مریم بیدخام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی مقابله ایدز افزود: یکی از راه های ابتلا به این بیماری از طریق آلوده شدن نوزادان از مادر بیمار است که در این راستا آزمایش های رایگان برای مادران باردار انجام می شود تا در صورت امکان از تولد فرزند مبتلا به ایدز پیشگیری شود.
وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح یاد شده مادران در دوران بارداری مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورتی که مبتلا به ایدز باشند، اقدام هایی صورت می‌گیرد تا حداقل زمینه ابتلای نوزاد آلوده به این ویروس کاهش یابد.
بیدخام در ادامه به روش های انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، روابط پرخطر جنسی و انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک به ترتیب فراوانی از راه های منتقل شدن این بیماری از یک بیمار به فرد دیگر است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ادامه داد: الگوی انتقال در سالهای اخیر تغییر کرده به گونه ای که روند انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی بیشتر شده و در بانوان افزایش یافته است.
وی یادآور شد: در کشورمان از سال 65 تا پایان سال گذشته، 35 هزار و 943 بیمار مبتلا به ویروس HIV مثبت مورد شناسایی قرار گرفتند که از این جمعیت 84درصد مرد و بقیه زن بوده اند.
بیدخام ادامه داد: براساس آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به بیماری ایدز در سال 65 تاکنون 223 مورد مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده که 175نفر از آنان مرد وبقیه زن هستند و به طور تقریبی می توان گفت 23 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز در استان زن و 77درصد مردان هستند.
این مسئول با بیان اینکه از ابتدای شناسایی این بیماری در استان و با حذف موارد فوت شده در حال حاضر١١١بیمار دارای ایدز داریم، افزود: بیماریابی ایدز در سطح استان در مراکز مشاوره رفتاری،پایگاههای مشاوره سطح ستاد مراکز بهداشت شهرستان،مراکز خدمات جامع سلامت،انجام غربالگری برای مادران باردار در حال انجام است.
بیدخام در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه زمانی طرح آسیب ها و بیان آمار و ارقام مربوط به آن در جامعه ما تابو بود ولی امروزه تجربه ثابت کرده که حساس کردن جامعه و هشدار دادن به جوانان در کاهش آسیب ها و بیماری ها موثر است، تاکید کرد: در راستای پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ضروی به نظر می رسد.
وی ادامه داد: با گذشت زمان به مرحله ای رسیده ایم که ابتلا به این ویروس در حال افزایش است و باید اطلاع رسانی دقیق تری به مردم از راه های پیشگیری و نحوه ابتلا به ایدز داده شود.
بیدخام به نقش سازمان های مردم نهاد برای کاهش بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: نقش سازمانهای مردم نهاد به جهت ارتباط دوسویه ای که با عموم مردم و حاکمیت دارند در کنترل و کاهش این بیماری و همچنین ارائه خدمات به مبتلایان ضروری است.
بیدخام با بیان اینکه متاسفانه برخی از این بیماران زنانی هستند که خود هیچ نقشی در بیماری نداشتند و یا بیمارانی اند که از جانب خانواده هایشان طرد شده اند و نیاز به حمایت دارند،اضافه کرد: برخی از سمن هایی که در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی فعال هستند، برنامه های خوبی در حوزه کمک به مبتلایان به این بیماری داشته و دارند که از آنها استقبال می کنیم.
وی افزود: یکی از سمن های استان برای مبتلایان ایدز کارگاه تولیدی راه اندازی کرده که این افراد را ابتدا آموزش داده و سپس آنان را در کارگاه تولیدی جذب می کند که این رویه باعث نشاط ، امید به زندگی و کاهش مشکلات آنان شده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: امیدواریم با آموزش و فرهنگ سازی و پایبندی افراد به تعالیم اسلامی و اخلاق مداری شاهد کنترل و کاهش این بیماری در سطح کشور و استان باشیم.
اول دسامبر مصادف با دهم آذر ماه امسال به عنوان روز جهانی مقابله با ایدز نام دارد.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.