنظر گرفت.
دبیر شورای اطلاع رسانی استان قزوین گفت: باید به جای محدودسازی و ممنوعیت در عرصه فضای مجازی از نشر افکار مختلف استقبال کرده و هراسی از آن نداشته باشیم چرا که مردم قدرت تشخیص مسیر درست و مناسب را دارند.
علیرضایی با بیان اینکه همان گونه که رییس جمهوری تاکید کردند دسترسی آزاد مردم به اطلاعات از حقوق مسلم شهروندی آنهاست، گفت: ما باید خود را مقابل آسیب های فضای مجازی تقویت کنیم و در رابطه با نیازها و مطالبات نسل فعلی پاسخ مناسب داشته باشیم نه اینکه به دلیل ترس از آسیب های آن، این فضا را برای جامعه بسته و یا محدود کنیم.
وی با بیان اینکه فضای مجازی آسیب هایی نیز دارد اما مقام معظم رهبری فرمودند که فرصت های مربوط به این فضا بیش از تهدیدهای ان است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم،اضافه کرد: طبیعی است اگر در ظرف فضای مجازی چیزی نگذاریم دیگران آنرا برای ما پر می کنند.
3013
تهیه و انتشار کننده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.