در این مطلب مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین از بیابانی شدن حدود 100 هزار هکتار از زمین‌های دشت 443 هزار هکتاری قزوین خبر داده و گفته است: این روند متاسفانه همچنان ادامه دارد، گرچه استاندار اسبق قزوین معتقد است این رقم بیشتر از 55 هزار هکتار نیست.
یدالله ملکی معاون حفاظت و بهره برداری شبکه آب منطقه ای قزوین نیز در این گزارش با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده در گذشته دشت قزوین بیشترین آب زیرزمینی را در خود جای داده بود، گفته است 'بخش کشاورزی با 90 درصد مصرف آب بیشترین مصرف را دارد و بخش‌های صنعت و مصارف خانگی به ترتیب با 3 و 7 درصد در رده‌های بعدی مصرف قرار دارند، اما فرو نشست و کاهش آب دشت قزوین از آثار بهره‌برداری بیش از حد منابع زیرزمینی این دشت است'
به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب‌منطقه‌ای استان، در سال‌های اخیر نیز نزولات جوی کاهش و بارندگی‌های سیلابی افزایش پیدا کرده است و با ادامه این روند، در سال‌های نزدیک، با بحران جدی کم‌آبی مواجه خواهیم شد و دشت قزوین، ظرفیت خود را از دست خواهد داد.
رییس اداره بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین نیز در این باره می گوید: روند بیابان زایی در دشت قزوین به خصوص جنوب شرقی آبیک و شمال شرقی شهرستان بویین زهرا به دلیل افزایش خشکسالی، تخریب پوشش گیاهی بر اثر چرای بی‌رویه دام و وجود کانال‌های زهکش، رو به گسترش است و در این مناطق گیاهانی وجود داشت که اصطلاحاً «آب دوست» بودند و متأسفانه با وجود این کانال‌ها از بین رفته‌اند که البته چرای بی‌رویه دام نیز مزید بر علت شده است.
محسن باقریان افزوده است: با بیابانی شدن دشت قزوین و هجوم ریزگردها به شهرهای اطراف، سلامت جوامع انسانی نیز به خطر می‌افتد و باید با اعتبار خوب و پشتکار مسئولان وسعت بیابانزدایی را سالانه 2 برابر افزایش داد.
'توسعه صادرات استان؛بایدها و نبایدها' عنوان سرمقاله مدیر مسئول نشریه پایش در این شماره است که در بخشی از آن نوشته است طی چندسال اخیر با کاهش چشمگیر قیمت بشکه های نفت در کشورهای تک محصولی ضرورت توجه به صادرات غیرنفتی دوچندان شده است.
فهیمه زارع دار در این مطلب افزوده است: انسجام و هماهنگی بخش صادرات درشرایط رقابتی موجود در جهان یک پیش نیاز ضروری است بنابراین تشکیل اتحادیه ها و تشکل های تخصصی نیزدر این بخش امری اجتناب ناپذیر است و در همین راستا اتحادیه صادر کنندگان استان قزوین که به همت سازمان صنعت ، معدن و تجارت شکل گرفته با استقبال واحدهای صادراتی مواجه شده است.
دو هفته نامه پایش در این شماره همچنین به ارزیابی هایی از تغییرات مدیریتی استاندار قزوین و گمانه زنی ها در این خصوص پرداخته و در تیتر این مطلب نوشته است: استاندار و تغییراتی که در راه است.
'سرای حاج رضا مخروبه ای تاریخی در انتظار احیا' و 'استقرار 17سرمایه گذار خارجی در شهرک های صنعتی قزوین' ازدیگر مطالب صفحه اول این دو هفته نامه است.
پایش دو هفته نامه اجتماعی اقتصادی قزوین است که به مدیرمسئولی فهیمه زارع دار منتشر می شود.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.