به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این آیین گفت: طرح کاشی یا پلاک ماندگار، در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین نصب می شود و در این راستا ابتدا افراد شاخص استان را شناسایی کرده و برای معرفی این عزیزان به مردم پلاک‌هایی را با رضایت آنان و یا فرزندانشان در سر در منزلشان نصب می‌کنیم.
محمد علی حضرتی با اشاره به هدف این طرح افزود: در طرح پلاک ماندگار که در سطح کشور انجام می‌شود به‌ دنبال هویت‌بخشی به شهرها و محله‌ها هستیم و با شناسایی شخصیت‌های معاصر و نصب پلاک، منزل آنان را مشخص و به مردم و گردشگران معرفی می کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: شخصیت‌های این طرح چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در یک رسته فرهنگی هستند که در دوران فعالیت خود کارهای نوینی را خلق و یا در جهت حفظ و حراست یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده‌اند که نشان‌دهنده ارزش‌های یک محله و یا منطقه است و موجب ارتقای ارزش فرهنگی آن خواهد شد.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: در راستای اجرای طرح ملی پلاک ماندگار، شاهد نصب اولین کاشی سردر بر منزل فقیه، مفسر، فیلسوف و مدرس علوم دینی آیت الله حاج سید عباس ابوترابی هستیم.
حضرتی طرح ملی پلاک ماندگار را ادای دینی به مشاهیر و مفاخر کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح علاوه بر یادآوری حضور آنها به شهروندان و گردشگران در شهر و محلات، فرصت خوبی برای شناساندن بزرگان فرهنگ و ادب و هنر کشور به نسل جدید خواهد بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار کرد: با ارزیابی‌های به عمل آمده در استان 14 نفر از مفاخر رشته‌های مختلف به سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی شدند که پلاک‌های این عزیزان نیز در طی روزهای آینده بر سردر منزلشان نصب خواهد شد .
آیت‌الله حاج سیدعباس ابوترابی، از علمای بزرگ و مشهور قزوین است که در سال 1335ه‍.ق در قزوین به دنیا آمد و پس از فراگیری علوم مقدماتی نزد آیات شیخ محمود رئیسی، شیخ یحیی مفیدی و پدر خود (آیت‌الله سیدابوتراب قزوینی) با مبانی علوم الهی آشنا شد.
وی در سال 1353ه‍.ق به حوزه علمیه قم رفت و در دروس آیات حجت کوه‌کمری و بروجردی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله محقق داماد و علامه طباطبایی حاضر شد. بعد به زادگاهش بازگشت و به تدریس و اقامه جماعت پرداخت.
آیت الله سیّدعباس ابوترابی قزوینی که در جریان نهضت امام خمینی(ره)، از ابتدا تا انتها، همراه و همگام امام(ره) بود، در جریان مبارزات مردم قزوین در دوران ستمشاهی، دارای نقش بی‌بدیل است.
وی در انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم قزوین برگزیده و در سال 1377 هـ. ش از سوی مقام معظم رهبری به امامت جماعت مسجد امام حسین (علیه‎السلام) تهران منصوب شد.
آیت الله ابوترابی از جمله شاگردان درس مرحوم علامه طباطبایی بودند.
آن عالم بزرگوار پس از 84 سال زندگی با فضیلت صبح روز پنجشنبه 27 صفر 1421 قمری/12 خرداد 1379 شمسی در مسیر زیارت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) همراه فرزندش حاج سیدعلی‌اکبر ابوترابی در سانحه تصادف درگذشت و پس از تشییع باشکوه در تهران و قزوین به مشهد انتقال یافت و در صحن عتیق حرم رضوی دفن شد.
7389*3013
خبرنگار نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.