به گزارش ایرنا، در راستای سیاست های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران و تاکیدهای مقام معظم رهبری در جهت برخورداری تمام افراد لازم التعلیم در ایران از شرایط یکسان تحصیلی، امروز دانش آموزان زیادی از اتباع بیگانه و مهاجر در کنار دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند.
هم اکنون دانش اموزان غیرایرانی زیادی در کشور در حال تحصیل هستند که قریب به اتفاق آنها را اتباع افغانستان تشکیل می دهند.
براساس گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته ‌است، یک میلیون و 583 هزار و 979 نفر که 1٫98 درصد جمعیت کل ایران می‌شود را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهد و اکنون با سازوکارهای صورت گرفته توسط حاکیمت و دولت فرزندان مربوط به این اتباع امکان تحصیل برابر با دانش آموزان ایرانی را دارا می باشند.
در سال 94 علاوه بر امکان تحصیل این دسته از دانش آموزان، تصویب شد که ثبت نام تمام کودکان مهاجر در مدارس و تحصیل آنها نیز رایگان باشد چرا که وجود اتباع بیگانه و مهاجران با سواد بدون شک بهتر از سواد نداشتن آنها است.

**تحصیل چهار هزار و 863 دانش آموز تبعه افغانستان در قزوین
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: هم اکنون چهار هزار و863 دانش آموز از اتباع بیگانه در مدارس استان تحصیل می‌کنند که 99 درصد آنها افغانی هستند.
خیر الله رحمانی با بیان اینکه 2هزار و 64 نفر از این دانش آموزان پسر و 2 هزار و 179 نفر از آنها دختر هستند،افزود: بیشترین پراکندگی این دانش‌آموزان در مناطق یک با سه هزار و 823 دانش آموز و ناحیه 2 با 736 دانش آموز است.
این مسئول ادامه داد: 45 تن از این دانش آموزان در دوره پیش دبستانی، سه هزار و 563 تن از آنها در مقطع ابتدایی،908 تن از آنها در متوسطه اول و 347 دانش آموز هم در متوسطه دوم تحصیل می کنند.
وی همچنین گفت: هم اکنون این تعداد دانش آموز در 444 مدرسه استان قزوین تحصیل می کنند.
وی به تحصیل دانش آموزان خارجی در دیگر شهرستان های استان به جز قزوین اشاره کرد و گفت: در بویین زهرا 115 دانش آموز، آبیک 57 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند و همچنین 46 دانش آموز در الوند،34 دانش آموز در تاکستان،11 دانش آموز در خرمدشت، سه دانش آموز در ضیاء اباد و 2 دانش آموز در الموت غربی به تحصیل می پردازند.

**شرایط یکسان تحصیل برای دانش آموزان اتباع بیگانه با دانش آموزان ایرانی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: براساس مقررات با دانش آموزان غیر ایرانی به طور یکسان با دانش آموزان ایرانی برخورد می‌شود و این افراد که بیشتر آنها نیز در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند از فضا و تجهیزات آموزشی مدارس قزوین به صورت یکسان برخوردار هستند.
رضا طاهرخانی افزود: این دانش آموزان با قرار گرفتن در کنار دانش آموزان ایرانی و آموزش کتب درسی ایرانی سهم موثری در انتقال فرهنگ ایرانی به هموطنان خود دارند.
وی اضافه کرد: از 2 سال گذشته تاکنون این دانش آموزان از پرداخت شهریه معاف شده اند و به طور مساوی از امکانات آموزشی موجود استفاده می کنند.
طاهرخانی ادامه داد: در سال گذشته در نواحی که تعداد اتباع افغانی در آنها بیشتر است (ناصرآباد و اقبالیه قزوین) از محل اعتبارات کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان 2 مدرسه احداث شد.

**مشکلات دانش آموزان افغانی و محدودیت های آموزش و پرورش
در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان افغانی به علت مشکلات ناشی از مهاجرت و فقر مالی برای تامین معاش خود و خانواده به کار روزانه روی آورده اند به گونه ای که بسیاری از آنها پس از طی چند پایه تحصیلی اقدام به ترک تحصیل کرده اند و همین خود بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر را برای آنها و جامعه به دنبال داشته است.
با توجه به سن حساس نونهالی و نوجوانی و جوانی، دانش آموزان افغانی دارای مشکلات و آسیب های اجتماعی می توانند بخشی از این مشکلات و آسیب ها را در محیط مدرسه و کلاس به دانش آموزان ایرانی منتقل کنند که در این خصوص باید آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مسئول باید تدابی لازم را بیاندیشند.
مدیر یک مدرسه پسرانه در قزوین در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون از جمعیت حدود 300 نفره دانش آموزان مدرسه ما 230نفر افغانی هستند که این موضوع ما را با برخی مشکلات مواجه ساخته است.
حبیب الله صفری با اشاره به آسیب های فرهنگی و اجتماعی که پیرامون دانش آموزان افغانی وجود دارد و در برخی اوقات به دانش آموزان ایرانی سرایت می کند،افزود: بر خلاف سال های گذشته که دانش آموزان افغانی از سطح علمی و اخلاقی بالاتری برخوردار بودند در سال های اخیر به علت مشکلات مالی و روی آوردن آنها به کار در بازار و بسیاری دلایل دیگر، شاهد تنزل علمی،اخلاقی و فرهنگی این دانش آموزان در مدرسه خود هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در 2 سال اخیر شهریه دانش آموزان افغانی حذف شده و تحصیل آنها رایگان است، آموزش و پرورش که خود با سرانه دانش آموزی محدود امکان تامین تمام هزینه های مدرسه و ارائه خدمات را ندارد در این زمینه نیز با مشکل مضاعف تری مواجه شده است که در این خصوص باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.