یه گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی عصر چهارشنبه در همایش ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) که در اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد،افزود: در مدارس مشاوره تحصیلی داریم ولی مشاوری که روان دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد و آسیب های روانی و محیطی مربوط به این قشر را بررسی کند، کمتر به چشم می خورد.
زاهدی از امنیت روانی و رابطه عاطفی دانش آموز و معلم به عنوان یکی از عوامل یادگیری یاد کرد و گفت: وقتی چنین رابطه ای میان معلم و دانش آموز شکل بگیرد، دانش آموز احساس می کند، معلم او را دوست دارد که این یک سرمایه بزرگ برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان است.
وی در ادامه از دانش آموزان به عنوان مهم ترین سرمایه های اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: این قشر برای آن که آینده سازان خوبی برای کشور باشند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
زاهدی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروز به مهارت های زندگی و یادگیری سواد اجتماعی از جمله در دانش آموزان که نقش مهمی بر کاهش آسیب ها دارند، کم توجهی شده است که این نقیصه را باید از میان برداریم.
استاندار قزوین، پیامدهای آسیب های اجتماعی را متوجه همه افراد جامعه دانست و گفت: نباید در این خصوص بی چرا که امروز آسیب های اجتماعی در مرحله ای قرار دارند که مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و همگانی است.
زاهدی ادامه داد: وقتی هر روز مهارت های زندگی به روز و پیچیده می شود باید ما نیز راه هماهنگی با آنها را بلد باشیم و خود را با شرایط جدید وفق دهیم.
استاندار قزوین با بیان اینکه مسئولیت تربیت دانش آموزان تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست،افزود: در این رابطه نه تنها خانواده بلکه در مجموع کل نظام و تمامی سازمان ها و نهادها باید همراه باشند.
وی با اشاره به اینکه تربیت از خانواده آغازمی شود،اضافه کرد: محصول تربیت فرد در خانواده، در اختیار مدرسه قرار می گیرد و اگر در خانواده تربیت خوبی شکل نگرفته باشد، کار زیادی از عهده آموزش و پرورش برنمی آید.
زاهدی افزود: کودکان ما از بدو تولد تا نوجوانی با چهار محیط آشنا می شوند که از خانواده شروع می شود و در ادامه به مدرسه، جامعه و فضای مجازی و رسانه ای ختم می شود که این شرایط گاهی اوقات برای آنان گمراه کننده است و از بین گزینه ها به مواردی که برایشان جذاب تر باشد، جذب می شوند.
وی خاطر نشان کرد: امر و نهی خانواده و فضای سیاسی جامعه ، نوجوانان ما را قانع نمی کند و آنها رفته رفته به سن بلوغ می رسند و نیازهای جدیدی در خود می بینند که برای ما تابو محسوب می شود.
استاندار قزوین ادامه داد: ما در خیلی اوقات پاسخ مناسبی به نوجوانان خود نمی دهیم و در دوران بلوغ آنها را سرگردان قرار داده و نهایت در جوانی به سراغ چیزهای می روند که به آنان آرامش می دهد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: باید دانش آموز در کنار قدرت تصمیم گیری بتواند حس مفید بودن داشته باشد و در دوران نوجوانی و جوانی احساس کند توان خدمت به جامعه را دارد.
زاهدی تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزشی ما دارای مشکلات اساسی است و در طول این سال ها تنها کاری که انجام شده تغییر مقاطع تحصیلی بوده ولی هیچ نتیجه درستی از آن کسب نکرده ایم.
وی تاکید کرد: در مدارس ما باید کارهایی که خلاقیت دانش آموز را بالا می برد در اولویت کار معلمان قرار بگیرد تا آینده سازان کشور درست تربیت شوند و مدارس بانشاطی شکل بگیرد که فرزندان ما برای تحصیل در آنها رغبت داشته باشند.
استاندار قزوین با بیان اهمیت نقش خانواده در تربیت فرزندان،اظهار کرد: پس از پیروری انقلاب، تربیت فرزندان خود را به نظام آموزشی واگذار کردیم و این باعث بروز آسیب شد چرا که تربیت از خانواده شروع می شود و خانواده ها خود را از این مسئولیت دور کردند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.